Gå til innhold

[Løst] Bytte av HDD til SSD - Macbook Pro

Anbefalte innlegg

Først å fremst, takk for at du stakk innom!

Jeg holder i disse dager på å bytte harddisk på min Macbook pro fra 2011-2012. Jeg har sett på forskjellige videoer på blant annet Youtube osv, men uten hell dessverre. Problemet oppstår når jeg har komet til det steget der jeg skal installere via nettverk, når jeg da skal velge hvilken disk som OSX skal installeres på, finner jeg ikke SSD disken. Monteringen av disken gikk smertefritt.

Jeg har også prøvd å installere apple recovery disk assistant på en minnepenn, men får aldri til å verifisere denne installasjonen. Jeg prøver å installere Samsung SSD 840 EVO.

Som du kan sikkert har forstått står jeg å spinner litt på jordet for øyeblikket. Er det noen her som har gjort lignende før eller har en tråd å linke meg til?

Jeg setter vertfall stor pris på dere som tar dere tiden til å hjelpe meg, å takk på forhånd! :)

Endret av Vestlandslefse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Speider-gutten sier, forsøk å formatere med Diskverktøy.

Dersom du fortsatt har tilgang til den gamle disken din, kan du koble den til USB, med sata-USB overgang/sette den gamle disken inn i et eksternt kabinett.

Når MBP starter holder du nede "cmd" tasten. Da skal du få en liste over bootbare enheter, og kan starte fra den gamle, og formater SSD med Mac OSX Extended (case INSENSITIV).

/Jan

Lenke til kommentar

Som Speider-gutten sier, forsøk å formatere med Diskverktøy.

Dersom du fortsatt har tilgang til den gamle disken din, kan du koble den til USB, med sata-USB overgang/sette den gamle disken inn i et eksternt kabinett.

Når MBP starter holder du nede "cmd" tasten. Da skal du få en liste over bootbare enheter, og kan starte fra den gamle, og formater SSD med Mac OSX Extended (case INSENSITIV).

/Jan

Kommer du inn på diskverktøy?

Kan være du må formatere disken til HFS+ før maskinen vil gjennkjenne den som en mulig disk å innstalere OS på.

Takk for respons!

Jeg har sett litt på hva dere har sagt, å fant jeg ut en glipp fra min side. Jeg hadde nemlig ikke opprettet en bane på SSD, å uten en bane å installere på, får du selvfølgelig ikke installert.

Så det vart en "happy ending" for meg denne gangen også. Å jeg takker dere for tiden deres!

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei. Jeg er rimelig grønn, og har muligens nettopp gjort samme glippen. 
Jeg har satt i en ny ssd da min gamle hdd ble ødelagt. Når jeg starter macen får jeg i midlertid ikke opp harddisken. Hvordan løser jeg dette, vet ikke hva du mener når du sier opprette en bane på SSD...

Endret av Madsn1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...