Graylord Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) Hei. Jeg har bodd min nåværende leilighet i snart et år, og nylig fått en ny eldre nabo i leiligheten ved siden av. Og nå får jeg plutselig mye klager, tross for at jeg nå har bodd i forskjellige blokk leiligheter i mange år og aldri fått noe som helst av klager tidligere. Jeg har også hatt andre naboer i samme leiligheten før dette. Det første som skjedde samme dagen som han flyttet inn var at han ringte på og spurte hva iallverden det voldsomme bråket var, eneste lydkilden jeg kunne tenke meg var at jeg brukte dusjen. Og dette var midt på dagen. Han mente det var helt forferdelig forstyrrende!Jeg føler jeg hører like mye fra ham, om ikke mer. Er også en del besøkende som mener det lukter dårlig fra leiligheten hans og fra hjørnene i veggen jeg deler med han hver gang de kommer på besøk. (Jeg har anosmi, så merker ikke dette selv) Hvis han er så hårsår på lyd at han ikke takler rennende vann en gang, så er det vel hans feil å ha flyttet inn i en boligblokk, ellers burde han vel ha spurt om eller fått huseier til å demonstrere hvor lydisolert/lytt det var før han leide? Jeg ser på meg selv som en veldig stille nabo, jeg ser sjeldent på film, og når jeg hører på musikk eller spiller spill bruker jeg hodetelefoner, og jeg bruker aldri bass og jeg fester aldri i min egen leilighet, og liker å ha det stille selv. Jeg liker ikke å skape oppmerksomhet.Men når jeg en sjelden gang i blandt ser film eller serier tidlig på kvelden (lenge før 23:00) må jeg ha så lav lyd at jeg nesten ikke kan høre det selv en gang, ellers smeller det i veggen fra naboen. Jeg har dog mye søvnproblemer som gjør at jeg ofte jobber langt ut på natten. Da kan det bli litt gåing og doturer og en dusj når det hele er over (bruker da nesten ikke trykk, så det bråker ikke av at vannet spruter på glasset). Men at folk går på badet om natten må man vel regne med? Det som irriterer meg mest er at han også klager noe forferdelig på at det smeller i veggene om natten, som er det at jeg snur meg i sengen og kommer så vidt borti veggen med en arm (DET SMELLER JO SÅ DET KOMMER SJOKKBØLGER INN I ROMMET), og da begynner han å slå i veggene midt på natten, noe som irriterer meg veldig tilbake. Er dette virkelig noe han kan klage på? Jeg sa til ham at hvis det er SÅ lytt mellom oss at jeg ikke kan leve et normalt liv en gang, så må han ta dette opp med huseier (leier, så kan ikke gjøre dette selv.) for å få isolert bedre, og ikke meg. Men vet ikke om han hørte etter, er dette riktig? Jeg føler jeg ikke får lov til å bruke min eget hjem. Endret 26. oktober 2014 av Graylord 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Allmennsro pleier å være mellom 23 og 06, kan være forskjellig i blokker og slikt. Da betyr det at da skal du dempe lyden på TVen slik at ikke naboen hører det osv. Dusje og bruke doen kan ingen hindre deg i å gjøre... På dagstid unntatt søndag har du lov å bråke en del, uten at noen kan klage på det. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Hørtes sykt ut. Hadde bedt han holde kjeft. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Snakk med styret i blokka og få tak i reglene som gjelder for dere begge! Da vet du hvertfall hvilke hensyn du faktisk må vise. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Jeg har dog mye søvnproblemer som gjør at jeg ofte jobber langt ut på natten. Da kan det bli litt gåing og doturer og en dusj når det hele er over (bruker da nesten ikke trykk, så det bråker ikke av at vannet spruter på glasset). Muligens det heller er vannsus i rørene som naboen klager på. I vårt borettslag så sier husordensreglene at vi skal unngå vanntapping i tidsrommet 23-06, nettopp pga støy i rørene. Hvis naboen din har klaget på støy når du dusjer på dagtid så bør du i hvert fall unngå dusjing i de sene nattetimer. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Hva med å sette på dusjen å bli med ham inn i leiligheten og høre selv? Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Hvorfor bry seg? Naboen er tydeligvis ikke normal om han mener ts ikke skal få lov til å dusje! Lenke til kommentar
Graylord Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) Snakk med styret i blokka og få tak i reglene som gjelder for dere begge! Da vet du hvertfall hvilke hensyn du faktisk må vise. Leilighetskontrakten er ganske generell og standard. Dempe støy mellom 23:00 og 07:00, som for eksempel å ikke spille høy musikk. Ellers står det ikke noe mer angående støy. Var også en stund jeg mistet kaldtvannet på badet hver kveld (noe som også satt doen ut av spill), jeg kan jo selvfølgelig ikke skylde på han, men synes det virker ganske suspekt at han kjefter på meg for å bruke badet, så rett etter forsvinner kaldt vannet hver kveld i en periode. Endret 27. oktober 2014 av Graylord Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Var også en stund jeg mistet kaldtvannet på badet hver kveld, jeg kan jo selvfølgelig ikke skylde på han, men synes det virker ganske suspekt at han kjefter på meg for å bruke badet, så rett etter forsvinner kaldt vannet hver kveld i en periode. Kun varmtvann...prøvde naboen å skålde deg? Lenke til kommentar
Graylord Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) Oppdaget det heldigvis med vasken først. Endret 26. oktober 2014 av Graylord Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Her virker det absolutt som at det er naboen som er urimelig. Om naboen har tatt seg til rette ved å sabotere ved å stenge av vatnet så er dette ulovlig sjølvtekt som kan anmeldast. Eg kan ikkje sjå at du har sagt noke om kva slags buforhold du er i. Eiger du eller leiger du? Er du i eit burettslag eller eit vanlig sameige? Muligheitene for å få gjort noke med denne problematikken vil være avhengig av kva regelverk som du er underlagt. Ellers så kan det være greit å nevne grannelova § 2. § 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg. I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. Det skal jamvel takast omsyn til naturmangfaldet på staden. I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader. Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar. Det lova seier er i bunn å grunn at dere skal vise hensyn til kvarandre. Det er ikkje slik at all støy er ulovlig, men det er ikkje lov med unødvendig støy. Ein må også tåle den støyen som er vanlig på slike buplassar. Bur du i blokk så må du påberegne at du av og til kan høyre naboen. Bur du ved sidan av eit gårdsbruk så må du rekne med at bonden bruker traktoren. Ellers så blir slike spørsmål om unødvendig støy ofte avgjort ved å sjå på kost/nytte av den støyande aktiviteten. Behovet for å kunne bruke toalettet også etter klokka 23 er typisk såpass stort at naboen må akseptere denne støykilda. Å sette på tørketrommelen klokka 3 om natta vil normalt sett være rekna som unødvendig då støyen lett kunne vært unngått ved å bruke tørketrommelen på andre tider av døgnet. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå