tonje92 Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Hei! Jeg forstår ikke hvordan man deriverer når det er brøk og så x^3 rett etterpå. Viss jeg først deriverer brøken med brøkregelen for derivering får jeg 9 og resten av stykket får jeg 2x -1 men dette er jo helt feil.... Lenke til kommentar
Sylar Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Du får ikke 9, du får 1, fordi (1/3)*3 = 1... Den deriverte av (1/3)x^3 - x er x^2 - 1, som det står på bildet. 1 Lenke til kommentar
-sebastian- Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Hei! Jeg forstår ikke hvordan man deriverer når det er brøk og så x^3 rett etterpå. Viss jeg først deriverer brøken med brøkregelen for derivering får jeg 9 og resten av stykket får jeg 2x -1 men dette er jo helt feil....Untitled.png Du skal ikke derivere brøken. Den er bare en konstant foran variabelen din. La den stå urørt foran og deriver x^3 vanlig, så får du se om du kanskje kan forenkle saker og ting. 1 Lenke til kommentar
tonje92 Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2014 ahhhh nå forstår jeg! takk folkens Lenke til kommentar
tonje92 Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) Jeg har et til spm. Jeg pleier å faktorisere med ABC formelen. Men hvordan gjør jeg det når jeg ikke har en C? Altså jeg har 6x^2 - 6x. Setter jeg det sånn: 6x^2 - 6x - 0 og plotter det inn i ABC formelen ? Endret 26. oktober 2014 av tonje92 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Jeg har et til spm. Jeg pleier å faktorisere med ABC formelen. Men hvordan gjør jeg det når jeg ikke har en C? Altså jeg har 6x^2 - 6x. Setter jeg det sånn: 6x^2 - 6x - 0 og plotter det inn i ABC formelen ? , som gir oss en likning med to faktorer; og . Fra det er det veldig lett å se at hele greia er lik 0 når en (eller begge) av faktorene er lik null. Når er det? (Det burde være greit å se.) Det er også mulig å bruke ABC-formelen, men det er litt ekstra arbeid. Lenke til kommentar
Sylar Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Jeg har et til spm. Jeg pleier å faktorisere med ABC formelen. Men hvordan gjør jeg det når jeg ikke har en C? Altså jeg har 6x^2 - 6x. Setter jeg det sånn: 6x^2 - 6x - 0 og plotter det inn i ABC formelen ? Du kan bruke ABC-formelen og sette C = 0. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå