Ziko Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) Hey!Den gamle stasjonæren min erkleres herved utdatert og død, og det er nok en gang tid for å sette seg inn i den altfor ofte oppdaterte verden av PC komponenter.Jeg har aldri vært flink til å følge med på de nyeste/beste delene på markedet og håper derfor på å få litt eksperthjelp fra dere her på forumet!Først av alt, lurer på om det er noe på den eldgamle stasjonæren min som er verdt å ta vare på?PCen er kjøpt i 2008, så regner med det meste er skrapmetall idag, men hadde jo vært greit om en harddisk eller noe sant kunne spart meg for noen få kronasjer i den nye PCen. Deler jeg kan ta fra den nå døde riggen er:Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPSAsus Striker II Formula, nForce-780i SLIIntel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MBEVGA GeForce 8800GTS 512MB GDDR3Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2- 2stkCreative SB X-Fi Gamer, BulkD-Link AirPlus Extreme G 108 Mbps Når det er sagt, hvor mye må en regne med å betale for en decent gamer PC idag? Trenger ikke dra alt det heftigste på de høyeste settings, men ønsker selvfølgelig å kunne spille de nyeste spillene med medium settings uten noen form for problemer. Har også i tankene at den nye PCen ikke skal være et digert beist av en maskin, men heller en "stor subwoofer-size" PC jeg kan ha tilkoblet både til TVen og monitoren og brukes som en stor spillkonsoll.Skjerm, mus, tastatur osv trengs ikke da jeg har dette fra før.Så hvor mye spenn må jeg regne med å bla opp for en PC som dette? Endret 26. oktober 2014 av Ziko Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) Strømforsyningen + lydkortet muligens. Men da må du nok gå for micro ATX om du skal få plass til det. https://www.komplett.no/komplett-gamer-mini-i30/10800#!tab:extra Er vel bedre, men det beste ville vært å velge i5 4690k eventuelt GTX 970 og ASUS Z97I-PLUS som hovedkort. Det koster kun 500 kr for Toshiba Desktop 1TB 3.5" harddisk og det er noe stiv pris, så harddiskene bør byttes. Da de antakelig ryker snart. Endret 26. oktober 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) Du nevnte ikke noe budsjett, men denne oppgraderingen vil dra alt på fullt https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1462288&su=58DC9571-9E08-499A-A0A5-ABFEDF7BE7FE Dersom du trenger kabinett: https://www.komplett.no/fractal-design-define-r4-black-pearl/757466 Endret 26. oktober 2014 av Strato Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM SATA3.0, 7mm, 450/450MB/s read/write, SandForce® Snakk om gammel Sandforce SSD til stiv pris, hadde ikke gitt 500 kr for den med mindre man fikk bluescreen og ytelserproblemfri garanti. Velg heller Samsung 840 evo eller Crusial MX100 i så fall da. 2 Lenke til kommentar
Ziko Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2014 Nevnte ikke budsjett da jeg ikke har noen anelse om hva jeg BURDE legge i det Trenger som sagt ikke å dra alt på fullt, men vil heller ikke kjøpe noe jeg må bytte ut igjen neste år.For å være mer presis kan jeg kanskje spørre, når jeg langt med 6-7 tusen? Eller må jeg regne med over 10?Takk for svar, ifølge deres forslag, får jeg det jeg trenger til rundt 7k, men er åpen for andres meninger også! Lenke til kommentar
Strato Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM SATA3.0, 7mm, 450/450MB/s read/write, SandForce® Snakk om gammel Sandforce SSD til stiv pris, hadde ikke gitt 500 kr for den med mindre man fikk bluescreen og ytelserproblemfri garanti. Velg heller Samsung 840 evo eller Crusial MX100 i så fall da. Det er vel ikke akkurat så mye positivt som kan sies om bygget du nevner heller Det er i alle fall dumt å kjøpte 840evo dersom han ikke vet/ønsker å fikse firmware. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Skal du overklokke? Det er vel de viktigste i så fall som sier litt om prisklassen. En i3-4370 eller i5 4430 kommer man ganske langt med i budsjett klassen. Er ikke så veldig mye bedre gamingytelse med i5 4690k før man eventuelt overklokker. Da kan man stort sett velge det billigste LGA 1150 hovedkortet så sant biosen er oppdatert. 7000-8000 kr går det rask i et gaming oppsett. Men du slipper PSU. Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) Er et par år siden jeg var aktiv her sist men LMH1 har ikke blitt bedre siden den gang. Ta alt han skriver med en kilo salt eller ignorer det totalt. Det gjør forumet mye mer lesbart. Ang. førsteposten, Du får innmat i toppsjiktet hva 1080p gaming ytelse gjelder for 10000. Ta en titt på stickien av Agentspoon og Black Refinery og bruk den som en basis da det er vanskelig å anbefale noe mer spesifikt uten mer detaljert budsjett eller behov. Endret 26. oktober 2014 av SWAT dude... 3 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) Jeg ville brukt ca. 40 000 på en PC. Da utvikler du såpass mye varme at du slipper kjøpe varmepumpe til leiligheten. Samboeren min er kjempefornøyd med mitt oppsett, fordi hun er av den frysne typen. PS: For dere sinnatagger og grinebitere der ute som ikke skjønner ironi, så tuller jeg bare. 10K for en spill PC er sweetspot vil jeg påstå. 7K er entry. Endret 26. oktober 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) Da han allerede har deler så får han jo 4690k og 970 for 7300 + eventuelt case. Regner med at dette går innafor high end Endret 26. oktober 2014 av Strato Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 (endret) Ville ærlig talt ikke beholdt noe av det du har fra før, bortsett fra hdd-ene. https://prisguiden.no/liste/103157 Et oppsett til 6k. I ytelse/penger tror jeg ikke du får veldig mye bedre enn dette i M-ITX. Du trenger OS og. Har du lyst på enda litt råere ytelse er 970 et flott valg, men blir litt dyrere da. Endret 27. oktober 2014 av PgUp Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Jeg ville brukt ca. 40 000 på en PC. Da utvikler du såpass mye varme at du slipper kjøpe varmepumpe til leiligheten. Samboeren min er kjempefornøyd med mitt oppsett, fordi hun er av den frysne typen. Bare som en liten avsporing her. Regner med å svi av ett sted mellom 30 og 35k på min neste stasjonære, ikke fordi jeg trenger det - men fordi jeg kan det, og vet ikke når jeg har muligheten neste gang (om noen gang). Varmeutvikling derimot er ett reelt problem. Spesiellt når man sitter på 3.5kvm, uten vindu og deler på de få kvadratmetrene med en varmtvannstank! Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Jeg ville brukt ca. 40 000 på en PC. Da utvikler du såpass mye varme at du slipper kjøpe varmepumpe til leiligheten. Samboeren min er kjempefornøyd med mitt oppsett, fordi hun er av den frysne typen. Bare som en liten avsporing her. Regner med å svi av ett sted mellom 30 og 35k på min neste stasjonære, ikke fordi jeg trenger det - men fordi jeg kan det, og vet ikke når jeg har muligheten neste gang (om noen gang). Varmeutvikling derimot er ett reelt problem. Spesiellt når man sitter på 3.5kvm, uten vindu og deler på de få kvadratmetrene med en varmtvannstank! Du trenger ikke gi meg 10k, men du kan godt gjøre det. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Du trenger ikke gi meg 10k, men du kan godt gjøre det. Haha Hadde jeg vært ett minimum av smart, hadde jeg spart og satt litt penger både her og der... Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Spesiellt når man sitter på 3.5kvm, uten vindu og deler på de få kvadratmetrene med en varmtvannstank! Hørtes ubehagelig ut. Det kommer til å KOKE der inne. Legg inn avtrekksvifter i det minste. Eller aircondition. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Uventilert rom med varmtvannstank + 1kw fra pc, umennesklig.... Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Hørtes ubehagelig ut. Det kommer til å KOKE der inne. Legg inn avtrekksvifter i det minste. Eller aircondition. Uventilert rom med varmtvannstank + 1kw fra pc, umennesklig.... Er avtrekksvifte her, som styres fra kjøkkenet, suser godt for de 2 jeg bor med når jeg starter opp her jeg sitter Umenneskelig er det ikke - men det var ikke det mest praktiske for ett 2t simracingløp midt på sommeren hvor jeg ble bedt om å ha døra lukket p.g.a mye lyd. Var godt men en dusj etterpå da. Menmen, det er enten dette eller ingenting. Og ingenting, det går ikke! Lenke til kommentar
Strato Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 (endret) Med en vanlig pc på 500 watt vil det sikkert være greit. Men 500 watt ekstra kan bety veldig mye for et så lite rom. Bare tenk litt på hvor mange watt du putter inn i rommet når du setter sammen pcn Edit: En pc til 30-35K vil som regel ha så vannvittig mye hardware at den vil ligge på rett rundt 1kw ved load. Endret 28. oktober 2014 av Strato Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Med en vanlig pc på 500 watt vil det sikkert være greit. Men 500 watt ekstra kan bety veldig mye for et så lite rom. Bare tenk litt på hvor mange watt du putter inn i rommet når du setter sammen pcn Edit: En pc til 30-35K vil som regel ha så vannvittig mye hardware at den vil ligge på rett rundt 1kw ved load. I know, den jeg har nå kosta nesten 25k i sin tid (2011), og er siden fyllt opp med litt snacks som drar mer. Så jeg ble egentlig overrasket over at det ikke er værre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå