AnonymDiskusjon Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Hei! Jeg leier en hybel og mistenker at hybelen ikke er godkjent for uleie. I følge regler og forskrifter er;1.Takhøyde. Taket for lavt. Det skal være minst 2.20m, her snakker vi 2.17m, og 2.14 enkelte steder. Har ikke målt bade enda, men det er enda lavere da jeg må gå ett steg opp. 2. Belysning. For lite naturlig lys. Arealet av glassoverflaten skal være minst 10% av arealet i samme rom. Her snakker vi 5%. "Soverom" og "Stue" skilles med en åpen buegang i veggen, om dette telles som ett rom, så vil vi være nede i 2-3%. Jeg har to vindu; det ene er 28x30cm og er plassert under en terrasse, her slipper det knapt lys inn, dette er lokalisert på "soverommet". Det andre vinduet er ca 90x90cm og er lokalisert i "stuen". Vinduet er plassert under en ca 1.5-2m lang terrasse med ett skur foran. Får derfor lite lys gjennom. Utsikten ligger på rundt 45 grader når jeg står helt på enden av vinduet og ser i motsatt retning forbi skuret. Dagslyset er svært dårlig. Innvendig elektrisk belysning er svært dårlig. Det er kun på natten når det er mørkt at hybelen ser "lys" ut. Virker negativt på helsen. 3. Luftkvalitet. Luftfuktigheten er enormt dårlig. Dette er en kjeller enhet men 20-30cm tjukke murvegger på innsiden og utvendig. De to vinduene og ytterdøren kan stå åpen i 30 minutter, og det føles fortsatt tungt der inne. Har fått en avfukter for å fjerne fuktighet i luften, denne må praktisk talt stå på hele tiden om det skal føles ok der, og den bråker(med tanke på nattestid).På badet er det en vifte som ventilerer ut når den står på, den ser ut til å nesten ikke ha noen effekt. Badet ligger vel på rundt 4-5m2, og en 5minutters dusj med lunkent vann gjør veggen våte, og luften tung å puste i. Om jeg dusjer sent, og ikke vil ha på vifter og avfukter for å unngå bråk for de andre i bygget, står opp 6 timer senere, vil luften være svært dårlig. Veggene og alt på bade er "klamt". Dette forekommer også om badeviften står på, og forskjellen er ikke særlig stor.Jeg har leid hybelen i ca 2mnd nå, og merker på helsen at dette ikke er bra. Jeg er ikke forkjølet men har vondt i halsen til en vær tid, stemmen er hes, til tider vondt i hodet, osv. Synes det er kjedelig når oboy'en i andre enden av hybelen, som står inne i ett skap begynner å klumpe seg. Frykter mugg, maten blir fort dårlig, ting lukter tidlig, osv. 4. Rømningsvei. Er litt bekymret for rømningsvei under f.eks brann. Forskriften sier det skal være minst 2. Jeg har ett vindu (90x90cm) og en dør(som er ganske liten) som er lokalisert 2m fra hverandre og leder sammen veien. Vil det telles som to rømningsveier, når de er så tette? Ligger jeg og sover, og våkner av at det er brann i stuen eller i gangen, så kommer ikke jeg meg gjennom det 28x30cm lille vinduet. Jeg har derfor branslokningsapparatet stående ved sengen. Siste utvei hadde vært å springe på bade, fukte håndkler og ta løpefart. 5. Lyd. Taket har gipsplater og skjermer litt lyd. Lyd kommer jo selvfølgelig gjennom til tider, og hvor grensen går ang. "nok" lyd, vet jeg ikke, men det er foreløpig helt ok. Hva tenker dere? Hvor kan jeg henvise meg for å få dette undersøkt/bekreftet? Vil utleier ha godkjennelse på papir? Er det lurt å spørre om slikt nå? For vil helst ikke starte en unødvendig krig, ikke før jeg er sikker på hvordan situasjonen ligger an. Prisen er også ekstremt høy for en hybel med slik lav standard. Umøblert, håndvask, osv. Strømmen er låst til fast pris pr. mnd. Muntlig ble det sagt av utleier under visning; "Vi målte strømmåleren for ett år, og delte på 12 for å finne forrige leiers forbruk." Jeg tror dette går ett stykke over da jeg etter sommeren brukte strøm for ca 30% av avtalt pris. Har ikke målt for vinteren, men tror neppe jeg kan overkomme 100% og mer enn det. Tok denne hybelen da den virket ok i starten, og frykt for å ikke finne ett annet sted som lå så sentralt i forhold til steder jeg reiser. Siden dette er første gangen jeg flytter alene, viste jeg ikke om rettighetene jeg har, og at bl.a. strømprisen virket ulogisk der og da. Anonymous poster hash: f2660...857 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Er det kjellerleilighet? Isåfall holder det med 1 rømningsvei. Om dette ikke er en godkjent hybel; Hva er det DU ønsker å oppnå? Det er nok mye lettere å bli kvitt deg som leieboer, enn å begynne å pusse opp hybelen slik at den skal bli godkjent etter boka. Resultatet blir det samme. Enten så må du akseptere forholdene slik de er nå, eller så finner du deg en annen plass å bo. Har svært vanskelig for å tru at det kan bli et annet resultat. Isåfall så er du veldig heldig. Jeg vet at dette med lys er noe som blir slått hardt ned på. Har selv måtte finne meg ny plass å bo pga at ny huseier hengte seg opp i akkurat dette. At jeg hadde blendere over vinduet spilte ikke noen rolle. Det var muligheten for lys som var av betydning. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2014 Hybelen ligger på bakkenivå (1. etage). Om kjellerleilighet er under bakken, så nei. Selvfølgelig er det lettere å bli kvitt meg. Jeg ønsker å finne meg en nytt sted å bo, men for øyeblikket så er det svært lite utvalg i området (det som er her er ikke reelt). Det ligger litt i at jeg føler meg lurt om det er tilfellet, men mest i at jeg bruker penger på noe som jeg egentlig ikke skal kunne bruke penger på. Om det er mulig/aktuelt så ønsker jeg refusjon. Jeg ønsker heller ikke å få klarhet i dette for å "hevne" meg, da slikt ikke faller i smak hos meg. Skulle de derimot fått konsekvenser, så er det verken min hensikt eller ansvar. Anonymous poster hash: f2660...857 Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Hybelen ligger på bakkenivå (1. etage). Om kjellerleilighet er under bakken, så nei. Selvfølgelig er det lettere å bli kvitt meg. Jeg ønsker å finne meg en nytt sted å bo, men for øyeblikket så er det svært lite utvalg i området (det som er her er ikke reelt). Det ligger litt i at jeg føler meg lurt om det er tilfellet, men mest i at jeg bruker penger på noe som jeg egentlig ikke skal kunne bruke penger på. Om det er mulig/aktuelt så ønsker jeg refusjon. Jeg ønsker heller ikke å få klarhet i dette for å "hevne" meg, da slikt ikke faller i smak hos meg. Skulle de derimot fått konsekvenser, så er det verken min hensikt eller ansvar. Anonymous poster hash: f2660...857 Mener du virkelig du skal ha refusjon for en periode du har bodd der? 3 Lenke til kommentar
GeneralUser Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Du visste dealen når du godtok stedet. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Bortsett fra luftkvaliteten så skulle vel disse forholdene være mulig å oppdage på en visning, så det blir helt feil av deg å kreve refusjon. Utleier har også tatt grep og skaffet deg en avfukter. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Med unntaket av luftfuktigheten ved dusjing burde du ha sett det andre når du var på visning. Hvis du bare tok leiligheten usett så har du ingen andre enn deg selv å skylde på! Hva luftfuktigheten angår så sett opp et vindu eller to mens du dusjer og du burde merke en klar forskjell med en gang. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2014 Bond007: "Utleier har også tatt grep og skaffet deg en avfukter." Det stemmer. Uten denne hadde jeg nok sovnet stille inn. GeneralUser: "Du visste dealen når du godtok stedet."Som forklart tidligere, så er jeg helt fersk på dette området. Jeg har ingen erfaring eller peiling på hva jeg skulle se etter, jeg var bare glad for å finne ett sted (da dette var den eneste i området) som lå så sentralt til mine formål. Jeg begynte med å reagere på luften etter vert som jeg bodde her, og det var da en bekjent oppklarte at utleieenheter hadde egne vilkår. Med litt research fant jeg flere feil enn bare luftkvaliteten(Som er hovedproblemet, da det blir kaldere for hver kveld. Lufter jeg, får jeg en iskald hybel, og må varme kraftig opp, som fører til tung luft, og da må det luftes, også har vi det gående.). Nasciboy: "Mener du virkelig du skal ha refusjon for en periode du har bodd der?" For meg personlig, ser jeg på dette som en lærerik prosess. Jeg kan klare å leve med 2-3mnd tapte penger, da dette ligger på en uviten meg. Det å leie en hybel der man ikke undersøker nøye, skriver kontrakt, for så å oppdage ting man burde sett før. Det var ærlig og redelig min feil, og ingenting kan gjøres med det, for dette har jeg godtatt. Men, om vi tar samme eksempel, og legger til at enheten er ulovlig. Er det ingen forskjell på å tabbe seg ut, og det å bli lurt til å betale for noe ulovlig? Rent hypotetisk? Når det gjelder lovlig utleie, er det noe jeg hadde kunnet funnet ut på forhånd? Som spurt tidligere i denne tråden; har utleier papirer på slikt? Om ikke, hvordan kan utleier da bekrefte slik info før man skriver kontrakt(som en grei ting å vite til neste gang)? Anonymous poster hash: f2660...857 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Hovedsaklig er det vel slik at dersom leiligheten er slik som forevist deg, og du har skrevet kontrakt om på leietidspunkt så har du i utgangspunktet ikke noe å kreve erstattet uavhengig av om den er ulovlig eller ikke. Det som endrer seg hvis den er ulovlig er vel at du har mulighet til å komme deg ut av kontrakten, og så har du mulighet til å kreve erstatning for ting som er direkte helseskadelige f.eks. Usikker på om du kan ha rett på erstatning for vesentlig ulempe, reelle kostnader med flytting eller leie av ny leilighet til høyere pris f.eks - men det kan sikkert noen av juss-folkiene her svare på. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Med litt research fant jeg flere feil enn bare luftkvaliteten(Som er hovedproblemet, da det blir kaldere for hver kveld. Lufter jeg, får jeg en iskald hybel, og må varme kraftig opp, som fører til tung luft, og da må det luftes, også har vi det gående.). Huffameg. Glad jeg ikke har deg som leieboer! 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2014 Bond007: "Huffameg. Glad jeg ikke har deg som leieboer!" Kjære deg, det trenger du ikke bekymre deg over Anonymous poster hash: f2660...857 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Det er ikke sikkert at utleier nødvendigvis vet at det h*n leier ut er ulovelig. Men før du stormer opp og klasker lover og regler i bordet husk at man i et trangt leiemarked av og til trenger referanser, spesielt i større byer! En annen ting å huske på er at vi alle må starte et sted, selv hadde jeg tidvis et ufrivillig svømmebasseng i kjelleren i min første leie leilighet Lenke til kommentar
Sushifire Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Hvis leiligheten man leier viser seg å være ulovlig, kan man ikke få problemer med forsikringen? Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Du skal ikke finne deg i å bo i en fuktig leilighet. Du kan bli syk av det. Jeg synes egentlig at moraliseringen i denne tråden egentlig ikke hører hjemme her. Håper du får hjelp eller tips til hvordan du enklest og greiest kan komme ut av denne knipen, TS. Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 En annen ting å huske på er at vi alle må starte et sted, selv hadde jeg tidvis et ufrivillig svømmebasseng i kjelleren i min første leie leilighet Det hadde jeg aldri funnet meg i. Det skal ikke være sånn. Bare fordi du fant deg i det betyr ikke at andre skal gjøre det. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 En annen ting å huske på er at vi alle må starte et sted, selv hadde jeg tidvis et ufrivillig svømmebasseng i kjelleren i min første leie leilighet Det hadde jeg aldri funnet meg i. Det skal ikke være sånn. Bare fordi du fant deg i det betyr ikke at andre skal gjøre det. Jeg gjorde heller ikke det, men av og til har man rett og slett ikke noe valg. Men det var ikke noen daglig plage og det eneste jeg kjente når vannet lå i kjelleren var litt mer fukt i leiligheten. Men jeg er av den mening av alle har godt av å bo litt dårlig en liten periode av sitt liv. Det gjør også at man vil nyte de finere tingene når man endelig klarer å skaffe seg det! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Avtalelova gir stor grad av avtalefriheit, ein kan derfor inngå bindande avtale om nesten kva som helst. Når det gjeld tilstanden på leiligheita så vil det være eit par ting som har betydning for om du har ei sak eller ikkje. For det fyrste, fikk du muligheit eller oppfordring til å undersøke leiligheita før du inngikk leigeavtalen? Som leigetakar så har du ei undersøkelsesplikt. Deretter så er det av betydning kva utleiger opplyste om tilstanden på leiligheita. Utleigaren har ei opplysningsplikt for forhold som er av betydning for leigeforholdet. Opplysningsplikta og undersøkelsesplikta er på mange måter likestillt. Så forhold som du ikkje har kompetanse til å undersøke kan ein heller ikkje forvente at utleigaren har kompetanse til å opplyse om (vil variere med kva kompetanse du hadde grunn til å forvente at utleigaren hadde). Om det seinare oppstår feil som du ikkje fekk opplyst om og som du ikkje hadde muligheit til å oppdage før du inngjekk avtalen så kan du pårope dette som ein mangel. Om det foreligger ein mangel så må utleigaren ordne feilen, og du som leigetakar har då eit par sanksjonsmuligheiter. Sjølve leigeavtalen blir fortsatt gyldig. Unntaket er om nokon aktiv forbyr bruk av leiligheita (kommunen fatter vedtak). I så tilfelle kan ikkje lenger utleiger stille lokalet til disposisjon etter avtalen, og leigeforholdet må derfor avsluttast. Å pårope at dårlig luftkvalitet er ein mangel når du leiger ei kjellarleiligheit kan det være vanskelig å vinne fram med. Både fordi kjellarar ofte har dårlig med ventilasjon og at dette er noke som du burde ha forventa, men det andre er at det er vanskelig å bevise at utleigaren ikkje har opplyst om ulempane ved å bu i ein kjellar. Men dersom utleiger aktivt har holdt tilbake viktig informasjon, eller rett og slett gitt deg feilaktige opplysningar om husrommet så er det grunnlag for å heve avtalen på dagen. Sidan utleigaren skjeldan aksepterer dette så blir det vanligvis ein tur innom forliksrådet for å få avgjort saka. TS: Kva er det eigentleg du vil oppnå? Om du veit kva du vil så er det mykje lettare å gi deg råd. Vil du ha friheita til å flytte ut i dag? Vil du ha lavare husleige? Vil du ha problema utbetra? Vil du ha utleigaren straffa? Det er ikkje alt som er like lett å få til, men om vi kjenner motivasjonen din så kan vi i alle fall hjelpe deg vidare. 2 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 (endret) Hva forventer OP av luftkvalitet? Du sier du dusjer uten å slå på avtrekket på badet. Mener du det er fornuftig å forvente at det ikke gir problemer? Tørker du klær inne? Uten avtrekk/åpent vindu? Du sier du ikke vil lufte mer, for da må du fyre mer. Vil det si at du ikke bruker alle ventilasjonsmulighetene du har? Utbedringstiltak utleier kan gjøre her er jo å lage muligheter for mer lufting i form av - Innsetting av flere ventiler, slik at du får mer utskifting av luft. - Avtrekk med fuktsensor på badet, som ikke slår seg av før badet er tørt. - Lufting mellom rom via luftspalte eller ventil i innerdører. Alt dette vil gi samme behov for fyring som om du åpner mer på vinduer og ventiler selv, så om utleier utfører tiltak og du ikke tar dem i bruk for å spare på oppvarming, så oppnår man ingenting. Nå er vi også i en periode med ekstraordinært mildt og vått vær i sør norge, og da må det tas ekstraordinære tiltak for å holde kjellere tørre siden uteluften du tar inn allerede er helt i grenseland av fuktigheten du bør ha. Det er ikke helt upåregnelig å måtte passe ekstra på nå om dagen. Helt tette yttervegger i mur krever også at man passer bedre på, sammenlignet med tradisjonelle trevegger som gir en del passiv lufting i seg selv. Har selv hatt et ungt par som leietakere som mente det skulle gå bra å tørke klær på kjøkkenet med all ventilasjon stengt... det gikk som det måtte gå... Endret 27. oktober 2014 av MailMan13 2 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 TS. Hva er det, du egentlig spør om? Og hva er det du vil oppnå? Undrer også på om dette er en hybel (les; et rom). Eller om det er en selvstendig boenhet (les; leilighet). Er det en selvstendig boenhet, er det nok mange krav som ikke er oppfylt. Få krav til en hybel, kun min. krav til soverom. Men da er det ment, at en skal ha tilgang til stue, kjøkken, wc/bad, o.l., i boligen. Begrepet hybel blir ofte missbrukt. Du kan sjekke lovligheten i kommunen. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 OK, la oss ta dette engang til. At hybelen ikke er godkjent for utleie er ett problem utleier har ovenfor kommunen, ikke ovenfor deg. Du godtok premissene da du startet leieforholdet og har nok også godtatt en gjensidig oppsigelse med mindre det er tidsbestemt kontrakt. Dette er for å verne dere begge. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå