Gå til innhold

Allround-PC til 6500.-

Anbefalte innlegg

Har satt sammen denne maskina til 6.500 (har kabinett, tastatur/mus):

Hovedkort: Asus P4C800-E DELUXE Hovedkort S478/800

CPU: Intel Celeron 2.8 GHz Boxed PC400

Minne: Corsair TWINX512-3200LL DDR-DIMM 512MB

Disk: Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA

CD/DVD: NEC DVD-brenner IDE ND-1100A, Bulk

CPU-vifte: GlacialTech CPU-Vifte Socket 478/P-4

Info:

x Skal være Intel-basert og ha Intel chipset

x HK skal være Asus eller Abit

x Disk skal være den jeg har valgt (bl.a. stillheten)

x Jeg har tenkt å overklokke, men skal ikke akkurat montere vannavkjøling osv. Skal klokkes til det det går an med vifta og det skal kjøre stabilt.

x PCn brukes til: IKKE spilling! Jeg spiller aldri, har ikke tid til slikt. Noe Photoshop-arbeid og resten er mer eller mindre standard Windows-applikasjoner. Har tenkt med tiden å koble den opp mot TVn (ja, da trenger jeg vel nytt skjermkort).

Jeg trenger hjelp til:

x Lønner det seg heller å kjøpe en P4 2,6Ghz selv om den koster litt mer? Da kan jeg jo også kjøre 800Mhz mot 400 på Celeron. Ang. overklokking har jeg ikke peiling på om P4 eller Celeron er best.

x Er DVD-brenneren bra nok? Er ikke interessert i å legge mye mer penger i den. Hadde egentlig klart meg med DVD-spiller (har en ekstra brenner som skal inn), men DVD er vel framtiden!?

x Er minne greit nok? Siden HK ikke støtter mer enn PC3200 er det vel ingen vits i å kjøpe 3700 eller 4000!? Husk jeg har tenkt å overklokke litt.

x Er det verdt å oppgradere til Abit IC-7 Max3 (+300kr)?

x Bør jeg ha grafikkort i tillegg? Det skal i alle fall ikke koste mye mer enn 1000-lappen. 1500 er for dyrt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spar heller inn litt penger på hovedkort og kjøp en P4. Ta en titt på Asus P4P800 (i865pe) som koster under 1000 kr; 2 sata + 2 ide, er grei å overklokke, gir ca samme ytelse som et kort med i875 chipset.

Trenger du egentlig et deluxe-kort? Det betyr som regel flere sata-kontakter, dual lan, bedre bundle?, etc. Bedre med en god prosessor på et helt greit hovedkort, enn en kjip prosessor på det feteste hovedkortet mener nå jeg. ;)

Med pc3200 ram kan du overklokke ca 10% med fsb/ram synkront.

Lenke til kommentar

CPU: Det lønner seg veldig ytelsemessig* å velge en Pentium4 2,4 eller 2,6GHz med 800"MHz" FSB i stedet for en Celeron 2,8GHz med 400"MHz" FSB.

RAM: Velg 2 like brikker for å få utnyttet "dual-kanal" og dermed en god del mer ytelse*. Jeg ville også valgt litt mer minne til PS. (2x512MB i stedet for 2x256MB) Med PC3200 kan du ikke overklokke noe særlig. Velg PC3500/PC3700 om du skal overklokke. Overklokking handler jo om å økehastighetene ut over orginal hastighet og da er det kjipt om ram'en stopper deg allerede etter 5% overklokking. Ved å velge råere ram bør hovedkortet takle i overkant av 25% høyere hastighet. Dette trenger du PC3700/PC4000-brikker for å klare.

Skjermkort: Du MÅ ha ett eller annet skjermkort (står ikke i oversikten din). Om du har et gammelt duger det kanskje, om du ikke har det MÅ du kjøpe et nytt. F.eks et Radeon 9000, Geforce 4MX, Geforce FX5200 eller noe i den duren. De koster rundt 400-800kr og er helt ok til ditt bruk. (til og med litt enkel spilling om poden skulle ønske det) Alle disse kommer med to skjermutganger (DVI+vanlig VGA) og TV-utgang.

DVD-spilleren: Støtter ikke 1100A kun pluss-formatet ? Se om du finner en rimelig en som støtter både pluss og minus-fomatet.

Vifte: Som nevnt, "boxed" betyr at en grei kjøler allerede følger med. (Jeg vet ikke noe om støynivået på den du har valgt der, men det skader ikke å sjekke om boxed-kjøleren kanskje er like bra.)

* med ytelse mener jeg ytelse i Photoshop og generell ytelse vanlige programmer.

Lenke til kommentar

@diskvask: Meningen med deluxe er at det skal ikke stå på hovedkortet neste gang jeg skal oppgradere. Har en plan en gang i tiden å kjøre 4x120gb i raid. (2 disker kjøre som 1). Men jeg er kanskje enig i at jeg kan spare inn en del på HK siden planene sikkert bare blir med planene.

@abrj: Vet at boxed er inkl. vifte, men jeg vil ha en som ikke bråker...

hehe. Ja, kjekt å ha grafikkkort når HK ikke har det:) Er så vant med at jeg har kjøpt slike HK til kompiser jeg har bygd maskiner for i det siste at jeg tenkte ikke over det når jeg nå skal ha maskin selv.

@shit89: Har nå gått over på P4:) Er stor prisforskjell på PC3700 og PC4000. Hvor stor er ytelsesforskjellen?

@simen1: Har gått over på P4. RAMen jeg har valgt i utgangspunktet er 2x256. Gå opp til 2x512 synes jeg egentlig blir for dyrt, hvertfall når jeg nå skal opp i PC3700 eller 4000 i tillegg. Vifta som er i boxed-cpu bråker mer en den jeg har valgt. Har bygd flere PCer med denne vifta og den høres ikke. Skal jeg være objektiv kan man undres hvorfor man trenger det når vifta i poweret egentlig overdøver også boxed-vifta. menmen. 150kr er ikke fælt mye da. DVD er endra til Nec 1300A bedre, tar både DVD+ og DVD-.

Har revurdert løsningen og kommet fram til at maskinen under kanskje er bedre?

Jeg lurer fortsatt på en ting. Det står at HK støtter opptil PC3200 RAM. Vil jeg da få

utnytta PC3700 eller 4000-RAM?

HK: Abit IC7-G Hovedkort S478/800mhz

CPU: Intel Pentium 4 2.6 GHz Boxed PC800

RAM: Corsair TWINX512-3700 512MB Platinum Kit w/two matched

Disk: Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA

Grafikk: PowerColor Radeon 9200 128MB DDR AGP, ATI 9200, DVI-I, TV-Out, Retail

CD/DVD: NEC DVD-brenner IDE ND-1300, Bulk

Vifte: GlacialTech CPU-Vifte Socket 478/P-4 (ja, den skal være med)

Jeg kan kutte ned HK til Abit IS7, sparer 450kr, men mister 2 USB, FireWire og GbLand. Kjekt å ha...

Nå koster dette 7980.- og det er nok litt mer enn jeg hadde tenkt meg, så skal den

bli dyrere nå bør det være gode argumenter for det.

Hva mener dere nå?

Lenke til kommentar

Anbefaler P4p800deluxe. Har GBlan ,firewire,Sataraid,pataraid. Kjørte 285fsb med passiv NB. var CPU som stoppet meg.

Det koster ikke manhe kronene.

Ville heller ha valgt en 2.4C og kjørt Ram divider på 4:3.

Et annet skjermkort ville jeg ha valgt ja. Et Ti4200 som demovare får man jo på komplett til 700kr nå.

Lenke til kommentar
Jeg lurer fortsatt på en ting. Det står at HK støtter opptil PC3200 RAM. Vil jeg da få utnytta PC3700 eller 4000-RAM?

Med PC3200-ram får du ikke overklokket med ram i synkron hastighet. I beste fall klarer du ca 10% overklokk med den ram'en. Altså:

Ram-hastighet: 215MHz (hvis du er heldig)

FSB-hastighet: 860"MHz"

CPU-hastighet(P4-2,6C): 2,795GHz

Alternativt kan du sette ned ram-hastigheten til 5/6 men det taper du noe ytelse på selv om CPU-hastigheten blir høyere. Resultat:

Ram-hastighet: 215MHz (gode timinger)

FSB-hastighet: 1032"MHz"

CPU-hastighet(P4-2,6C): 3,354GHz

Ytelsemessig er det bedre å overklokke med ram-hastigheten lik FSB'en. Kjøper du f.eks PC4000-ram kan du f.eks overklokke slik:

Ram-hastighet: 250MHz (orginal max-hastighet på ram'en)

FSB-hastighet: 1000"MHz"

CPU-hastighet(P4-2,6C): 3,25GHz

Alternativ 1 og 2 gir lavest ytelse, Alternativ 3 gir høyest ytelse.

Hva mener dere nå?

Et veldig bra oppsett! Du blir ganantert fornøyd uansett.

Pris/ytelsemessig er det mulig det er et bedre valg å kjøpe 2x512MB PC3200 ram og få litt svakere ytelse ved overklokking i stedet for 2x256MB PC4000. 1GB ram er i hvertfall kjekkere enn litt raskere 0,5GB ram om du gjør mye PS-arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...