Gå til innhold

IT-jobber med høy lønn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste IT-jobber som krever høyere utdanning vil betale over 500K (i alle fall med noen få års erfaring). Med mastergrad så begynner du kanskje på litt under 500, og med overtid er du lett over. Så UiO, NITH eller høyskolen i Oslo/Akershus.

Hvis du er usikker på hva du vil gjøre er en genrell IT-utdannelse et kjempegodt grunnlag for mange stillinger, så hvis du begynner på UiO og tar informatikk kan du spesialisere deg senere.

Lenke til kommentar

Per dags dato. Sharepoint-utviklar.

"Alle" bedrifter vil ha ein Sharepoint konsulent/utviklar. Sånn var det med SAP også for 5-10 år tilbake. Derimot så er SAP utviklarar i dag langt mindre ettertrakta og fleire av disse posisjonane blir outsourca til india.

Eg vil tippe at mange bedrifter vil ikkje lenger bruke Sharepoint innan ein 5-10 års periode. Så om du har høg Sharepointkompentanse så kan du risikere å bli arbeidsledig.

Derimot, om du ser litt fram i tid, så vil eg tru at data scientists er dei som vil bli best betalt. Disse sitter på ein tungt matematisk kompetanse, samt har god peiling på programmering/datateknologier.

Art_Data_Math1.png

http://readwrite.com/2014/07/21/data-scientist-income-skills-jobs

http://www.datasciencecentral.com/profiles/blogs/data-scientists-making-300-000-a-year-wall-street-journal

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg går i 3. klasse nå, så når jeg er ferdig med utdanning, så er de vel ikke lenger ettertrakta som du sier?

Jeg er generelt veldig interessert i alt som har med IT å gjøre, men matte er dessverre ikke akkurat min sterkeste side. Er derfor veldig usikker hvilken vei jeg skal gå etter vgs. Anvendt datateknologi eller informasjonsteknologi? Hva er det man kommer lengst med? Det er så mye under IT at jeg ikke helt vet hva jeg skal velge.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg går i 3. klasse nå, så når jeg er ferdig med utdanning, så er de vel ikke lenger ettertrakta som du sier?

Jeg er generelt veldig interessert i alt som har med IT å gjøre, men matte er dessverre ikke akkurat min sterkeste side. Er derfor veldig usikker hvilken vei jeg skal gå etter vgs. Anvendt datateknologi eller informasjonsteknologi? Hva er det man kommer lengst med? Det er så mye under IT at jeg ikke helt vet hva jeg skal velge.

Uten matte kan du bare glemme høy lønn. Det er på tide å lære seg matematikk :)

Lenke til kommentar

Programmering på masternivå var for øvrig det jeg siktet til. Det er sjelden snarveier til høy lønn og en jobb du vil like. Med lenger utdanning har du også et bredere felt å spille på. Ta gjerne med IT-strategi, sikkerhet, nettstruktur, database, så har du en ok plattform å velge fra.

IT har ulike "grener", hvor den naturvitenskapelige (gjerne kalt informatikk) er mer blandet med matte. Både samfunnsvitenskapelig og humanistiske retninger har lite matte og mer fokus på anvendeligheten, strategi, kulturelle relasjoner og plassering i samfunn/hverdag osv.

Lenke til kommentar

Det forstår jeg! Jeg er ikke ute etter å tjenne 500k+ med engang, jeg skjønner at man må "bygge" seg gradvis opp. Som nevnt, så er jeg veldig interessert i alt som har med IT å gjøre, så jeg tenkte bare å høre om forskjellige yrker innen IT som tjente godt. Takk for info og tips! :)

Har forresten tenkt noe innenfor informatikk, ja.

Endret av Kaffebord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...