Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

budrunde, inkrementer og startbud?

Anbefalte innlegg

Hei,

hadde vært interessant å høre litt hva folk mener.

Jeg har vært på visning i et hus og synes det er veldig flott. Nytt bygg og mye passer meg. Det er viktig å nevne at jeg ikke blir boende mer enn 3-5 år, så å få det til en rimelig pris er viktig.

Huset har takst på 2.8 millioner. Selger har lagt det ut for 2.7 millioner.

Spørsmålet er da, er det ufint å legge inn bud på 2.5? Det har vært 2 visninger, og kun en annen kar som også er interessert. Men i følge megler var han usikker, og de vurderer å sette opp ny visning.

Siden det er min første bolig, hva er typisk økning på bud? Å øke med 1000,- for hvert bud kan jo bli langtrekkelig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke noe galt i å legge inn et skambud. Du burde regne med at budet blir avvist, men megler er pliktet (så vidt jeg forstår) til å videreformidle dette til selger.

Selger vil enten:

A) Avvise budet og

1) Be deg om å legge inn ett mer realistisk bud

2) Komme med et forslag til en salgspris

B) Godta budet

I de budrundene jeg har vært i, så har minste økningen vært 10 000,-, gjerne med mye høyere hopp enn det. Tanken bak høy budinkrementering/hopp er å "skremme" andre budgivere fra å delta videre i budrunden.

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke noe galt i å legge inn et skambud. Du burde regne med at budet blir avvist, men megler er pliktet (så vidt jeg forstår) til å videreformidle dette til selger.

Selger vil enten:

A) Avvise budet og

1) Be deg om å legge inn ett mer realistisk bud

2) Komme med et forslag til en salgspris

B) Godta budet

I de budrundene jeg har vært i, så har minste økningen vært 10 000,-, gjerne med mye høyere hopp enn det. Tanken bak høy budinkrementering/hopp er å "skremme" andre budgivere fra å delta videre i budrunden.

Lykke til!

Finfint. Da skal jeg forsøke... Men et spørsmål til. Nye reglene sier jo at man ikke får by før 12 dagen etter visning. Men visningen var for 2 uker siden. Så hvor lenge skal jeg la budet stå da? Tenker det ikke er vits å gi en for kort siden det er såpass lavt. Men ikke la det stå over lang tid heller

Lenke til kommentar

Reglene er at megler ikke kan formidle bud til selger med frist til tidligere enn 12:00 dagen etter siste visning. Du kan by når du er på visning, om du ønsker det.

Du bestemmer videre utover det når fristen skal være. Greit om selger får noe tid til å tenke på, men det skal alikevell være lity pressende for selger. For din del håper du jo at selger er avhengig av å selge på kort tid.

Lenke til kommentar

Det går fint å legge inn eit lavt bud, særlig når det er ei stund sidan siste visning.

Å tilby 2,5 er ikkje heilt urealistisk lavt. Dersom du kjem med eit lavt bud så kan det også være hensiktsmessig å legge til at du kan ta over huset raskt, alternativt at du kan gi huseigaren god tid til å overlevere huset (alt etter kva som passer best).

Særlig dei som har kjøpt nytt hus så vil det være fristande å selge huset for ein lavare pris dersom det betyr at kjøparen overtar boligen nesten med ein gong.

Når det gjeld fristen for budet så er det litt avhengig av kor stor aktivitet det er rundt budrunda, men det er god forhandlingsskikk å starte med ein frist som er såpass god at du er sikker på at meglaren får overlevert budet og at selgaren får tid til å vurdere det før fristen er ute. Spør gjerne meglaren om selger er tilgjengelig for å vurdere buda før du legger inn bud. Er liten vits i å legge inn bud med kort frist dersom selgaren uansett er på jobb utan telefon, på fjelltur eller liknande.

Når det gjeld størrelsen på buda så bør du nok auke med 100 000 på fyrste nye bud om du starter heilt nede på 2,5 mill dersom du vil virke seriøs. Etterpå kan du auke med mindre summar.

Om du auker med for lite om gongen så vil du virke som ein kranglefant, då vil du riskere at selger ikkje vil selge til deg fordi han/ho frykter at det blir mykje krankling også på andre ting etter salget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Første bud skal ha en viss lengde. Mener det var 24 timer i reglene en gang i tida, mens det seinere er blitt kl. 12 dagen etter offentlig annonsert visning, og i vårt tilfelle der vi ba om privat visning i et hus som hadde ligget ute en stund uten annonserte visninger, fikk vi beskjed om at budet ikke skulle ha kortere frist enn til slutten av neste arbeidsdag. Bud gitt inn mandag 20.30 stod dermed til tirsdag 16.00.

Hvis det innen den tida er kommet inn andre bud, eller selger kommer med motbud (selger gir deg et tilbud om å kjøpe til en bestemt pris høyere enn ditt bud, omtrent som "kjøp nå"-pris på nettausjoner") så er budrunden i gang, og da kan man operere med langt kortere frister.

At huset har prisantydning 100.000 under takst, kan tyde på at det er prutningsmonn. Men dersom det ikke er ekstremt tregt marked på dette stedet, eller du ikke kan påvise konkrete feil og mangler, ville jeg vært forsiktig med å gå ned 200.000. Dels kan et for lavt bud gjøre flere konkurrerende budgivere interessert eller føre til at selger gir motbud på takst, over prisantydningen. Å gå ned 100.000, eller tilsvarende kjøpsomkostningene slik at selger i praksis dekker disse, kan derimot være spsielig for selger, uten motbud og uten flere visninger.

Hvis megleren er ærlig og dyktig, så kan det også være en ide spørre megler:

1. Er selger villig til å selge under takst, (eller prisantydningen en lokkepris)?

2. Om vi byr [pris under prisantydning], vil du anbefale selger å godta budet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er heilt vanlig, ofte er det ein del av taktikken.

Selger kan ved å vente gi inntrykk av å vurdere budet nøye, så seier megler at selger er på gli men at budet er akkurat litt for lavt. Deretter smekker du til med 100k ekstra for å skremme dei andre i budrunda. Til slutt aksepterer selger budet sjølv om han også hadde akseptert det fyrste budet om du ikkje hadde høyna budet.

PS:

Ikkje gløym at megler er selgers mann. Så sjølv meglaren vil framstå som ein nøytral part som vil hjelpe deg så er det selger som betaler lønna.

Megler vil sjølvsagt at boligen blir solgt, men han vil helst ha deg til å betale mest mulig.

Lenke til kommentar

Ja det er heilt vanlig, ofte er det ein del av taktikken.

Selger kan ved å vente gi inntrykk av å vurdere budet nøye, så seier megler at selger er på gli men at budet er akkurat litt for lavt. Deretter smekker du til med 100k ekstra for å skremme dei andre i budrunda. Til slutt aksepterer selger budet sjølv om han også hadde akseptert det fyrste budet om du ikkje hadde høyna budet.

PS:

Ikkje gløym at megler er selgers mann. Så sjølv meglaren vil framstå som ein nøytral part som vil hjelpe deg så er det selger som betaler lønna.

Megler vil sjølvsagt at boligen blir solgt, men han vil helst ha deg til å betale mest mulig.

Litt utvikling, budet er lagt. Fikk et motbud, begge har gått 50 000,- opp/ned. Og siste frist til å ta endelig bud før Fredag, ellers blir det ny visning... Tips? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...