TVDlover Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Heisann. Jeg har da klart å krasje med en tilhenger. Greia er den, at bilen jeg kjørte tilhører foreldrene til typen. Jeg har selvfølgelig sagt at jeg skal betale det jeg må, men de er bortreist denne uka, så det er vanskelig å kontakte dem. Altså, det som skjedde var, at jeg kjørte hjem sent på kvelden, og her i nord, blir det fort mørkt. Jeg så ikke han som kom fra høyre, så jeg kjørte. Det er et veldig uoversiktlig kryss, og jeg så føreren overhode ikke. Jeg kan ikke huske at han hadde lys på bilen! Altså, jeg vet at dette her helt og holdent min feil. Det jeg lurer på, er hva som skjer nå? Vi skal møtes og skrive skademelding. På hengeren jeg krasjet med mistet bare en greie over hjulet, altså, ingen stor skade. Heller ingen personskade. Men hva skjer med meg? Hva skal jeg Gjøre, si? Dette er første gangen jeg har vært i en slik situasjon. Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Det første du kan gjøre er å roe helt ned, dette er ingen krise eller farlig situasjon Du/dere skal bare skrive skademeldingen etter beste evne, sørge for at den er riktig og signere - deretter sende den til forsikringsselskapet, eller i ditt tilfelle kanskje levere den til typen/svigers. Bil og henger må nok deretter takseres for å finne ut hvor mye reparasjon vil koste, deretter kan du og svigers bli enige om du skal dekke det til det fulle(ikke ta det på forsikringen), eller dekke egenandel+bonustap. Skitt skjer, og det er ikke vanskelig å ordne opp i dette, selv om det kanskje ikke blir gratis 2 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Nok en grunn for at man burde skaffe seg dashcam. Om bilen ikke hadde lys, går jeg ut ifra at det var han som hadde fått regningen på sin egen tilhenger og bilen du kjørte. Lys på en bil når det er bekmørkt er noe man ser.. Når det er sagt, er skaden minimal på tilhenger \ bil, så er det kanskje like greit at man unngår forsikkringselskapet, da det vil sikkert koste en del bare i bonustap. Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Nok en grunn for at man burde skaffe seg dashcam. Om bilen ikke hadde lys, går jeg ut ifra at det var han som hadde fått regningen på sin egen tilhenger og bilen du kjørte. Lys på en bil når det er bekmørkt er noe man ser.. Når det er sagt, er skaden minimal på tilhenger \ bil, så er det kanskje like greit at man unngår forsikkringselskapet, da det vil sikkert koste en del bare i bonustap. Men fortsatt like viktig med skademelding, det skal alltid meldes inn også står man fritt til å velge å ta regningen selv senere. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Nok en grunn for at man burde skaffe seg dashcam. Om bilen ikke hadde lys, går jeg ut ifra at det var han som hadde fått regningen på sin egen tilhenger og bilen du kjørte. Lys på en bil når det er bekmørkt er noe man ser.. Når det er sagt, er skaden minimal på tilhenger \ bil, så er det kanskje like greit at man unngår forsikkringselskapet, da det vil sikkert koste en del bare i bonustap. Men fortsatt like viktig med skademelding, det skal alltid meldes inn også står man fritt til å velge å ta regningen selv senere. Ja kan nok stemme det. Aldri havnet i noen ulykke, så er rimelig fersk selv når det kommer til forsikringselskaper ol. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Nok en grunn for at man burde skaffe seg dashcam. Om bilen ikke hadde lys, går jeg ut ifra at det var han som hadde fått regningen på sin egen tilhenger og bilen du kjørte. Lys på en bil når det er bekmørkt er noe man ser.. Det finst aldri eller sjeldan formildande omstendigheiter for vikepliktsbrudd. Eg har ikkje sett konkrete eksempel når det gjeld manglande lys, men det er mange eksempel på at vikeplikta fortsatt er absolutt sjølv om bilen du har vikeplikt for kjøyrer alt for fort. Det er mykje den same logikken som blir brukt angående påkjørsel av fotgjengarar i overgangsfelt om natta, du som billist har vikeplikt uavhengig av om fotgjengaren var mørkkledd eller ikkje. I beste fall vil manglande bruk av lys føre til skylddeling dersom begge partar har det same forsikringsselskapet. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Nok en grunn for at man burde skaffe seg dashcam. Om bilen ikke hadde lys, går jeg ut ifra at det var han som hadde fått regningen på sin egen tilhenger og bilen du kjørte. Lys på en bil når det er bekmørkt er noe man ser.. Det er mykje den same logikken som blir brukt angående påkjørsel av fotgjengarar i overgangsfelt om natta, du som billist har vikeplikt uavhengig av om fotgjengaren var mørkkledd eller ikkje. tja. Kjørte ned fotgjenger i gangfelt - sjåfør frifunnetTingretten: - Hun gikk kledd i svart fra topp til tå. Når det er sagt, om en bil kommer kjørende et sted hvor det er bekmørkt, uten lys, så sier det seg selv at man ikke får sett han. Spesielt når han kommer fra siden. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Nå er jo sannsynligheten stor for at det var lys på bilen, situasjonen kom brått på trådstarter, og vedkommende husker det ikke helt, og nesten ingen kjører uten lys i høstmørket på landlige steder. AtW 1 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Hvis det knapt er skade på tilhengeren, så er det for meg meninsløst og skrive skademelding. Da bør heller han du kjørte på finne ut hvor mye det vil koste og erstatte delen på tilhengeren. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 ...jeg så føreren overhode ikke. Jeg kan ikke huske at han hadde lys på bilen! En slik uaktsom handling som å kjøre i stupmørke uten lys på bilen burde straffes hardt. Din motpart utsetter deg for livsfare... Kontakt ditt forsikringsselskap og få råd basert på din grusomme opplevelse og hvordan DIN skademelding bør fylles ut....før du gir motparten beskjed om at en minnelig løsning er at kostnadene for hans livsfarlige oppførsel i trafikken får han ta på egen kappe uten å involvere forsikringsselskaper og tap av egenandel + fremtidige bonusopptjeninger... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå