Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mistet lappen, hvor lenge?

*F*

Anbefalte innlegg

Hei.

På fredag kjørte jeg nok litt i overkant fort, ble tatt i 141km/t i 100 sona.

Når jeg så blålysene bak meg slakket jeg temmelig raskt ned og stanset bilen.

Sivilpolitiet kjørte forbi meg og stoppet i ei busslomme litt lenger fremme og vinket meg hen.

Han var tydelig forbanna og mente jeg bråbremset og stoppet i en sving.

Jeg er ikke helt enig i at jeg "bråbremset", men det har vel liten hensikt å krangle med fyren på stedet.

Uansett, jeg ser 141km/t er akkurat på miste-lappen grensa, jeg hadde ingen prikker og er utenfor prøvetid.

Dog virker det som han tok stoppen min særdeles alvorlig.

Hvor lenge kan jeg forvente at lappen blir beslaglagt?

Må oppkjøring tas på nytt?

Jeg aksepterte ikke beslaget, hvor lenge kan jeg forvente å vente før jeg får noe info?

Er ikke ute etter noen moralpreken, bare et rent juridisk estimat og eventuelt om noen har tips til hva jeg kan gjøre i saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom han var beruset eller på annen måte påvirket da dette skjedde kan den straffen bli betraktlig lengre

Dette var ikke nevnt i hele tatt. Og er en helt annen overtredelse med straff på 2.5 år.

Ikke dra inn slikt i en debatt om fartsovertredelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, så du var ikke beruset, da har vi det på det klare og kan stryke det av listen.

Om du mener at dette ikke stemmer så regner jeg med at det er de som stoppet deg som har bevisbyrden for dette

FWI (Mens jeg skriver dette fikk jeg plutselig en veldig Deja vu følelse) som om jeg har skrevet akkurat dette tidligere.

Kan ikke huske hvor eller når jeg kan ha skrevet dette sist.

Rart ikke sant? :p

Endret av crii
Lenke til kommentar

Når du blir tatt i 141Km/t i 100 sonen så har du antageligvis sett på ditt eget Speedometer at du kjørte i omtrent 150 eller mer vil jeg anta (10% ) og jeg må si at du har flaks om du ikke får en fengselstraff i dette tilfellet.

Nå vil jeg anta at avhengig av politiet så vil de ta opp eventuelle punkter som kan gjøre dette verre for deg :

*Var det annen trafikk på veien på tidspunktet?

*Kjørte du forbi flere biler i denne farten?

*Satte du noen i fare?

Så om du er såpass uheldig at du har truffet på noen som er litt kjip og ser på deg som en fare for andre medtrafikanter kan du nesten forvente deg at det kan bli til og med samfunnstraff / fengsel , hvis ikke så vil de kanskje gå etter boka og du vil miste førerkortet i noen måneder og må ta det på nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når du blir tatt i 141Km/t i 100 sonen så har du antageligvis sett på ditt eget Speedometer at du kjørte i omtrent 150 eller mer vil jeg anta (10% ) og jeg må si at du har flaks om du ikke får en fengselstraff i dette tilfellet.

Nå vil jeg anta at avhengig av politiet så vil de ta opp eventuelle punkter som kan gjøre dette verre for deg :

*Var det annen trafikk på veien på tidspunktet?

*Kjørte du forbi flere biler i denne farten?

*Satte du noen i fare?

Så om du er såpass uheldig at du har truffet på noen som er litt kjip og ser på deg som en fare for andre medtrafikanter kan du nesten forvente deg at det kan bli til og med samfunnstraff / fengsel , hvis ikke så vil de kanskje gå etter boka og du vil miste førerkortet i noen måneder og må ta det på nytt.

Kan ikke se at 141 km/t i 100-sonen kvalifiserer til hverken samfunns- eller fengselsstraff uten at det foreligger skjerpende omstendigheter. Tviler sterkt på at oppbremsingen til trådstarter skal føre til fengselsstraff.

Om retningslinjer for straff og rettspraksis:

http://www.riksadvokaten.no/filestore/Dokumenter/2007/Ra07-268fartsamfstraffretningslinjer.pdf

Lenke til kommentar

Når du ikke har akseptert ett beslag har politiet 3 uker på å reise sak mot deg. Førekortet ryker dog i 136 i 100 sonen.

Er vel 141 i 100 sona?

http://www.aftenbladet.no/nyheter/innenriks/Slik-mister-du-forerkortet-2926056.html

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-12-19-1660/KAPITTEL_2#§2-2

Ser ut som du har rett ja. Beklager. Har bare alltid ment at lappen ryker etter 36 km/t over f.o.m 70 sonen.

Lenke til kommentar

Kan ikke se at 141 km/t i 100-sonen kvalifiserer til hverken samfunns- eller fengselsstraff uten at det foreligger skjerpende omstendigheter. Tviler sterkt på at oppbremsingen til trådstarter skal føre til fengselsstraff.

Om retningslinjer for straff og rettspraksis:

http://www.riksadvokaten.no/filestore/Dokumenter/2007/Ra07-268fartsamfstraffretningslinjer.pdf

Det jeg siktet til var og derfor spurte om han kjørte forbi flere biler i denne farten og om kjøringen hans kunne sette andre i fare :

§ 2-2.Fartsovertredelser

Ved fastsettelse av perioden for tap av førerett ved fartsovertredelser, skal nedenstående tabeller normalt legges til grunn. Tabellene forutsetter at målt hastighet er foretatt av kjøretøy på tørr vegbane i dagslys, på rett vegstrekning uten kryss eller fotgjengerfelt og uten at det foreligger omstendigheter som bør tillegges skjerpende vekt.

Ved skjerpende omstendigheter, for eksempel dårlig sikt eller vanskelige kjøreforhold for øvrig, kan tap av førerett fastsettes for mindre hastighetsoverskridelser enn det som fremgår av ovenstående tabeller.

Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring, vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, eller den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt.

Greit å få med seg : http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-12-19-1660/KAPITTEL_2#KAPITTEL_2

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

141 km/t i ei 100 sone er akkurat nok til å gi førarkortbeslag. Tapet av førarretten skal då være på 3-5 måneder.

Dette med forutsettningen at der er kjøyrt på "tørr vegbane i dagslys, på rett vegstrekning uten kryss eller fotgjengerfelt og uten at det foreligger omstendigheter som bør tillegges skjerpende vekt."

Det er også åpna for at ein kan trekke frå 20-30% på straffa dersom fartsoverskredelsen har skjedd i samband med ei eller fin forbikjøyring.

Så lenge tapsperioda blir under 6 måneder så får du lappen tilbake utan krav om ny førarprøve så lenge du er ferdig med prøvetida.

Dersom du mister lappen i mellom 6 og 12 måneder så må du ta ny oppkjøyring.

Dersom du mister lappen for meir enn 1 år så må du avlegge ny teoriprøve og ny oppkjøyring, men du treng ikkje å ta nye kjøyretimar.

Kilde: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-12-19-1660

Ved å ikkje samtykke til førarkortbeslaget så må politiet bringe saka opp til tingretten før det har gått 3 veker for å avgjere saka, eller avgjere om det er behov for å opprettholde førarkortbeslaget i påvente av vidare etterforskning.

Når saka kjem opp så blir du innkalt til tingretten for å kunne forklare deg, du har rett til å få stille med advokat men du må dekke advokaten sjølv.

Så dersom du ikkje har høyrt noke etter tre veker så kan du kreve å få sertifikatet tilbake. Men det er verdt å merke seg at dette ikkje er ein frifinnelse, ein kan seinare få dommen på tap av førarretten, då blir dei tre vekene du no er utan sertifikat trukket ifrå tapstida.

Fordelen med å ikkje samtykke til førarkortbeslaget er at du tvinger fram fortgang i saken, ulempen er at du må må møte i tingretten.

Har du flaks så blir saka gløymt og etter kvart henlagt slik at du slepper unna straff, men det skal nok litt til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Siden det er 100 sone vil jeg tro det er en 4 felt eller mer med fysisk midtskille, og da burde ikke antall forbikjøringer ha noe å si. Vent nå minst en uke før du begynner å mase og får fortgang i saken og mister den for flere måneder :p

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt rundt uenigheten rundt denne bråstoppen. Dersom politiet mener at at han bråstoppet i en sving men Evelen! er uenig i dette, er det ikke da politiet som har bevisbyrden for dette?

Sjølvsagt. Dei fører vitne på at han gjorde det, Evelen seier han ikkje gjorde det, dei vinn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...