Gå til innhold

Spørsmål angående billån

Dr. Brodsky

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en ny bil nå, og trenger i den forbindelse et lite lån.

I utgangspunktet er jeg interessert i å kjøpe fra forhandler, og da også ta finnansieringen gjennom dem. Hvordan vet jeg da hvor mye jeg vil kunne få i lån? Det er jo dumt å velge seg ut en bil for så å få høre at det ikke går.

Jeg har også 50 000 kr kommende i min retning i nærmeste fremtid. Vil det være veldig dumt å kjøpe bil før disse kommer? Jeg tenker at en gjerne får en del bedre rente om en inkluderer disse i egenkapitalen fremfor å betale ned på lånet med dem i ettertid, stemmer det?

Ellers tar jeg gjerne i mot andre tips når det kommer til billån. Jeg har aldri lånt noe annet enn til bolig tidligere (kan ikke bruke boligen som sikkerhet).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en ny bil nå, og trenger i den forbindelse et lite lån.

I utgangspunktet er jeg interessert i å kjøpe fra forhandler, og da også ta finnansieringen gjennom dem. Hvordan vet jeg da hvor mye jeg vil kunne få i lån? Det er jo dumt å velge seg ut en bil for så å få høre at det ikke går.

Jeg har også 50 000 kr kommende i min retning i nærmeste fremtid. Vil det være veldig dumt å kjøpe bil før disse kommer? Jeg tenker at en gjerne får en del bedre rente om en inkluderer disse i egenkapitalen fremfor å betale ned på lånet med dem i ettertid, stemmer det?

Ellers tar jeg gjerne i mot andre tips når det kommer til billån. Jeg har aldri lånt noe annet enn til bolig tidligere (kan ikke bruke boligen som sikkerhet).

Selger sjekker dette for deg mens du ptøvekjører:)

Lenke til kommentar

Godt råd som sparer deg litt penger:

Bilforhandlere får provisjon på lånene dem formidler. Det vil si at dem "velger" renten de gir deg, og slik jeg har forstått det får mellomværet mellom den virkelige renten og den dem gir deg. Derfor er det generelt vanskelig å få like billig lån hos f.eks. Nordea via en forhandler enn det er å få det direkte hos banken. Så husk å sjekk hvilken rente du får med din egenkapital hos den banken forhandleren benytter. Så vet du i alle fall at du ikke blir "lurt".

Det beste for din del er at du ordner finansiering selv, det krever litt mer arbeid fra din side men er billigere. I tillegg får du vite hvor mye du får og slipper å få avslag i butikken (forøvrig ikke en dårlig ting, da har du et kort å prute med, siden dem da vet at du ikke svømmer i penger).

Det er en fordel å ha egenkapital. Jeg mener det vanligvis er 20-40% egenkapital som gir beste rente på billån.

Er det forresten brukt eller ny bil du skal ha?

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Hvilken biltype er du på jakt etter?

Det meste er egentlig aktuelt. Skal 90 % av tiden brukes til å frake meg frem og tilbake fra jobb (2 mil hver vei) på en mest mulig komfortabel måte. Resten av tiden kan jeg se for meg bruk som krever plass til barnesete (isofix) og hengerfeste (da også en motor som faktisk kan trekke en henger). Automat og firehjulstrekk ser jeg på som en bonus. Prisklasse har jeg ikke helt bestemt meg for, men jeg har hatt så alt for mange gamle biler så noe litt nyere hadde jo vært greit.

Egentlig kunne jeg tenke meg en pick-up, men er litt usikker på om det blir godtatt.

Endret av Sentenza
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...