Gå til innhold

Kan man være både muslim og humanist?

Gjest Slettet-85b0hXDF

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-85b0hXDF

Hei

jeg har en drøfteoppgave hvor jeg skal snakke om man kan være muslim OG humanist, dette er en veldig åpen oppgave. Jeg har dessverre godt tom for argumenter og ider. Derfor håper jeg noen her kan komme med noen innspill.

Takk for alle ider på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min tilnærming ville nok vært å sett på definisjonene av 'muslim' og 'humanist'. I hovedsak så er nok en eventuell konflikt på verdiene de forskjellige livssynene innehar, så du vil i så fall måtte sjekke ut noen verdier bryter med hverandre. Kvinners rolle i samfunnet, for eksempel, er et potensielt problem.

Men du bør også huske på at det er mange forskjellige typer muslimer, fra fjolsene i IS til de som har en slags fuzzy tro på 'noe større, som vi kaller gud'.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF

Min tilnærming ville nok vært å sett på definisjonene av 'muslim' og 'humanist'. I hovedsak så er nok en eventuell konflikt på verdiene de forskjellige livssynene innehar, så du vil i så fall måtte sjekke ut noen verdier bryter med hverandre. Kvinners rolle i samfunnet, for eksempel, er et potensielt problem.

Men du bør også huske på at det er mange forskjellige typer muslimer, fra fjolsene i IS til de som har en slags fuzzy tro på 'noe større, som vi kaller gud'.

Hvis jeg har skjønt det som står her: http://www.seeto.no/gem/servlet/getGemObject?id=7406 riktig så trenger man ikke ha et humanistisk livssyn for å være en humanist. Er det riktig?

Lenke til kommentar

Hvis jeg har skjønt det som står her: http://www.seeto.no/gem/servlet/getGemObject?id=7406 riktig så trenger man ikke ha et humanistisk livssyn for å være en humanist. Er det riktig?

Sånn som det er definert der, så er det tre definisjoner. Den andre definisjonen er noe man kan ha samtidig som man er religiøs, mens den tredje definisjonen virker å (implisitt) utelukke religion fra bildet. Med mindre man antar at man kan ha flere livssyn samtidig da.

I så fall er det kanskje mest interessant å se på den andre definisjonen av humanisme, og kanskje sammenligne verdier. Jeg kjenner ikke til verdiene blant muslimer i Norge, men internasjonalt så kan denne undersøkelsen være en god kilde. Der ser man at holdningene til muslimer i mange tilfeller sammenfaller med humanistiske verdier, men i mange tilfeller... ikke gjør det. Fascinerende lesing.

Lenke til kommentar

Kan man tro på gud og evolusjonen?

Blir for fjolsete filosof tenking, på samme måte som "Kan man være kristen og humanist?"

Brenner du for en sak, så bare gjør det. Da får man drite i religion, og bare gjøre det man kan for å gjøre sitt beste for andre. Det er mitt tips.

Endret av Mopi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-85b0hXDF

Kan man tro på gud og evolusjonen?

Blir for fjolsete filosof tenking, på samme måte som "Kan man være kristen og humanist?"

Brenner du for en sak, så bare gjør det. Da får man drite i religion, og bare gjøre det man kan for å gjøre sitt beste for andre. Det er mitt tips.

Tenkte akkurat det samme, men oppgaven er dessverre slik

Lenke til kommentar

Jeg vil si ja.

Definisjonen av å være muslim? Det må jo hvertfall være minste fellesnevner på kryss av alle muslimske trosrettninger. Minimumskravet for å være muslim må vel være noe slik som å tro på Allah og at Muhammed var hans profet. Dette virker å være den absolutte kjernen.

Så kan jeg ikke noen nøyaktige definisjoner av humanist, men kommer ikke på noen problemer med å kombinere humanisme og å være muslim.

Du kan velge å tolke koranen og islam svært fritt og fortsatt være muslim. Så om det er noe som ikke er kompatibelt kan man jo bare nedprioritere det ved hjelp av tolkninger for å styrke sitt humanistiske syn.

Lenke til kommentar

Jeg vil si ja.

Definisjonen av å være muslim? Det må jo hvertfall være minste fellesnevner på kryss av alle muslimske trosrettninger. Minimumskravet for å være muslim må vel være noe slik som å tro på Allah og at Muhammed var hans profet. Dette virker å være den absolutte kjernen.

Så kan jeg ikke noen nøyaktige definisjoner av humanist, men kommer ikke på noen problemer med å kombinere humanisme og å være muslim.

Du kan velge å tolke koranen og islam svært fritt og fortsatt være muslim. Så om det er noe som ikke er kompatibelt kan man jo bare nedprioritere det ved hjelp av tolkninger for å styrke sitt humanistiske syn.

Det enese humanistiske med islam er å påkreve burka og niqab og avle jihadister i kampen mot vantro :)

Endret av Mopi
Lenke til kommentar

Dersom man ønsker å bli tatt alvorlig er et av minimumskravene å faktisk vise at man prøver å ta i betraktning forskjellige syn på en sak. Gidder man ikke dét, kan man ikke forvente å bli tatt seriøst.

Med det jeg skriver under her peker jeg ikke til noen spesifikke personer inni denne tråden, så ikke ta det ille opp.

Kritisk og analytisk tankegang mener jeg er meget viktig uansett trosretning og livsstil man har valgt. Jeg mener at man bør analysere alt før man selv velger å tro på noe, selv det ens foreldre forteller. Det finnes så mange forskjellige måter å tolke ting på, og det kan være farlig (for en selv) å blindt følge det man leser eller noe en har blitt fortalt.

Visdom religioner bringer kan være både omfattende og svært god så lenge man ser lengre enn til sin egen nesetipp. Noen ting vil fortsatt skurre med det vi er vant til.

Uansett religion óg humanist samtidig? Kommer an på om man ser ting i svart og hvitt, noe jeg mener man aldri bør gjøre. Så lenge man ikke bryter med kjernen i trosretningene (altså de mest betydelige verdiene), velger man jo selv sin egen livsstil. Selv om religionen har et svar på noe, betyr det ikke at det ikke finnes andre svar som også er gode.

Nå har jeg ikke spesifikt kommet inn på Islam enda, men jeg ser ikke hvorfor det ikke kan gjelde Islam, samt andre religioner. Dette gjelder dersom man kan være fleksibel, noe jeg mener alle bør være. Det finnes garantert religioner som ikke tillater en fleksibel tankegang overhodet, men Islam er ikke en av disse.

Skal man ikke være fleksibel, altså blindt følge én ting og avvise alt annet... For det første, mennesker gjør feil hele tiden – det går sannsynligvis ikke an med mindre man er komplett hjernevasket eller en robot. For det andre, hvis det finnes slike personer, er vel sjansen heller liten for at alle verdiene for disse trosretningene/livsstilene – for akkurat disse personene – enten er helt like, og/eller uten noen konflikter. Det er vel ikke så vanskelig å forstå at dette ikke er et særlig smart valg, dersom man har et slikt valg. Her er vel noen likheter med de ekstreme, og de som fullt støtter ISIL, tenker jeg – noe(n) et fåtall av alle verdens muslimer er tilhengere av.

Skal må gå mye mer inn på detaljer vet jeg ikke helt om dette er rette plassen å diskutere slikt, både fordi alle kan si det de føler for akkurat i dag uten å ofre mange tanker, og noen ganger er det faktisk vanskelig å kommunisere med folk som velger å forbli ignorante og fortsetter å spre oppkastet sitt.

Med dette innlegget mener ikke jeg at jeg har de rette svarene om noe som helst, og det er litt av poenget også. Jeg mener at man bør være åpen for forskjellige syn, og bruke hjernen sin for hva den er god for.

Endret av ahw_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...