Gå til innhold

Hvilken ateistisk religiøs kritisk bok liker dere best

Anbefalte innlegg

Jeg har lest "Gud: En vrangforestilling" av Richard Dawkins. Men husker ikke mye av den. Men synes denne av Hitchens "God is not great", selve lydboken er ganske bra å høre på. Han forklarer det på en ganske bra måte synes jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare hørt på Dawkinsboka som lyttebok. Jeg tror ikke jeg gidder å bruke tid på bøker som skal forklare hvorfor religion ikke er bra, eller bøker som skal forklare hvorfor det er galt å torturere kjæledyr. Noe må jeg bare avvise som irrasjonelt tøv uten å bruke år av livet mitt på å sette meg grundig inn i dette. Religion og tortur av kjæledyr trenger jeg ikke flere argumenter i mot.

I flere år leste jeg utgivelsene til Jehovas vitner. Veldig mye nyttig og bra stoff der. Men når artiklene gled over til religiøse resonnementer, ble det bare tull. Dette er jo strengt tatt ikke svar på ditt spørsmål. Likevel er jeg så ulydig at jeg vil si at Vakttårnet og Våkn opp bidro sterkt til av jeg betrakter religion som tøv (jeg vet dette er en forhastet generalisering).

Ellers må jeg svare med The God Delusion siden det er den eneste boka jeg kjenner til i den sjangeren du angir. En god bok, men innholdet er ikke mye annerledes enn hva en 10 åring kan lire av seg.

Det siste var ment som en hyllest til barns kritiske sans, og ikke ment om noe negativt om boken.

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

tro, hvis den skal ha noen styrke, må være fullstendig fri - derfor er det feil å høre på noen som helst

be a light on to oneself

Lenke til kommentar

Hmm, interessant spørsmål. Jeg har lest både The God Delusion og god is not Great, og mens både Dawkins og Hitchens er strålende forfattere så mistenker jeg at religiøsiteten i både UK og spesielt USA er litt annerledes enn den som er utbredt i Norge. Så det kan virke som om kritikken ikke treffer rett på Norge.

Jeg har derimot lest et par andre bøker som har vært veldig nyttige for å forstå religiøsitet bedre. En av dem er Why We Believe in God(s) av J. Anderson Thomson. Ikke en stor bok, men det gir et godt innblikk i hvorfor vi har utviklet religiøsitet fra et evolusjonspsykologisk perspektiv.

Den er ikke ment som kritikk av religion, men gir et godt innblikk i hva man kan si om den historiske Jesus; Jesus, Interrupted av Bart Ehrman er et overblikk over troverdigheten til skriftene i det nye testamentet. En troverdighet som er lavere enn de fleste er klar over. Direkte religionkritikk? Nei, men effekten er mye den samme.

Når det gjelder kosmologi, og universets begynnelse, så bør man selvfølgelig nevne A Universe from Nothing av Lawrence Krauss. Men, skrevet fra et mindre anti-teistiske synspunkt, så kan jeg virkelig anbefale Many Worlds in One av Alex Vilenkin. Han skriver veldig bra, og med god humor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...