Gå til innhold

Hvilken Mac skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okei tusen takk for svar alle sammen :)

Tar en tur på elkjøp i morgen og ser litt på utstillingsmodellene og prøver ut litt, og ser hva jeg syntes om størrelsene.

Så kan jeg godt skrive hva det enedlig resultatet blir når den er kjøpt (om rundt en måned) :w00t:

Lenke til kommentar

Selv kjøpte jeg en iMac 27" i fjor våres, det eneste jeg har "oppgradert" i etterkant er at jeg har utvidet RAM fra 8 GB ----> 16 GB.

Anbefaler virkelig 27", trodde selv at den ville bli for stor, men den er helt passelig. For da har jeg et stort bilde å jobbe med, og har likevel plass til de forskjellige "verktøy-palettene" som redigeringsprogrammene jeg benytter har.

Jeg redigerer bilder (raw-filer fra Canon 5D mklll og Fuji X-E2), til dette benytter jeg både Lightroom 5 og Photoshop CS 6.

Jeg har begge disse programmene åpne, og det er ingenting som hverken "henger eller lugger" på hverken disse programmene, eller om jeg gjør noe annet i tillegg.

Jeg har denne iMacen her, og den holder i lange baner til mine behov,

http://support.apple.com/kb/SP667

Lenke til kommentar

Både oppstart og bruk av andre programmer går bra, den er ørlite grann tregere enn min helt nye Macbook Pro i oppstarten, men nå har jeg ikke så mye "data" lagret på Macbook Pro maskinen enda heller.

Det er kun i oppstarten jeg merker en liten forskjell, til vanlig bruk så er det ingen forskjell på dem i det hele tatt, begge oppleves som raske og meget responsive for de "operasjonene" jeg ønsker jeg gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om budsjettet strekker til vil jeg absolutt anbefale en MBPr15 med full specs (altså dedikert grafikkort).

Hadde før en 27" iMac (før 5k display) som jeg kjøpte likt med en MBPr15 når den kom ut i 2012. Endte opp med at iMac aldri ble brukt da en laptop alltid vil være med allsidig og praktisk enn en stasjonær med mindre man virkelig driver med seriøs bilde- og videobehandling. iMac er solgt i fjor, og i høst kjøpte jeg ny MBPr15 (med mer RAM og mer flashminne) når den kom i "ny" utgave som erstattet tidligere MBPr15. Det fine her er at jeg fikk igjen fine summer for både iMac og første MBPr15. Bruktverdien på Apple er veldig hyggelig for selger.

Jeg er usikker på om en MBPr15 vil være bra nok til tung videobehandling, men du kan alltids supplere med en Eizo skjerm av høy kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...