Gå til innhold

Bråk fra subwoofer/høytalere

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skaffet meg for ikke så lenge siden en Pioneer VSX-S510-K receiver og dette 5.1 høytalersystemet. Koblet alt opp som forklart via diverse brukermanualer og alt så ut til å fungere fint. Men etter noen dager i bruk kom det plutselig masse bråk fra både subwoofer og høytalerne på fullt volum helt ut av det blå (under bruk). Det eneste som fikk det til å slutte var å skru av og på hele receiveren og håpe på at det ikke skulle skje igjen. Men det skjer fortsatt (ca 1-2 ganger pr dag) under bruk. Dette er utrolig plagsomt! Og spesielt når jeg ikke er så veldig teknisk kompetent på lyd og bilde så er det veldig vanskelig for meg å feilsøke høytalersystemet/receiveren. Jeg har også kjørt surround kalibrering på receiveren uten noe bedring.

Er det noen som vet hva som kan være gale og eventuelt hva jeg kan gjøre for å ordne opp i dette problemet? I tilfelle jeg må kontakte produsenten, er det sannsynlig at feilen ligger i høytalerene eller er det receiveren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Galvanisk skille (mellom tv/dekoder og vegguttak) skal kun være nødvendig dersom man har kabel-tv (f.eks. Get).

Trekk ut strømmen til subwooferen for å sjekke om problemet fremdeles oppstår. Dersom det ikke oppstår, så trenger du sannsynligvis en slik:

https://www.hifiklubben.no/Products/argon-ground-loop-isolator-adapter-28107/

Prøvde nå nylig, men det kommer fortsatt støy/bråk fra de 3 fremste "vanlige" høytalerne :hm:

Lenke til kommentar

Kan du gjøre et opptak av lyden å legge ut ?

Er litt enklere å vurdere da.

Skal prøve neste gang lyden oppstår :) Er veldig "elektrisk" og forvrengt lyd. Fra subwooferen kommer det bare masse dyp "buldring".

Endret av Ferdizz
Lenke til kommentar

Nå har det gått noen dager siden jeg koblet fra strøm til subwooferen og har til nå ikke opplevd noe mer bråk fra høytalerne. Kan det bety at jeg trenger en slik kabel som ble linket til tidligere? Finnes det billigere alternativ? Er litt kjipt å bruke 400kr på noe som bare kanskje fikser problemet.

Lenke til kommentar

Mitt stalltips er du høyst sannsynligvis fikser problemet med den.

Er selvfølgelig ikke helt skråsikker, men har sett dette problemet mange ganger før hvor skilletrafo løser problemet. Det du hører tipper jeg er en forvrengt 50 Hz. Ville bare forsikre meg via at du lastet opp lyden.

Edit: En skilletrafo vil nok neppe fikse dette problemet.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Den var ny. Ikke godt å si hva dette er. Det høres ut som kontaktfeil sammen med rf-interferens. Jeg ville vel først gått igjennom kablene og deretter sjekket lydkilden for vaklefeil, evt byttet ut lydkilden. En plass må du begynne å feilsøke.

Hmm... Hva er vaklefeil og hvordan sjekker jeg lydkilden for dette? Har kun receiveren som lydkilde med diverse ting koblet til, f.eks AppleTV og PS3, men bråket kommer uavhengig av hvilken kilde det spilles av fra via receiveren. Har ingen andre forsterkere/receivere å teste høytalerne på :hmm: Hva er rf-interferens?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...