Kærsten Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Har vi noen Einsteins her ? Kan noen hjelpe meg med denne logaritme ligningen ??2lgx+3lgx'2-4lg(x/10)-10 Det inne i parantesen skal egentlig være en brøk, X i telleren og 10 i nevneren. Setter pris på hjelp Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Skal det være et likhetstegn inni der en plass? Lenke til kommentar
Kærsten Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2014 Skal det være et likhetstegn inni der en plass? Nope ! Det skal det desverre ikke være Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Ok! Du benytter to viktige regler til å begynne med: 1. lg(a/b) = lg a - lg b 2. lg(a)^2 = 2 lg a Benytt disse der det passer, så burde det være plankekjøring resten. Sett innledningsvis da bare likningen lik 0, og få variablene på ene siden, og konstantene på andre siden. Lenke til kommentar
Kærsten Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2014 Ok! Du benytter to viktige regler til å begynne med: 1. lg(a/b) = lg a - lg b 2. lg(a)^2 = 2 lg a Benytt disse der det passer, så burde det være plankekjøring resten. Sett innledningsvis da bare likningen lik 0, og få variablene på ene siden, og konstantene på andre siden. Da fikk jeg 2lgx+6lgx-4lgx-4lg10-10 Er dette riktig måten å sette det opp på ? Jeg er ufyselig dårlig med logaritmer Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Her har du utregningen dersom du fortsatt sliter med den. Husk å passe på å holde faktorene utenfor parantesen når du benytter logaritmereglene (se for eksempel på at 4lg(x/10) = 4(lgx - lg10) ). På slutten har jeg brukt at når lgx = c, så vil x = 10^c. 2lgx + 3lgx^2 - 4lg(x/10) - 10 = 0 2lgx + 2*3lgx - 4(lgx - lg10) = 10 2lgx + 6lgx - 4lgx = 10 - 4lg10 4lgx = 10 - 4 lgx = 6/4 x = 10^(3/2) x = 10*sqrt(10) Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Ok! Du benytter to viktige regler til å begynne med: 1. lg(a/b) = lg a - lg b 2. lg(a)^2 = 2 lg a Benytt disse der det passer, så burde det være plankekjøring resten. Sett innledningsvis da bare likningen lik 0, og få variablene på ene siden, og konstantene på andre siden. Da fikk jeg 2lgx+6lgx-4lgx-4lg10-10 Er dette riktig måten å sette det opp på ? Jeg er ufyselig dårlig med logaritmer Ja, korrekt det. Så bare summerer du opp, og finner x til slutt slik jeg beskrev i forrige post. Lenke til kommentar
Kærsten Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2014 Her har du utregningen dersom du fortsatt sliter med den. Husk å passe på å holde faktorene utenfor parantesen når du benytter logaritmereglene (se for eksempel på at 4lg(x/10) = 4(lgx - lg10) ). På slutten har jeg brukt at når lgx = c, så vil x = 10^c. 2lgx + 3lgx^2 - 4lg(x/10) - 10 = 0 2lgx + 2*3lgx - 4(lgx - lg10) = 10 2lgx + 6lgx - 4lgx = 10 - 4lg10 4lgx = 10 - 4 lgx = 6/4 x = 10^(3/2) x = 10*sqrt(10) Takk skal du ha Lenke til kommentar
Flin Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Sett bare ligningen lik null? Hvor tar du det fra? Oppgaven er ufullstendig og løsningen dere kommer frem til er bare tull. Det er ingen ligning å løse fordi det ikke er noe likhetstegn. Kanskje oppgaven er å forenkle uttrykket? Veit ikke helt om dette er en utfordring man trenger Einstein for. Dette er vel pensum på videregående og den jevne ingeniøren kan vel klare den oppgaven. Man trenger altså ikke å være spesielt smart Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Sett bare ligningen lik null? Hvor tar du det fra? Oppgaven er ufullstendig og løsningen dere kommer frem til er bare tull. Det er ingen ligning å løse fordi det ikke er noe likhetstegn. Kanskje oppgaven er å forenkle uttrykket? Veit ikke helt om dette er en utfordring man trenger Einstein for. Dette er vel pensum på videregående og den jevne ingeniøren kan vel klare den oppgaven. Man trenger altså ikke å være spesielt smart Du har helt rett - dårlig antakelse av meg. Ble litt opphengt i at ordet "ligning" var med i teksten til ts. Lenke til kommentar
Kærsten Skrevet 27. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2014 Sett bare ligningen lik null? Hvor tar du det fra? Oppgaven er ufullstendig og løsningen dere kommer frem til er bare tull. Det er ingen ligning å løse fordi det ikke er noe likhetstegn. Kanskje oppgaven er å forenkle uttrykket? Veit ikke helt om dette er en utfordring man trenger Einstein for. Dette er vel pensum på videregående og den jevne ingeniøren kan vel klare den oppgaven. Man trenger altså ikke å være spesielt smart Ja jøss, du har helt rett Lenke til kommentar
Flin Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Med stor fare for slurvefeil og krunglete regning: Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Med stor fare for slurvefeil og krunglete regning: Riktig det der. Litt tungvint utregning, men korrekt iallefall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå