Mopi Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) Jeg vil si Ja. Bare for å få bort NAV http://no.wikipedia.org/wiki/Borgerl%C3%B8nn http://no.wikipedia.org/wiki/Borgerl%C3%B8nn#For_innf.C3.B8ring_av_borgerl.C3.B8nn_.28Norge.29 Ved å innføre borgerlønn kan man avskaffe det meste av arbeidsledighetskontorer og trygdeetaten. NAV ville med andre ord bli drastisk mindre.Flat skatt ville fjerne nesten hele skatteetaten. http://www.dagbladet.no/2009/01/22/nyheter/okonomi/finanskrisen/arbeidsledighet/politikk/4488636/ Endret 26. oktober 2014 av Mopi Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Er man for borgerlønn for å få bort NAV har man forstått ekstremt lite av NAV`s oppgaver! 2 Lenke til kommentar
Mopi Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) NAV funker ikke rett og slett. Er ren lav menneskeverdi av å være en nippedukke for noen, og et system som ikke funker. Så jeg synes Borgerlønn høres mer likt ut for folk, for å skape en egenverdi og motivasjon til å arbeide, og høres ut som en god løsning utifra det jeg har blitt overbevist av det så langt. Borgerlønn ble ignorert på 70 tallet utifra at liberal politikken var mer i lyset da. Endret 26. oktober 2014 av Mopi Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) NAV funker ikke rett og slett. Er ren lav menneskeverdi av å være en nippedukke for noen, og et system som ikke funker. Så jeg synes Borgerlønn høres mer likt ut for folk, for å skape en egenverdi og motivasjon til å arbeide, og høres ut som en god løsning utifra det jeg har blitt overbevist av det så langt. Borgerlønn ble ignorert på 70 tallet utifra at liberal politikken var mer i lyset da. Det går vel mer på egne holdninger... ja man hører mye om negativt om NAV men med tanke på hvor mange brukere man har så er vel ikke NAV dårligere enn andre. Er man arbeidsledig så er man i prinsippet ansatt av NAV så lenge man får dagpenger derifra... på samme måte må man være nikkedukke til andre som betaler lønnen din. Det samme gjelder vel annen støtte... Det du ikke forstår og mange andre ikke forstår er at borgerlønn ville skapt enda større forskjeller enn vi har i dag! Edit: Var selv arbeidsledig en lengre periode (8-9 mnd) og selv om jeg måtte gjøre som NAV sa følte jeg ikke med mindreverdig av den grunn... det er mye snakk om holdninger. Endret 26. oktober 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Som med kommunisme så vil dette virke i liten skala hvor alle bryr seg om hverandre. I det denne ordningen blir så stor at alle ikke har oversikt, så vil korrupsjon tvinge systemet i kne. Det er trist, men slik er dog mennesket. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Det som skjer med borgerlønn er følgende... grovt sett. Selv om mange av dere kanskje er uenige så er jeg ihvertfall selv overbevis om dette. - mange flere vil slutte i jobben sin og være overbevist om at det er en bra langvarig løsning - det blir så stor mangel på arbeidskraft at lønnsnivået blir ekstremt til tross for arbeidsinvandring fordi arbeidsinnvandring gjør at samfunnet må huse enda flere vil ikke arbeidsinnvandringen gjøre en enorm forskjell - lønningene vil gå ekstremt opp, kanskje mer enn fordoble seg før man finner en slags balanse - boligprisene vil fyke i været på grunn av veeeeldig høye lønninger på de få som faktisk jobber - på grunn av ekstremt høye lønninger og husleie (til butikker) vil prisene gå opp så mye at borgerlønningen knapt vil holde til havregrøt - deretter vil de som trodde de kunne leve på borgerlønn igjen bli presset i jobb og man er der man startet Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Ved å innføre borgerlønn kan man avskaffe det meste av arbeidsledighetskontorer og trygdeetaten. NAV ville med andre ord bli drastisk mindre. Flat skatt ville fjerne nesten hele skatteetaten. Med andre ord veit du relativt lite om kva NAV og Skatteetaten gjer. Eg trur du hadde hatt godt av å jobbe litt i dei to etatene. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Ved å innføre borgerlønn kan man avskaffe det meste av arbeidsledighetskontorer og trygdeetaten. NAV ville med andre ord bli drastisk mindre. Flat skatt ville fjerne nesten hele skatteetaten. Med andre ord veit du relativt lite om kva NAV og Skatteetaten gjer. Eg trur du hadde hatt godt av å jobbe litt i dei to etatene. Da kan vel du opplyse oss andre? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Som med kommunisme så vil dette virke i liten skala hvor alle bryr seg om hverandre. I det denne ordningen blir så stor at alle ikke har oversikt, så vil korrupsjon tvinge systemet i kne. Det er trist, men slik er dog mennesket. Borgerlønn er vel en av få ordninger der korrupsjon ikke er mulig. Alle får samme utbetaling uansett, det er ingenting å påvirke. 2 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Hvorfor ikke-behovsprøvd borgerlønn ikke vil funke: Hvis borgerlønnen er så lav at "alle" som kan likevel gidder å jobbe 100%, vil det bli ett riktig kjipt liv for de som er avhengige av borgerlønnen. Og hvis borgerlønnen er så høy at "verdig trengende" får ett OK-liv vil veldig mange redusere sin arbeidsinnsats til 50-60-70% og skatteinngangen blir tilsvarende lavere. Mange av disse i reduserte stillinger vil deretter ikke lenger trenge å leie inn snekkere og flisleggere og vaskehjelper og bilmekanikere, da mange fler vil ha tid til å gjøre slikt selv, da blir det ikke så mye skattepenger å hente fra disse heller. Så har vi alle de sløve som egentlig helst vil sitte hjemme med Playstation og hasj, de vil selvfølgelig forsvinne fra arbeidsmarkedet. Lenke til kommentar
Mopi Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2014 Jeg synes det virker som en mer bedre ordning med borgerlønn en NAV's kyniske forhold. Poenget er å arbeide uansett. Er de som ikke har arbeid som kanskje sliter. Men det skal ikke være lønnsomt å sitte hjemme selv om man ikke har jobb, poenget er å motivere folk i arbeid, NAV demotiverer mer enn å motivere med den måten de gjør med sine. Som.. - Overbetalt, brukeren får skylda og (Blir gjeldslave). Flott system! "Sarkasme" - Polakklønn, du får underbetalt iforhold til de som har ordentlige jobber. Blir ikke satt i lik bås av de som faktisk har ordentlig arbeid, iforhold til NAV som føles ut som om du er en handikappet person i underbetaling stilling. Ren utnytting av arbeidskraft. Poenget er vel å bli på lik grad med andre folk som har arbeid. Er derfor jeg foretrekker denne ordningen. Av å motivere at når man har arbeid som man selv skal være motivert til å finne. At man selv står på egne ben. Å få hjelp er bra, men å kynisk utnytte folk liker jeg ikke. Men det skal for all del ikke være lønnsomt å sitte hjemme å få betalt. Men det er mer eller mindre om man faktisk ikke finner en jobb. Det er jo selvfølgelig bedre å tenke at man har en jobb enn ingen jobb i det hele tatt. Som er selvfølgelig mer lønnsomt og mer motiverendes av å føle at man har en jobb som alle andre mennesker. Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Du må ikke tenke hva som er meningen for deg... du må tenke konsekvensene for samfunnet noe du tydelig ikke klarer. Lenke til kommentar
Mopi Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) Du må ikke tenke hva som er meningen for deg... du må tenke konsekvensene for samfunnet noe du tydelig ikke klarer. 15% av nordmennene liker ikke NAV. Så det er ikke bare meg. En av grunnene er jo at man føler seg feid under dem. Er jo derfor noen folk klager også. Edit: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nav/brukere-fornoeyd-med-nav-tross-daarlig-omdoemme/a/23289973/ Sorry. Mente 51% liker ikke NAV, ifølge nettmålingene her Endret 26. oktober 2014 av Mopi Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 (endret) Du må ikke tenke hva som er meningen for deg... du må tenke konsekvensene for samfunnet noe du tydelig ikke klarer. 15% av nordmennene liker ikke NAV. Så det er ikke bare meg. En av grunnene er jo at man føler seg feid under dem. Er jo derfor noen folk klager også. Det bør du dokumentere... Uansett handler det ikke om hvem som liker NAV og ikke, det handler om konsekvenser for samfunnet. Ikke for å være nedlatende for de som benytter seg av NAV men tviler på at de aller fleste der forstår konsekvensene av borgerlønn og hvordan samfunnet hadde blitt... eller vil forstå. Skjønner det slik at du tydeligvis er misfornøyd med NAV. Endret 26. oktober 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Da kan vel du opplyse oss andre? Sjølvsagt. Innfører du flat bruttoskatt vil du ta livet av næringslivet (skatt på brutto forteneste tek ikkje omsyn til slike ting som "underskudd", faste og variable kostnader, mellom anna), og innfører du flat nettoskatt vil Skatteetaten forbli som han er i dag (Skatteetaten gjer allereie i dag mest arbeid for å kontrollere kva fradrag ein hev krevd og kva fradrag ein hev krav på). Borgarløn vil i praksis redusere løna til einkvar arbeider i Noreg. Årsaka til at lønsnivået i Noreg er høgt er at det er løna ein skal leve av. Når ein ikkje treng å leve av løna, av di einkvar hev borgarløn, vil lønsnivået gå ned uten at prisnivået treng gjera det same, noko som auker overskott i norske bedrifter medan skatteinntektene minker (skatt på løn er mykje høgare enn skatt på overskott). Innenfor dagens skattesystem vil borgarløn øydelegge statens evne til å tilby nettopp borgarløn. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Det som skjer med borgerlønn er følgende... grovt sett. Selv om mange av dere kanskje er uenige så er jeg ihvertfall selv overbevis om dette. - mange flere vil slutte i jobben sin og være overbevist om at det er en bra langvarig løsning - det blir så stor mangel på arbeidskraft at lønnsnivået blir ekstremt til tross for arbeidsinvandring fordi arbeidsinnvandring gjør at samfunnet må huse enda flere vil ikke arbeidsinnvandringen gjøre en enorm forskjell - lønningene vil gå ekstremt opp, kanskje mer enn fordoble seg før man finner en slags balanse - boligprisene vil fyke i været på grunn av veeeeldig høye lønninger på de få som faktisk jobber - på grunn av ekstremt høye lønninger og husleie (til butikker) vil prisene gå opp så mye at borgerlønningen knapt vil holde til havregrøt - deretter vil de som trodde de kunne leve på borgerlønn igjen bli presset i jobb og man er der man startet Jeg tror du har rett men jeg blir fortsatt frustrert over at vi ser på oss selv på denne måten. Liksom vi vil ikke være produktive om ikke vi blir trua med sult / hjemløshet liksom. Med en gang vi får noe vil vi bare sitte hjemme og dasse. Og tenke sånn om andre gjør ikke akkurat at man får så mye tro på folk. Et konsept som endel folk som tror på borgerlønn tar opp, er at folk vil arbeide og er kreative per default. Det vil si hvis de blir kvitt stresset og uroen rundt jobb og sikkerhet så vil de holde på med det de vil, og at da vil mennesker "blossom". Det vil vel si at man må automatisere en haug av ting, for så at folk kan holde på med kunst / kreasjoner av forskjellige slag, samt studere vitenskap og andre ting etter eget tempo. Jeg vet selv at jeg lærte mye mer for meg selv med internett enn jeg gjorde på skolen med prøver og klasserom. Jeg tror ikke å innføre borgerlønn sånn "i dag" vil fungere, men kanskje i framtiden med mer automasjon og teknologisk kapasitet så kan vi det. Så lenge ikke verdensindustrien kollapser under sin egen tyngde før det. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Som med kommunisme så vil dette virke i liten skala hvor alle bryr seg om hverandre. I det denne ordningen blir så stor at alle ikke har oversikt, så vil korrupsjon tvinge systemet i kne. Det er trist, men slik er dog mennesket. Borgerlønn er vel en av få ordninger der korrupsjon ikke er mulig. Alle får samme utbetaling uansett, det er ingenting å påvirke. Du undervurderer menneskets evne til å rævkjøre andre mennesker. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Du undervurderer menneskets evne til å rævkjøre andre mennesker. Borgerlønn går ut på at alle i befolkningen får utbetalt X kr/mnd. Den eneste måten å påvirke dette på er å stryke noen fra listen eller føre opp folk som ikke eksisterer på listen (eventuelt ikke fjerne folk som dør). Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Dette skal distribueres, og sannsynligvis så vil det være flere justeringer. Det vil alltid være rom for å skumme av toppen.En annen ting er at i et markedsøkonomisk system hvor prisene styres av tilbud og etterspørsel, så vil borgerlønn være en økning av pengemengden som ikke nødvendigvis (snarere tvert imot) fører til en økning i tjenester og varer. Det vil si at du har en inflasjonsgenerator. For at borgerlønn, etter min mening, skal virke så må varer prises etter hva det koster å lage dem + et fast påslag, ikke hva folk er villige til å betale for dem. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Du undervurderer menneskets evne til å rævkjøre andre mennesker. Borgerlønn går ut på at alle i befolkningen får utbetalt X kr/mnd. Den eneste måten å påvirke dette på er å stryke noen fra listen eller føre opp folk som ikke eksisterer på listen (eventuelt ikke fjerne folk som dør). Så alle skal ha lik lønn uavhengig av arbeid? Det er vell det dummeste jeg noen gang har hørt egentlig.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå