Gå til innhold

Canon 70d "bad focusing issues"

Anbefalte innlegg

Har i en periode vurdert å kjøpe nevnte kamera, men ser det er mengder av tråder på internett , samt Youtube-videoer som viser at dette kameraet har et stort problem med at senter focus-punktet gir latterlig dårlig fokus på stor blenderåpning, gjerne fra f2.8 og til f1.4. Det er enorm forskjell på fokus mellom senterfokus når en benytter vanlig fokus og når en fokuserer via lcd. Det skal være svært mange som har dette problemet, samt at det skal være mange som sannsynligvis ikke vet at kameraet deres har problemet da de ikke benytter objektiver med stor nok blenderåpning eller bare ikke har sjekket så nøye. Det finnes også helt sikkert en del som tror de har problemet men der det er brukerfeil, men det betyr ikke at det ikke er et reelt problem på mange kameraer. Jeg har ikke klart å finne ut hvor mange % av kameraene som har dette problemet eller om problemet skal være løst. Ut fra det jeg har lest hittil, virker det som Canon dysser ned problemet og ikke vil være bekjent av det selv om mange kjente og dyktige fotoentusiaster har gjort det klart at problemet i høyeste grad eksisterer. Jeg er nå blitt veldig skeptisk til å kjøpe kameraet, som i utgangspunktet virker optimalt for meg hadde det ikke vært for dette.

CameraRec Toby er en av mange som har identifisert problemet:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det kan være feil på kameraet skal jeg ikke protestere på i det hele tatt, for det har jeg rett og slett ikke kunskaper om. Men etter noen års erfaring med bruk av store blenderåpninger, så vil jeg jo også si at de kan være ganske utfordrende å bruke, i tillegg så kan det også være mange objektiver som ikke er riktig kalibrert. Og det har jeg erfart at også kan være tilfelle med ganske kostbare Canon L objektiver også.

Som sagt jeg protesterer ikke på at det kan være noen produksjonsfeil her, for det var det også på Canon 1D mklll i sin tid på en viss produksjonsserie.

Men mulig noe også kan relateres til ikke riktig kalibrerte objektiver, og ikke minst en kombinasjon av dette.

Stor blenderåpning er utfordrende å benytte, for det blir et meget tynt skarphetsfelt (DOF). Og om en ikke har mulighet for å benytte det "innerste" senteret av senterpunktet, så er det veldig lett å plassere fokusfeil. Det har jeg i hvertfall merket selv ved å skulle plassere fokus på øyet til barn og voksne, en treffer lett øyenbrynet i stedet, og fokus ligger da ikke der en ønsker.

For min del så gjelder dette spes. med kombinasjonen av Canon 5D mklll, Canon 50/1,2L og Canon 85/1,2L

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding, Tror vi kan utelukke kalibrering av objektiver når det gjelder akkurat dette problemet, da det er mange som har fått både kamera og objektiver kalibrert hos Canon og samme problem er der fortsatt etter at de har fått tilbake kameraet både 2 og 3 ganger. Noen har fått byttet kamera og opplever akkurat det samme med det nye. De andre fokuspunktene er altså helt ok, det er kun det i senter som har problemet, og som liksom skal være det mest presise. Det har vært foretatt temmelig mange rimelig proffe tester som viser problemet. Det hjelper ikke med mikrojusteringer osv., da feilen er slik at det både kan front og bakfokusere helt vilkårlig og i varierende grad, felles er at de fleste bilder tatt med dette midtre fokuspunktet med blenderåpning fra f1.4 - f2.8 blir særdeles uskarpe. Folk som har gått fra 350d, 500d, 20d, 40d, 60d osv klager over dette forholdet med 70d og har aldri hatt lignende problemer med sine forrige kameraer.

Håper folk her som har dette kameraet kan teste sitt og melde resultatet i tråden. Det skal visst være spesielt på lengre avstander dette gjør seg gjeldende - og mer i innelys enn dagslys ute. Husk å benytte største blenderåpninger du har (objektiver som ikke har blenderåpning mellom f1.2 - f2.8 er det ikke noe poeng å teste, da problemet er tilnærmet fraværende ved høyere blendertall. Det bør også fokuseres på noe som er et godt stykke unna, gjerne 5 meter eller mer og selvfølgelig brukes stativ. Ta flere bilder både med senterfokuspunktet og med de på hver side for å sammenligne. De som har problemet opplever det kun med det i midten, mens de andre er ok. Sammenlign også med fokussystemet fra lcd. Dersom senterpunkt i søkeren gir vesentlig mer uskarpe bilder enn øvrige er en en av de uheldige som har dette reelle fokusproblemet på sitt kamera. Jeg er opptatt av om dette gjelder også kameraer solgt i Norge. Jeg vet det har vært ekstremt mye av det i Tyskland, men også folk ellers i Europa og USA og flere verdensdeler skal ha opplevd dette. Det finnes selvfølgelig også en del mennesker som ikke kan bruke kameraet, men disse ville nok også hatt det samme problemet på sine forrige kameraer og er ikke representative. De som ikke har skjønt poenget presenterer gjerne også problemet sitt annerledes og viser bilder tatt med høyere blendertall og tatt innenfor nærgrensen for objektivet osv. Slikt er lett å luke ut, det er ikke det som er greia her.

Problemet bekymrer meg om det også gjelder kameraer som selges i Norge, da jeg som sagt har veldig lyst på kameraet pga skjermen og videofunksjonen (ellers ville jeg gått for 6d eller 7d II). Skal en f.eks. ta en del konsertbilder eller lignende er jo dette fokusproblemet på enkelte/mange? 70d helt håpløst.

Jeg lurer litt på om ikke dette fokusproblemet kan være årsaken til at mange svært gode objektiver som har vært testet sammen med 70d har gjort det temmelig dårlig på tester på nettsiden DXO, selv om de ellers har hatt en brukbar score på andre kameraer?

Lenke til kommentar

Jeg har 70D og kan sånn sett bekrefte problemet. Men har også en 650D og det er akkurat det samme problemet der også. Har sett fokusproblemer blitt rapportert både med Nikon og andre Canon kameraer. Jeg har testet med Canon og Sigma objektiver og problemet er tilstede med begge merker. Forskjellen er at med 70D kan du mikrojustere slik at du kan kompensere for problemet. Det er ikke mulig med 650. Her ble Sigma 35mm f1,4 ganske bra med +10.

DP review har skrevet en del om problemet i testen av Sigma 18-35 f1.8.

http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma-18-35-1-8/5

Alt ialt jeg jeg godt fornøyd med 70D og opplever ikke dette som et stort problem. Som nevnt i tråden over er fokusplanet veldig smalt med disse store blenderåpningene.

Lenke til kommentar

Hei og takk.

Nei, det er ikke det samme problemet. På DPreview skriver de at de fikk dårligere resultat med andre fokuspunkter og at det ble noe bedre med senterpunktet og så rekomponere bildet. Det er også snakk om andre kameraer enn 70d. Ved å rekomponere bildet kan en også gjøre bildet mer ufokusert ved at det tynne fokusplanet blir utfordret. Det jeg henviser til er at det midtre fokuspunktet er betydelig dårligere enn de øvrige og at det varierer ekstremt fra bilde til bilde og kan skifte mellom bak og frontfokusering når det tas flere bilder etter hverandre og kameraet står på stativ, samt at mikrojusteringer naturlig nok har liten eller ingen betydning i slike tilfeller. Flott at du er fornøyd med kameraet og forhåpentligvis har du ikke problemt, men for de som har bruk for gode resultater med stor blenderåpning er dette et reelt problem på de enkelte kamera det gjelder der problemet forekommer.

Lenke til kommentar

Selv om jeg har lest at dette skal være ett problem på 70D har ikke fått med meg at dette skal være spesielt problem med senterpunkt. At Dp review ikke snakker om 70D er fordi det kameraet ikke var ferdig testet på dette tidspunktet (31 okt 13). De pleier alltid å teste med det nyeste kameraet. Uansett så førler jeg de er inne på problemet selv om de har testet med 7D.

When pinning down what's going on here, we have to draw a distinction between focus accuracy and consistency. Point an SLR at the same subject and autofocus 10 times while looking through the optical viewfinder, and it'll probably give 10 slightly different results. How close it comes on average to focusing correctly defines the accuracy, whereas the spread of focus distances describes the consistency.

We're not going to delve in detail into why this happens, however it boils down to the fact that SLRs don't use the main image sensor itself for focusing (except when in live view), but instead a different sensor with its own light path. This arrangement can give rise to both random misfocusing, and more systematic focus errors. The latter can to some extent be fixed using the 'Autofocus Microadjustment' settings in many modern SLRs, and offered in a more advanced form by Sigma with its USB Dock and Optimization Pro software.

Jeg har brukt spyder lens cal på min test og har refokusert før hvert bilde ble tatt.

Om du ønsker kan du se testbildene her. (Hvis jeg har klart å sette denne mappen åpen da :) )

https://onedrive.live.com/redir?resid=509434D7DAAE08BB!89970&authkey=!AFj3f9WiL7m-yVA&ithint=folder%2c

På gulingen har jeg skrevet mikrojusteringen. Ved anledning tror jeg nok jeg heller vil bruke Sigmas sin USB dock til kalibreringen da den støtter justering på opp til 4 forskjellige avstander. Standard mikrojustering støtter kun 1 på faste objektiver, slik at en må finne en middelvei.

Lenke til kommentar

Hvor stort er problemet i praksis? Dvs. hvor mange har problemet i forhold til antall solgte kameraer?

Hvis problemet kommer og går, så er det vel rimelig å anta at det er en brukerfeil?

Hei. Hvor mange kameraer som lider av dette lurer jeg også på.

Ser ikke helt koblingen mot brukerfeil, når de klarer å få bra fokus med de andre fokuspunktene, men ikke med det i senter som egentlig skal være det beste og spesielt egnet for bruk ved store blenderåpninger. Se for øvrig nedenfor.

Lenke til kommentar

Selv om jeg har lest at dette skal være ett problem på 70D har ikke fått med meg at dette skal være spesielt problem med senterpunkt. At Dp review ikke snakker om 70D er fordi det kameraet ikke var ferdig testet på dette tidspunktet (31 okt 13). De pleier alltid å teste med det nyeste kameraet. Uansett så førler jeg de er inne på problemet selv om de har testet med 7D.

When pinning down what's going on here, we have to draw a distinction between focus accuracy and consistency. Point an SLR at the same subject and autofocus 10 times while looking through the optical viewfinder, and it'll probably give 10 slightly different results. How close it comes on average to focusing correctly defines the accuracy, whereas the spread of focus distances describes the consistency.

We're not going to delve in detail into why this happens, however it boils down to the fact that SLRs don't use the main image sensor itself for focusing (except when in live view), but instead a different sensor with its own light path. This arrangement can give rise to both random misfocusing, and more systematic focus errors. The latter can to some extent be fixed using the 'Autofocus Microadjustment' settings in many modern SLRs, and offered in a more advanced form by Sigma with its USB Dock and Optimization Pro software.

Jeg har brukt spyder lens cal på min test og har refokusert før hvert bilde ble tatt.

Om du ønsker kan du se testbildene her. (Hvis jeg har klart å sette denne mappen åpen da :) )

https://onedrive.live.com/redir?resid=509434D7DAAE08BB!89970&authkey=!AFj3f9WiL7m-yVA&ithint=folder%2c

På gulingen har jeg skrevet mikrojusteringen. Ved anledning tror jeg nok jeg heller vil bruke Sigmas sin USB dock til kalibreringen da den støtter justering på opp til 4 forskjellige avstander. Standard mikrojustering støtter kun 1 på faste objektiver, slik at en må finne en middelvei.

Flott initiativ at du la frem en egen test her. Men den viser ikke mer enn at du har hatt nytte av justering av objektivet ditt. Forhåpentligvis er ikke ditt kamera rammet av problemet. Husk at for å finne ut om ditt kamera har problemet bør du fokusere på noe som er minst 5 meter unna og du bør ta like mange bilder med et par av de andre fokuspunktene i søkeren.

Som nevnt før i tråden her har jeg lest flere tråder der ute som omhandler dette, men sånn på sparket fant jeg kun frem til en nå. Se innlegg nr 58 i tråden av Elwood_B, det lister godt opp punkter som forklarer problemet - og det er også en link til en tysk youtube-video der som er verdt en kikk på. I nevnte tråd kommer det også frem på side 87 tror jeg det er, at en 70d-eier endelig får hjelp hos Canon med sitt kamera. Det er selvfølgelig mye unyttige og rare innlegg i tråden, men det er også mye interessant og troverdig info der så den er å anbefale for de som eventuelt har kameraet og opplever problemet og vil gå nøyere inn i dette. Forhåpentligvis er det ikke veldig mange kameraer som sliter, men i Tyskland har det vært det.

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1354075&page=4

Jeg håper selvfølgelig at problemet er ikke eksisterende på kameraer som selges nå og som selges i Norge og at færrest mulig er rammet. Tråden er ikke startet for å disse Canon, har selv Canon kamera fra før og har som sagt hatt lyst til å kjøpe 70d. Men det skjer ikke før jeg er sikker på at de er "friskmeldt" og at det er svært lite sannsynlig å få et kamera med problemet.

Lenke til kommentar

Hei. Hvor mange kameraer som lider av dette lurer jeg også på.

Ser ikke helt koblingen mot brukerfeil, når de klarer å få bra fokus med de andre fokuspunktene, men ikke med det i senter som egentlig skal være det beste og spesielt egnet for bruk ved store blenderåpninger. Se for øvrig nedenfor.

Akkurat det at det senter-punktet oppfører seg rart høres mystisk ut. Kan det være at selve AF modulen ikke sitter skikkelig fast-montert?

Vanligvis så fungerer AF fin-justeringen godt, slik som er det nevnt i denne tråden.

Når jeg nevnte brukerfeil, så tenker jeg tilbake til da jeg hadde speilrefleks og hadde en Sigma 50mm f/1.4 - det ble noen bomskudd; men nærmere analyse viste at det var jeg som var årsaken til feilene. De mange glemmer, er at AF punktene er relativt store, slik at det ikke alltid er det man tror kamera fokuserer på som det faktisk fokuserer på. Med smalt fokusplan, så er det ikke alltid at fokuser-og-rekomponer teknikken fungerer fordi fokusplan blir feil. Og endrer man fokuspunkt så vil et krumt fokusplan spille inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...