polljen Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) Ved et tordenvær i dag så kan det virke som at min 55" Philips LED har takket for seg (den er "dau"). Tordenværet da TV'en gikk var relativt langt borte og spenningsfallet/lysblinket var minimalt. TV'en gikk i svart (tilsynelatende strømløst), de resterende elektriske/elektroniske apparatene reagerte ikke noe merkbart på det som skjedde (ingen som slo seg av p.g.a. "blinket"). Det er også verdt å nevne at vi har spenningsvern innebygd i sikringsskap. (TV er koblet til forsterker som får signal fra tuner som er koblet til parabol og de virker nå koblet til min projektor) Jeg har forsåvidt allerede avskrevet TV'en, men skal ta en prat med selger før jeg eventuelt kontakter forsikringsselskapet (kjøpte det for ca. 20 måneder siden). Så til mitt spørsmål: Siden det var et mindre spenningsfall (blink) som utløste dette, kan det være at det bare er strømforsyningen (innebygget) som har er gåen og vil dette i så fall være en smal sak å reparere (på verksted selvsagt)? Eller er komponentene i en slik TV så integrert at det å skifte strømforsyningen er vanskelig? Er det kanskje sannsynlig at det er noe mer/annet som er skadd i slike tilfeller? Jeg har ingen erfaring med reperasjoner av LCD/LED TV'er, men kanskje det er noen av dere der ute som har vært borte i lignende tilfeller. Endret 26. oktober 2014 av polljen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Det kan komme noen sinnsykt kraftige spenningspulser sammen med spenningsfallet. Og grovvern i sikringskapet er ofte ikke nok til å beskytte fintfølende elektronikk. Å få fikset det på verksted vil jeg se på som ren gambling. Da jeg jobbet på PC-verksted gav vi null garanti på jobben hvis det viste seg å være overspenning/lynnedslag i maskinene. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2014 ok. det blir å ringe forsikringsselskapet i morgen og en tur på tv-sjappa for å finn en ny tv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå