Gavekort Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 (endret) "Reiser spørsmål", som i den norske varianten av "Raising questions". Går det an å si dette på norsk? Ser flere nettaviser som bruker "Reiser" på denne måten, men for meg så lyder det som en dårlig oversettelse, da verbet reise ikke gir mening i denne sammenhengen. Endret 25. oktober 2014 av Gavekort Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Ser flere nettaviser som bruker "Reiser" på denne måten, men for meg så lyder det som en dårlig oversettelse, da verbet reise ikke gir mening i denne sammenhengen. Men gir det bedre mening på engelsk da? Jeg synes ikke det høres så ille ut. Jeg tenker på at en reiser noe opp, slik som en flaggstang som ligger på bakken. Da er spørsmålet stilt/reist og vi kan samle oss om å besvare det. Det er kanskje en helt feil forståelse? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2014 Det er jeg som er på bærtur. Fant frem ordboka nå. 4 vekke, sette i gang r- debatt / r- sak mot en / r- et spørsmål stille / r- innvendinger mot noe / r- bust bli sint, protestere / r- seg til motstand gjøre motstand Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Det er da lov å "reise" debatt om noe selv om ordboka tilsynelatende har et svar? For eksempel er det vel greit å argumentere for at uttrykket "negerarbeid" ikke er heldig selv om en skulle finne det definert i ordboka? Du skal bare fortsette din kamp mot uttrykket dersom du ikke liker det. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 Har hørt "reise en problemstilling", for eksempel "Forskningsjukset reiser flere problemstillinger." Men som deg er jeg skeptisk til "reise et spørsmål". Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 31. oktober 2014 Del Skrevet 31. oktober 2014 "Raise spørsmål" blir kanskje litt mer vannlig måte å oversette engelske uttrykk? Dere blander engelsk og norsk ofte når det passer dere. Synes det er morsomt og av og til litt komisk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå