Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mistet lappen, hvor lenge?

*F*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei.

Jo? Får vel bare bot inntil 141?

9. Fartsgrense 100 km/t Fart: 141 - 145 Tap av førerett: .................................................. 3 - 5 md.

10. Fartsgrense 110 km/t: Fart: 151–155 Tap av førerett: .................................................... 3–5 md.

Kilde: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-12-19-1660/KAPITTEL_2#§2-2

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Kan komme med en liten oppdatering:

Det har gått en arbeidsuke og jeg har ikke hørt noen ting.

Dersom jeg er veldig helig å ikke hører noe innen de neste to ukene, kan jeg da bare møte opp hos politiet og hente lappen?

Jeg antar da det er innenfor det aktuelle politidistriktet jeg ble tatt og saken ligger hos?

Jeg ble tatt på en fredag, betyr det at jeg kan hente det på en fredag, eller blir det neste dag som da er mandag?

Lenke til kommentar

Kan komme med en liten oppdatering:

Det har gått en arbeidsuke og jeg har ikke hørt noen ting.

Dersom jeg er veldig helig å ikke hører noe innen de neste to ukene, kan jeg da bare møte opp hos politiet og hente lappen?

Jeg antar da det er innenfor det aktuelle politidistriktet jeg ble tatt og saken ligger hos?

Jeg ble tatt på en fredag, betyr det at jeg kan hente det på en fredag, eller blir det neste dag som da er mandag?

Da jeg ble fratatt mitt førekort ringte jeg dit da det hadde gått 16 dager, og spurte om de hadde noen status på saken min. Juristen hadde ikke sett på saken, men skulle se på den og ba meg ringe igjen om 2 timer. Ringte og fikk beskjed om at jeg kunne komme å hente førekortet, men at det kunne bli fratatt igjen hvis de fant noe på blodprøvene mine. Jeg hadde dog ikke kjørt for fort, men kjørt ut.

Lenke til kommentar

Så lenge politiet ikkje får overlevert saka innen trevekers fristen så kan du møte opp og kreve å få sertifikatet tilbake, men dette er ingen garanti for at ein får behalde lappen.

Om saka kjem opp seinare så kan ein risikere at sertifikatet blir trekt tilbake igjen.

Det er uansett viktig at ein legger press på politiet for å få fortgang i saken. Dersom du ikkje gjer det så kan du risikere at sertifiktatet blir liggande hos politiet å støver ned utan at saka blir meldt vidare.

Lenke til kommentar

Og da er ikke 140 grensen for å miste lappen på motorvei (det som tidligere het motorvei kl a)

For det første avhenger grensen av fartsgrensen, for det andre vil den i 100-sone da være 141, ikke 140.

Herregud om du sier grensen er 141 eller 140 blir jo akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Og da er ikke 140 grensen for å miste lappen på motorvei (det som tidligere het motorvei kl a)

For det første avhenger grensen av fartsgrensen, for det andre vil den i 100-sone da være 141, ikke 140.

Herregud om du sier grensen er 141 eller 140 blir jo akkurat det samme.

Nei.

Om du har 1 eller to flasker brus blir akkurat det samme det også?

Lenke til kommentar

I morgen er det nøyaktig 3 uker siden lappen ble tatt.

Jeg har fremdeles ikke hørt noe, eller fått noe brev i posten.

Tenkte derfor ringe dem på mandag.

Hvordan burde jeg gå frem?

Og må jeg ev hente lappen selv, eller sendes den i posten eventuelt?

Lenke til kommentar

Mandag:

Ringte gjeldende politidistrikt, fikk saksnummer og navn på jurist som har saken.

Ble bedt om å sende epost til agder politidistrikt, men vedkommende bekreftet at saken ikke har gått vider til retten.

Sendte mail til dem, ringte dem et par timer senere,

Ringte ikke mange timer etter, dem kunne ikke si noe om saken, men fikk telefonummer til juristen, men hun var ikke tilgjengelig på telefon hele dagen da hun var i en rettsak.

Tirsdag:
Ringte gjentatte ganger til juristen på morgenen uten at hun tok telefonen, ringte agder politidistrikt, ble informert om at jeg kunne prøve igjen kl 09 da førerkortkontoret var åpent.

ringte like etter 09, snakket med dem og dem sa fjørerkortet er klargjort for utlevering på grunnlag av 3ukers fristen.

Avtalte at dem skulle legge det i politivakta.

Hentet kortet etter jobb.

Tok bussen hjem, kjørt en tur rundt i området :)

Så da får jeg bare satse på lappen blir hos meg.

Lenke til kommentar

TS har enda ikke sluppet unna. Det midlertidige beslaget er utgått men saken er ikke enda avgjort i TS fordel.

Det jeg lurer på er om TS rett og slett ikke går for tilståelsesdom her, dvs ikke er enig i det faktiske forhold ang fart?

Det vil i så tilfelle gi hardere straff. Vel iallefall det jeg fikk høre når jeg mista lappen for noen år siden

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...