Gintoki Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Vil dere si at dette er et greit kamera å starte fotografering med?https://www.komplett.no/canon-eos-100d-18-55is-stm/778103 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Helt grei start, som alle de andre speilrefleksene i den prisklassen. Er det noen egenskaper du er spesielt ute etter eller ikke gidder å betale ekstra for? Jo mer du forteller, desto mer lar det seg gjøre å målrette en anbefaling for ditt behov. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 (endret) Ja, det har alle funksjonene man har behov for som en nybegynner uten kriterier. Du får kameraet/objektivet 500.- billigere hos elkjøp/lefdal og 200.- billigere hos JP/fotovideo. Endret 27. oktober 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 27. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2014 Helt grei start, som alle de andre speilrefleksene i den prisklassen. Er det noen egenskaper du er spesielt ute etter eller ikke gidder å betale ekstra for? Jo mer du forteller, desto mer lar det seg gjøre å målrette en anbefaling for ditt behov. Vel, Det som er viktigst er vel: bilde stabilisator slik at selv de smått "shaky" bildene ikke ser shaky ut. Ellers så vet jeg ikke om noe annet For alt jeg egentlig trenger er stabilisatoren og god macro støtte, noe som da kommer an på objektivene. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 18-55 STM IS "IS = stabilisering" har innebygget stabilisator, men dette objektivet fungerer dårlig som et rent makroobjektiv. Uansett så vil jeg anbefale og begynne med et standardobjektiv og etterhvert som du finner ut hva du trenger kjøpe flere objektiver. Dette er fordelen med et systemkamera, det at du kan bytte objektiver for og optimalisere fotograferingen. Du kan kjøpe et objektiv som dekker omtrent all type fotografering så du slipper og bytte objektiver, men disse objektivene innehar såpass mye kompromisser at du faktisk får bedre bildekvalitet med et godt entusiastkompaktkamera istedenfor. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Bildestabilisator er kjekt å ha, men etter min mening ikke så viktig at det bør styre kameravalget alene. De fleste startpakker (kamera + kitobjektiv) har stabilisator. Om stabilisatoren sitter i objektivet eller kameraet spiller liten rolle. Kitobjektiver tilbyr fra ca 0,16x til 0,36x makroforstørrelse. Link. De fleste i området 0,25 - 0,35. Det vil si at når du fokuserer så nært det går an så er bildeutsnittet ca 7-9 cm i bredden og 5-6 cm i høyden. Vil du ta bilder ennå tettere på så må du enten beskjære bildene digitalt eller kjøpe tilleggsutstyr. Rimelig tilleggsutstyr for makro er såkalte makroringer til noen få hundrelapper. De er avstandsstykker man setter mellom kamera og objektiv for å få ennå nærmere fokus. Da klarer man typisk å få et helt tett på bilde av en bie eller tilsvarende størrelse. Et eget makroobjektiv gjør samme jobben, muligens litt bedre, men det koster fort noen tusenlapper. Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 28. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2014 Bildestabilisator er kjekt å ha, men etter min mening ikke så viktig at det bør styre kameravalget alene. De fleste startpakker (kamera + kitobjektiv) har stabilisator. Om stabilisatoren sitter i objektivet eller kameraet spiller liten rolle. Kitobjektiver tilbyr fra ca 0,16x til 0,36x makroforstørrelse. Link. De fleste i området 0,25 - 0,35. Det vil si at når du fokuserer så nært det går an så er bildeutsnittet ca 7-9 cm i bredden og 5-6 cm i høyden. Vil du ta bilder ennå tettere på så må du enten beskjære bildene digitalt eller kjøpe tilleggsutstyr. Rimelig tilleggsutstyr for makro er såkalte makroringer til noen få hundrelapper. De er avstandsstykker man setter mellom kamera og objektiv for å få ennå nærmere fokus. Da klarer man typisk å få et helt tett på bilde av en bie eller tilsvarende størrelse. Et eget makroobjektiv gjør samme jobben, muligens litt bedre, men det koster fort noen tusenlapper. Da kjøper jeg en makro ring senere som en start 18-55 STM IS "IS = stabilisering" har innebygget stabilisator, men dette objektivet fungerer dårlig som et rent makroobjektiv. Uansett så vil jeg anbefale og begynne med et standardobjektiv og etterhvert som du finner ut hva du trenger kjøpe flere objektiver. Dette er fordelen med et systemkamera, det at du kan bytte objektiver for og optimalisere fotograferingen. Du kan kjøpe et objektiv som dekker omtrent all type fotografering så du slipper og bytte objektiver, men disse objektivene innehar såpass mye kompromisser at du faktisk får bedre bildekvalitet med et godt entusiastkompaktkamera istedenfor. Jepp, skal senere kjøpe et skikkelig makro objektiv da jeg liker å ta macro bilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå