Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] windows starter ikke!

Anbefalte innlegg

Etter å ha byttet ut nesten all innmaten i maskinen og endelig få den til og boote så vill faen meg ikke windows starte opp.....! Får opp winduet der det står "feil med gjennoppretting av windows" der jeg kan velge å kjøre oppstartsreparasjons verktøyet eller starte windows på vanlig måte.

Har prøvd og re-innstallere windows fra dvd men da får jeg melding om at hdd har feil format.. Det er windows 7 det er snakk om hær.

Det var tidligere ASUS P5N-D HK, Intel core duo 2,8 Ghz,

Nå er det: ASUS Crosshair V Formula Z, AMD FX 4350 Quad core 4,2Ghz am3 sochet, MSI HD 5770 Hawk grafikk, 2x Hyper X Fury DDR3 1600Mhz 8Gb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt starter ikke Windows opp riktig når du bytter hovedkort til en helt annen type. Windowsinstallasjonen har en rekke drivere tilpasset det hovedkortet som du hadde da windows ble installert. Når du da forsøker å starte opp samme installasjon på et helt annet hovedkort, skjønner ikke windows bæret.

I enkelte tilfeller funker det, men det er som regel dersom det nye hovedkortet ikke er for ulikt det gamle.

Du må nok installere Windows på nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt starter ikke Windows opp riktig når du bytter hovedkort til en helt annen type. Windowsinstallasjonen har en rekke drivere tilpasset det hovedkortet som du hadde da windows ble installert. Når du da forsøker å starte opp samme installasjon på et helt annet hovedkort, skjønner ikke windows bæret.

I enkelte tilfeller funker det, men det er som regel dersom det nye hovedkortet ikke er for ulikt det gamle.

Du må nok installere Windows på nytt.

Har prøvd å innstallere windows på nytt men innstalasjons programmet får ikke til og bruke hdd fordi den er i feil format.. det skjønner ikke jeg noe av for windows ligger på den hdd'en fra før..... jeg har oppgradert fra XP til win7 før ombyggingen skjedde. har bare oppgraderings dvd for win7. er det et problem?

Lenke til kommentar

Kan du boote fra DVDen?

Nøyaktig hvilken feilmelding får du når du prøver å starte installasjonen?

Har du mulighet for å ta ut problemdisken og slette partisjoner/reformattere den på en annen maskin?

booter opp fra dvd'en når jeg prøver og re-innstallere, har ikke en annen pc jeg kan bruke til og reformatere

.

feilmeldingen jeg får er: Windows kan ikke innstalleres på denne disken. Den valgte disken har en MBR-partisjonstabell. på EFI systemer kan windows bare innstalleres på GPT-disker

Lenke til kommentar

OBS: Har ikke prøvd noe av dette selv ("Google is my friend")

Sjekk første post i dette forumet (trykk see full content):

Windows 8 cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only be...

Du kan evt. konvertere til GPT (men det skal ikke være nødvendig):

• Åpne Command prompt og skriv DISKPART og trykk Enter
  • Skriv list disk (Skriv ned nummeret på disken du ønsker å konvrtere til GPT)
  • Skriv select disk nummeret på disken
  • Skriv convert gpt.

EDIT:

Det er også en annen tråd om dette problemet her

Endret av helsten2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

OBS: Har ikke prøvd noe av dette selv ("Google is my friend")

Sjekk første post i dette forumet (trykk see full content):

Windows 8 cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only be...

Du kan evt. konvertere til GPT (men det skal ikke være nødvendig):

• Åpne Command prompt og skriv DISKPART og trykk Enter
  • Skriv list disk (Skriv ned nummeret på disken du ønsker å konvrtere til GPT)
  • Skriv select disk nummeret på disken
  • Skriv convert gpt.

EDIT:

Det er også en annen tråd om dette problemet her

Byttet sata fra ahci eller noe til IDE så startet windows :) har begynnt og innstallere drivere til HK så jeg krysser fingrene om at det virket :)

Lenke til kommentar

Du har altså byttet HK og CPU uten å reinstallere windows?

Da vil chipset drivere (og andre drivere) være installert for gammelt HK og CPU.... Det funker vanligvis svært dårlig.

De gangene jeg har prøvd funker det perfekt. Men er det veldig nytt system kan det være problemer.

Ser at TS går fra intel til amd, det har jeg ikke prøvd.

Da bør Ts installer alt på nytt.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Du har altså byttet HK og CPU uten å reinstallere windows?

Da vil chipset drivere (og andre drivere) være installert for gammelt HK og CPU.... Det funker vanligvis svært dårlig.

De gangene jeg har prøvd funker det perfekt. Men er det veldig nytt system kan det være problemer.

Ser at TS går fra intel til amd, det har jeg ikke prøvd.

Da bør Ts installer alt på nytt

Har nå fått innstallert drivere og program vare til HK alt ser ut til og funke som det skal. TS hva står det for?? fikk aktivert windows til HK så nå er jeg fornøyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...