Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Derivere brøk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg forstår ikke hvordan man deriverer når det er brøk og så x^3 rett etterpå.

Viss jeg først deriverer brøken med brøkregelen for derivering får jeg 9 og resten av stykket får jeg 2x -1 men dette er jo helt feil....attachicon.gifUntitled.png

Du skal ikke derivere brøken. Den er bare en konstant foran variabelen din. La den stå urørt foran og deriver x^3 vanlig, så får du se om du kanskje kan forenkle saker og ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har et til spm. Jeg pleier å faktorisere med ABC formelen. Men hvordan gjør jeg det når jeg ikke har en C? Altså jeg har 6x^2 - 6x. Setter jeg det sånn: 6x^2 - 6x - 0 og plotter det inn i ABC formelen ?

Endret av tonje92
Lenke til kommentar

Jeg har et til spm. Jeg pleier å faktorisere med ABC formelen. Men hvordan gjør jeg det når jeg ikke har en C? Altså jeg har 6x^2 - 6x. Setter jeg det sånn: 6x^2 - 6x - 0 og plotter det inn i ABC formelen ?

chart?cht=tx&chl=6x^2 - 6x = x(6x-6), som gir oss en likning med to faktorer; chart?cht=tx&chl=x og chart?cht=tx&chl=6x-6.

Fra det er det veldig lett å se at hele greia er lik 0 når en (eller begge) av faktorene er lik null. Når er det? (Det burde være greit å se.)

Det er også mulig å bruke ABC-formelen, men det er litt ekstra arbeid.

Lenke til kommentar

Du kan bruke ABC-formelen og sette C = 0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...