Gå til innhold

Boliglån, hva må man tenke over?

AdNauseam

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter alt. banker nå, pga jeg syns jeg har høy rente :S Kom over skandiabanken som ser lovlig ut, har hørt mye bra om den og;)!

Skandiabanken er lovlig ja ;)

Haha, jeg fikk invilget lån med en gang på skandiabanken med et godt tilbud:)

1,940,000kr over 20år med 3,85%eff, terminbeløp blir ca 11500kr :D Og alt i et lån, med andre ord avdrag på alt;) ^^

Bye bye SPV :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her hopper du galant over at det er null problem å ta opp et nytt "billån" med pant i bolig til boliglånsrente, så lenge du har betalingsevne og er innenfor egenkapitalkravene...

Det tenkte jeg ikke over. Det er jo unektelig ganske praktisk, med unntak av panten du plutselig har i boligen for kjøp av en "lusen" bil til 150k :)

Pant i boligen har du jo fra før av, bare for litt mindre penger. Den praktiske betydningen av det er temmelig begrenset.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det tenkte jeg ikke over. Det er jo unektelig ganske praktisk, med unntak av panten du plutselig har i boligen for kjøp av en "lusen" bil til 150k :)
Pant i boligen har du jo fra før av, bare for litt mindre penger. Den praktiske betydningen av det er temmelig begrenset.

Og om man lar være å nedbetale ekstra på boliglån for å spare til bil, eller først nedbetaler mye på boliglånet og deretter låner opp tilsvarende mye på boligen for å kjøpe bil gir det jo akkurat samme resultat til syvende og sist. :)

Lenke til kommentar

Og om man lar være å nedbetale ekstra på boliglån for å spare til bil, eller først nedbetaler mye på boliglånet og deretter låner opp tilsvarende mye på boligen for å kjøpe bil gir det jo akkurat samme resultat til syvende og sist. :)

Det var det jeg også fikk beskjed om i banken. At hvis jeg hadde betalt ned 100000 kr ville jeg kunne øke lånebeløpet med tilsvarende, avhengig av at inntekt, boligtakst osv. fortsatt var tilstrekkelig.
Lenke til kommentar

Som en oppdatering vil jeg bare understreke at folk ikke må ta seg til takke med det første tilbudet de får, om det så er et bra et.

Jeg er glad jeg gikk i flere banker, selv om jeg ikke trodde jeg kunne få et bedre tilbud! Alltid kjekt at bankene kjemper om deg, så har du noe å velge mellom. :yes:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser etter alt. banker nå, pga jeg syns jeg har høy rente :S Kom over skandiabanken som ser lovlig ut, har hørt mye bra om den og;)!

Skandiabanken er lovlig ja ;)

Haha, jeg fikk invilget lån med en gang på skandiabanken med et godt tilbud:)

1,940,000kr over 20år med 3,85%eff, terminbeløp blir ca 11500kr :D Og alt i et lån, med andre ord avdrag på alt;) ^^

Bye bye SPV :p

Det er sikkert forskjell på alt-i-et-lån og boliglån, men synes 3.85 effektiv rente hørtes mye ut. Vet at flere banker opererer med renter ned mot 3.15 dersom du har over 2 mill i lån, og rundt 3.3 dersom du ligger mellom 1-2 (begge nominell). Dersom jeg taster inn lånebeløpet ditt på finansportalen.no og antar at du boligen er taksert til 3 mill så er de første 10 treffene rundt 3.0 %. OBOS krever kun innmelding, og tilbyr 3.135 % effektiv rente.

Regnet litt kjapt nå (og kanskje helt feil) - men forskjellen mellom 3.15 og 3.85 utgjør 1200,- pr. måned på lånet ditt.

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

De drøyt 100 rimeligste lånene som kommer opp i oversikten på finansportalen med lånebeløp på 1940000, boligverdi 2290000, løpetid 20 år, og min egen alder (26 - ettersom jeg ikke vet hvor gammel limitator_X er), er varianter av førstehjemslån eller BLU. Disse er svært fordelaktige rentemessig, men har en øvre aldersgrense på... 34? Såvidt jeg vet har ikke Skandiabanken noe eget BLU- eller førstehjemslån-opplegg.

Forutsatt at du er for gammel til å få BLU eller førstehjemslån er ikke Skandiabanken så fryktelig ille - OBOS er fremdeles mange hakk bedre, men det er langt færre gode alternativer. Er du imidlertid ca. like gammel som meg er det derimot altså over 100 alternativer hos finansportalen som gir bedre eff. rente enn Skandiabanken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er kun 24 år :) Har brukt BSU min til mitt første boliglån da, men regner med at BSU lånet mitt kan flyttes til andre banker? Slik at jeg får deres goder også`? :p Jeg har kikket over renteforskjellen selv, og vurderte OBOS også, skal søke flere før jeg skriver under noe kontrakt:P

Men slik skandiabanken la det opp, så syns også jeg at 3,85% var litt mye..

De la det opp med 1940000 over 20år, 3,85 % vil si 11500kr i mnd.

Men SPV som jeg har idag, har renter ned i 3,4 og 3,6 % fra desember 2014, men her er et annet clue... Jeg har delt lånet opp i 2 deler her, den ene på 1645000 står avdragsfritt til det andre på 295000 er nedbetalt, det lille lånet her er det dyreste på renten. Totalt står lånet mitt på 26-27år, det lille lånet har 4,5 år igjen. Så det betyr 4,5 år igjen med kun renter på det store lånet:S SPV mente de var billigere enn skandiabanken, men jeg skal sjekke det opp .-- mener da at så lenge SPV har delt opp lånet mitt, så vil skandiabanken være bedre med tanke på avdrag på hele lånet?

Skal oppdatere dere hvis OBOS gir meg bedre tilbud;)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare på det. :p Men oppdater oss om OBOS gir bedre tilbud, eller om du finner svaret selv. :yes:

Jeg fant forøvrig en interessant kalkulator, der man kunne regne på alt rundt annuitetslån og serielån. Jeg justerte dem slik at månedsbeløpene ble like (15 kr forskjell). Dette ble gjort ved å legge til tilleggsbetalinger hver måned. For serielån ble disse tilleggsbetalingene regnet ut automatisk etter hvert som avdragene sank. Du kan finne dokumentet her.

Det jeg fant ut var at lånene kostet det samme og hadde lik løpetid, avhengig av at månedsbeløpene var konstante og like. Det var imidlertid minimale forskjeller her som trolig er grunnet 15 kr forskjell i månedsbeløp.

Her er skjermbilde av begge utregningene:

sRVZhnq.png

qjc1wKW.png

Endret av AdNauseam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men slik skandiabanken la det opp, så syns også jeg at 3,85% var litt mye..

De la det opp med 1940000 over 20år, 3,85 % vil si 11500kr i mnd.

Å ta opp et lån på 1,94 mill i Skandiabanken grenser til lureri, når de har så mye bedre vilkår straks du kommer over 2 mill.

Sist dette var aktuelt for en i min familie, insisterte jeg på at lånet måtte være på 2 mill selv om hun bare trengte 1,8 mill.... (Forutsatt at boligen har høy nok verdi)

Ellers er er jeg ute av stand til å se noen fordeler med serielån framfor annuitetslån. De som tror at serielån er "billigere" har ikke skjønt hvorfor summen blir lavere.

Ta annuitetslån og betal inn ekstra hvis du har råd til det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, samme rente på begge låndeler. ;) Det jeg ønsker er å betale ned på alt som om det skulle være et lån. Dvs., betale ned begge på en gang.

Det som ikke er kult er om du i et par år betaler rente på et låst lån uten å kunne betale avdrag. Men er enda ikke helt sikker på hvordan det blir i praksis.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Men kan noen svare på hvilket av disse lånene som er billigst, enkelt ja eller nei:

2 lån fra spv med et lån a 1,645,000kr uten avdrag (24år) (3,4eff), og et lån a 295,000kr med avdrag (4år) (3,7eff)

ELLER

1 lån scandiabanken a 1,940,000kr med fullt avdrag (20år) (3,8 eff) ????

Jeg tenker jo skandiabanken gir meg det billigeste totalt sett, siden jeg betaler samme beløpet på både spv eller scandiabanken, ca 11500kr i mnd på begge låna nevnt over.

Og med skandiabanken sitt, vil jeg (med 11500kr i mnd) være ferdig med lånet på 20år, mens spv sitt varer 28/24 år :S Forstår ikke helt hvordan de har satt det opp, men de har vertfall et irriterende system.

Eneste forskjellen er at SPV lånet mitt er et bsu lån, mens i scandiabanken vil jeg få et vanlig lån (tror jeg).

Noen har også nevt at man får et mye bedre tilbud på lån over 2mill i skandiabanken? Er det slik at jeg kan låne 2mill i skandiabanken (for å få bedre betingelser) og betale ned feks 100 000kr rett etterpå?:p

Lenke til kommentar

Løsning 1 gir deg da vesentlig lavere effektiv rente, og er dermed billigere. Om du betaler ned kjappere ved løsning to så er det da bare å justere betalingsplanen på den andre.

Takker for svar, og forstår den, men du har tatt med at løsning 1 har det ene lånet på avdragsfritt frem til det andre er betalt ned? :p mens scandiabanken tilbyr fullt avdrag på alt.

Uansett, så ser det ut som jeg kan velge å betale avdrag på det store lånet i tillegg til det lille på løsning 1, så gjerne den blir billigere da:)

Endret av limitator_X
Lenke til kommentar

Løsning 1 gir deg da vesentlig lavere effektiv rente, og er dermed billigere. Om du betaler ned kjappere ved løsning to så er det da bare å justere betalingsplanen på den andre.

Takker for svar, og forstår den, men du har tatt med at løsning 1 har det ene lånet på avdragsfritt frem til det andre er betalt ned? :p mens scandiabanken tilbyr fullt avdrag på alt.

Uansett, så ser det ut som jeg kan velge å betale avdrag på det store lånet i tillegg til det lille på løsning 1, så gjerne den blir billigere da:)

Det er da klinkende likegyldig at det ene lånet er avdragsfritt så lenge du betaler ned kjappere på det andre, det betyr at du betaler ned tilsvarende mye avdrag på det.

Å betale avdrag på et avdragsfritt lån med 3,4% renter når du har utestående et lån med 3,7% renter er også bare tøv. Betal ned så kjapt som mulig på det lånet som har høyest rente, og så lite som mulig på alle andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...