Gå til innhold

EU - for eller imot?

Anbefalte innlegg

Lodder stemningen for EU-medlemskap.

Selv er jeg i tvil. Jeg mener at Norge bør gå sammen med EU i eurosamarbeidet og følge opp WTO, men jeg synes at man bør være forsiktig med å overlate for mye makt til Brussel. Norge har nok byråkrati som det er, og trenger etter min mening ikke noe overnasjonalt forvaltningsorgan.

Hva synes resten av forumet om Norges forhold til EU og Euro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er individuelt fra land til land og i Norges tilfelle er jeg imot EU... Synes ikke vi trenger noen paragrafryttere som vil ha sin del av oljepengene våre og i tillegg skal bestemme over oss...

Selv om det ikke er store forskjeller på antall stemmer mellom store og små land i EU...

f.eks.

Tyskland har 28 stemmer og ca 80mill folk(?)

Ungarn har 12 stemmer og 10 mill folk

Uansett er EU en stor papirmølle som innfører generelle regler på alle EU land, noe som i seg selv er helt usannsynlig teit. I tillegg må vi jo betale hauger med penger for å drive EU...

Så som sagt... Nei til EU

Lenke til kommentar

Jeg tror at det som irriterer meg mest med hele EU-opplegget, er politikernes håndtering av spørsmålet.

På den ene siden sier dem at "vi skal lytte til folkets vilje", på den andre siden klasker dem til med EU-avstemminger litt for ofte til at det blir troverdig.

...Eller er det noen som tror at vi kommer til å få en avstemming om å gå ut av EU noen gang...

Kirsebær. Store. Spise.

Lenke til kommentar

Jeg er for EU. Nroge kan ikke sitte mitt blandt mange EU-land, uten noen allierte.

Dersom det ikke er norsk flertall i EU, bør man ut av EØS.

EØS er et EU medlemskap uten rettigheter til å stemme, men man må følge alle pålegg likevel.

EURO er en god grunn. Vi må inn i et valutasammarbeid! Egentlig synes jeg USD ville blitt fint, men selv jeg innser at det ikke er så lurt...

Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje stemt **** i dag, jeg ville også stemt for å oppløse nasjonalstaten norge. Asylretten bør forøvrig være menneskerett nr.1

problemet slik jeg ser det er faren for at eu utvikler seg i retning av usa, en grådig "superstat". Likhetene mellom eu og usa kom jo tydelig fram under wto's femte ministermøte. wto bør videre oppløses og erstattes av et demokratisk/folklig organ

Lenke til kommentar

Jeg er medlem av ungdom mot EU, med andre ord: jeg er mot et norskt EU-medlemsskap, og EØS også.

Grunnene til dette er for det første at (som det er nevnt tidligere) det er en veldig udemokratisk organisasjon/union. De som sitter og styrer i EU er ikke folkevalgte, og at man skal ha slike personer til å styre for seg strider mot min oppfatning av demokrati. Dessuten vil Norge i et EU-medlemskap miste all bondenæring og mesteparten av industrien. En drøss dustete lover ville bli innført ( mange er det allerede, Norge har innført flere lover en mange land som faktisk ER medlemmer...), og i fremtiden vil man sansynligvis måtte følge de store landenes ønske i f.eks. militære spørsmål. Den nye grunnloven gir visst de store landene litt vel mye makt. Dessuten ville vi miste selvråderetten over fiskeri og muligens oljen vår.

Lenke til kommentar
Jeg er for EU. Nroge kan ikke sitte mitt blandt mange EU-land, uten noen allierte.

Dersom det ikke er norsk flertall i EU, bør man ut av EØS.

EØS er et EU medlemskap uten rettigheter til å stemme, men man må følge alle pålegg likevel.

EURO er en god grunn. Vi må inn i et valutasammarbeid! Egentlig synes jeg USD ville blitt fint, men selv jeg innser at det ikke er så lurt...

Hvorfor kan ikke Norge sitte blant mange EU land? Er du redd de skal angripe?

Ut av EØS skal man uansett. EØS er en snikinnmelding i EU, folket stemte nei, men makta hadde allerede bestemt seg, og meldtre oss inn bakveien.

heh, Norge vil ikke ha så mye å si om vi blir medlem heller. . . Frankrike, Tyskland og England har omtrent all makt i EU, og Norge vil få under en prosent å si.

Skal vi melde oss inn i EU, så MÅ vi melde oss inn i EURO samarbeidet også, her er det ikke no gyldne middelvei.

Lenke til kommentar
Btw en påstand: Byråkratiet er en forutsetning for kapitalismen.

minst over 80 år gammel påstand, en argumentasjon for dette finnes i Max Webers "makt og byråkrati" fra 1922 (?). Videreføringen av denne påstanden: byråkrati var også en forutsetning for folkemord under WW2

Lenke til kommentar

minst over 80 år gammel påstand, en argumentasjon for dette finnes i Max Webers "makt og byråkrati" fra 1922 (?). Videreføringen av denne påstanden: byråkrati var også en forutsetning for folkemord under WW2

Nå var det ikke i min intensjon at du skulle komme med dette nå ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...