Fluehue Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Hei, jeg har problemer med bilen min. En golf FSI mk5 2004 modell. Combi-coupe: Golf V 1K1Motor: 1,6 115hk, BensinMotorkode: BAGÅrsmodell: 2004Hjuldrift: Framhjulsdrift Problemene har begynt etter kjøring på dårlige skogsbilveier, bilen har fått en del smeller oppunder av stein osv. Det første som skjedde var at jeg fikk eksoslekkasje etter en smell. på møller så de at et flexirør som går inn på katalysatoren var ødelagt og at jeg måtte bytte hele katalysatoren da denne delen ikke var å få tak i alene. dette kom på 11000, noe jeg synes hørtes unødvendig dyrt ut, jeg tettet lekkasjen med colabokser og slangeklemmer, og det hørtes mye bedre ut. motorlampe begynte å lyse etter en stund, men etter at jeg hadde tettet det sluttet den og ble borte. jeg vet ikke om dette var tilfeldig eller om det var på grunn av at eksosen ble tett. bilen gikk som før, det eneste var lyden. Etter et par ukers kjøring kom snøen og lyden ble verre. jeg kjente nå at bilen begynte å gå dårligere, det skjedde gradvis og motorlampa begynte å lyse igjen. en dag ble lyden for ille at jeg tok opp colaboksene som det nå hadde blitt hull i og la på nye så det ble tett igjen. Bilen gikk fortsatt veldig dårlig. den fusker på tomgang, reagerer dårlig på gasspådrag og rykker. (særlig ved gasspådrag). Den samme dagen kom det en ny feil, mens jeg kjørte rykket det plutselig i bilen, jeg så at omdreiningene datt med omtrent 1000 før de spratt opp igjen til det normale. en gul EPC lampe begynte og lyse men slokket etter et par sekunder. noen sekunder sendere begynte motorlampa å blinke i et minutt før den fortsatte å lyse konstant. akkurat det samme fortsatte å skje mange ganger i løpet av kjøreturen. omdreiningene datt med mellom 500 og 1000 rpm. de detter fort ned, men går like fort opp igjen til det normale turtallet.rykket jeg kjenner i bilen kommer av den brå turtallsendringen. hva kan være årsaken? kan det ha noe med eksoslekkasjen, eller er det noe annet? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Jeg vil anbefale månedskort som løsning for deg. 1 Lenke til kommentar
Fluehue Skrevet 27. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2014 Jeg vil anbefale månedskort som løsning for deg. og det vil si? Lenke til kommentar
Fluehue Skrevet 27. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2014 Jeg må tilføye at motoren rister veldig mye på tomgang. når jeg åpner panseret så ser jeg motoren bevege seg forferdelig mye Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Jeg vil anbefale månedskort som løsning for deg.og det vil si? At en som ikke er villig til å sørge for adekvat vedlikehold av bilen helst ikke bør ha bil. Lenke til kommentar
Fluehue Skrevet 27. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2014 (endret) Jeg vil anbefale månedskort som løsning for deg.og det vil si? At en som ikke er villig til å sørge for adekvat vedlikehold av bilen helst ikke bør ha bil. det var jo en selvfølge at det tråden skulle dreies om til noe helt annet her inne på diskusjon.no. for det første så bør du tenke deg til at alle kanskje ikke har like mye penger å rutte med hele tiden. jeg vet at eksosanlegget må repareres før eu kontroll, men jeg har desverre ikke råd til å betale de 11000 det koster atm. å det å kalle et brukket flexirør for adekvat vedlikehold vil jeg si er noe rart, det er kanskje en mulighet for at du ikke bør uttale deg om noe du ikke har greie på. og hvorfor sier du at jeg ikke er villig? jeg vil påstå at jeg er mer enn villig da jeg kunne latt det være, bilen er fullt brukbar uten at jeg gjør en dritt, men da ville den forurenset mer. De gjør den ikke, sidne jeg har reparert det midlertidig Endret 27. oktober 2014 av Fluehue Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Du kunne jo tenkt gjennom om du skulle oppsøke et annet verksted. Det er høyst sannsynlig at prisen kan halveres ved å besøke et spesialverksted for eksos. Eksempelvis Bilens Eksosanlegg om man holder til i Osloområdet. Det er sannsynlig at du har kjørt katalysatoren din helt i filler, og det første stedet å se nå er nok ved å bytte den. Har du ikke 11k i buffer til å utføre reparasjon på bilen har du rett og slett ikke råd til å ha bil. Lenke til kommentar
Fluehue Skrevet 27. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2014 Du kunne jo tenkt gjennom om du skulle oppsøke et annet verksted. Det er høyst sannsynlig at prisen kan halveres ved å besøke et spesialverksted for eksos. Eksempelvis Bilens Eksosanlegg om man holder til i Osloområdet. Det er sannsynlig at du har kjørt katalysatoren din helt i filler, og det første stedet å se nå er nok ved å bytte den. Har du ikke 11k i buffer til å utføre reparasjon på bilen har du rett og slett ikke råd til å ha bil. og den har blitt kjørt i filler av at eksosen har lekket ut et annet sted? på møller sa de at det hold med nytt flexirør. og hovedspørsmålet mitt her er ikke angående eksoslekkasjen. det gjelder fuskinga, om eksosprblemet har ødelagt noe som igje n har ført til fuskingen Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Du kunne jo tenkt gjennom om du skulle oppsøke et annet verksted. Det er høyst sannsynlig at prisen kan halveres ved å besøke et spesialverksted for eksos. Eksempelvis Bilens Eksosanlegg om man holder til i Osloområdet. Det er sannsynlig at du har kjørt katalysatoren din helt i filler, og det første stedet å se nå er nok ved å bytte den. Har du ikke 11k i buffer til å utføre reparasjon på bilen har du rett og slett ikke råd til å ha bil. og den har blitt kjørt i filler av at eksosen har lekket ut et annet sted? på møller sa de at det hold med nytt flexirør. og hovedspørsmålet mitt her er ikke angående eksoslekkasjen. det gjelder fuskinga, om eksosprblemet har ødelagt noe som igje n har ført til fuskingen Snylter er SPOT ON her. Og ja, eksoslekasje kan føre til fjusking. Siden lamdasonder står i eksos og måler avgasser. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 og hovedspørsmålet mitt her er ikke angående eksoslekkasjen. det gjelder fuskinga, om eksosprblemet har ødelagt noe som igje n har ført til fuskingen Lambdasonde er en sensor som sitter på eksosanlegget og måler verdien av eksosen og kommuniserer med bilens hjerne og får den til å regulere mengde bensin og/eller luft som skal inn i motoren for at bilen skal gå optimalt. Om du har en eksoslekasje vil denne sensoren få feil verdier i forhold hva som skal inn i motoren og dette vil igjen føre til fusking. Du har nødvendigvis ikke kjørt noe mer i filler av bilen din, uten at jeg kan svare 100% sikkert på dette da jeg ikke har mulighet for å utføre tester eller ta en visuell titt på det som eventuelt kan ødelegges som følger av en eksoslekasje. Det beste du kan gjøre er å la bilen stå til du har spart opp penger til å få dette reparert. 1 Lenke til kommentar
Fluehue Skrevet 27. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2014 og hovedspørsmålet mitt her er ikke angående eksoslekkasjen. det gjelder fuskinga, om eksosprblemet har ødelagt noe som igje n har ført til fuskingen Lambdasonde er en sensor som sitter på eksosanlegget og måler verdien av eksosen og kommuniserer med bilens hjerne og får den til å regulere mengde bensin og/eller luft som skal inn i motoren for at bilen skal gå optimalt. Om du har en eksoslekasje vil denne sensoren få feil verdier i forhold hva som skal inn i motoren og dette vil igjen føre til fusking. Du har nødvendigvis ikke kjørt noe mer i filler av bilen din, uten at jeg kan svare 100% sikkert på dette da jeg ikke har mulighet for å utføre tester eller ta en visuell titt på det som eventuelt kan ødelegges som følger av en eksoslekasje. Det beste du kan gjøre er å la bilen stå til du har spart opp penger til å få dette reparert. takk for godt svar. da forstår jeg at det ikke er vits å skifte lambdasonde før jeg har fått sveiset på et nytt flexirør. jeg har desverre ingen annen bil å bruke nå, er det skadelig for motoren? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Det kan jo hende at du ikke trenger å skifte annet enn det flexirøret. Men det må du nesten høre med verkstedet om. Det er ikke godt for bilen i lengden å kjøre på feil blanding av luft og bensin. I et worst case scenario kan du havarere motoren. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 og hovedspørsmålet mitt her er ikke angående eksoslekkasjen. det gjelder fuskinga, om eksosprblemet har ødelagt noe som igje n har ført til fuskingen Lambdasonde er en sensor som sitter på eksosanlegget og måler verdien av eksosen og kommuniserer med bilens hjerne og får den til å regulere mengde bensin og/eller luft som skal inn i motoren for at bilen skal gå optimalt. Om du har en eksoslekasje vil denne sensoren få feil verdier i forhold hva som skal inn i motoren og dette vil igjen føre til fusking. Du har nødvendigvis ikke kjørt noe mer i filler av bilen din, uten at jeg kan svare 100% sikkert på dette da jeg ikke har mulighet for å utføre tester eller ta en visuell titt på det som eventuelt kan ødelegges som følger av en eksoslekasje. Det beste du kan gjøre er å la bilen stå til du har spart opp penger til å få dette reparert. takk for godt svar. da forstår jeg at det ikke er vits å skifte lambdasonde før jeg har fått sveiset på et nytt flexirør. jeg har desverre ingen annen bil å bruke nå, er det skadelig for motoren? Det flexirøret får du kjøpt og du kan sveise det på katalysatoren. Ser ut som bilen din går i nødmodus pga hull i eksosen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå