le_button Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Hei Etter å ha oppgradert kabinett og skjermkort, så er det nå psu-en sin tur. Jeg har igrunn alltid irritert meg over viftestøyen fra min Corsair750W (ikke-modulære versjon). Nå som jeg har gått over til et mer stillegående oppsett med litt nye behov så merker jeg at denne er moden for utskiftning. Har blandt annet ikke nok kabler til flere skjermkort på denne. Etter å ha lest mye rundt temaet så er ikke alltid dette med støy spesielt dekket i tester, dvs det virker ofte å bli beskrevet opp imot støy på testoppsett ellers (støyende aircondition eller støyende hotboxes) som i det fleste tester overdøver psu-viftene på enheten de tester. Inntrykket jeg sitter igjen med er at det vil lønne seg å gå for en kraftigere psu uansett (overkill-tilnærmingen), da mange av disse først begynner å spinne viftene ved "realtivt" kraftig belastning. F.eks Super Flower Leadtex Gold 1300W Her går ikke viftene i det hele tatt opp til ca 300W, hvor de øker jevnt opp til 1000rpm ved 800W. Såvidt jeg kan skjønne vil jeg ikke umiddelbart overstige 800w, og viftene generer ved denne hastigheten ca 25dBA. Jeg oppfatter dette som relativt stille. Snittet for PSU-en over hele spektret er så klart en del høyere (45dBA), men jeg vil stort sett befinne meg godt under et forbruk hvor viften går på maks. Pris er ikke et veldig sensitivt tema, regner med å benytte en ny kvalitetspsu i flere år fremover og ønsker noe som dekker meg bra inn videre fremover. Strømforsyningen over kan jeg få for ca 1650kr ser jeg. Ser det er flere PSUer i dette segmentet, og nærmest er kanskje EVGA. Desverre ser det ikke ut som 1000W og 1300W fra EVGA støtter Eco-mode, og virker å gi noe mer støy jevnt over. Det som irriterer meg mest med dagens PSU er at viften går konstant hele tiden, slik jeg forstår det vil PSU-er med ECO-mode være helt stille frem til en viss belastning, mens det ikke gjelder for de fleste som mangler dette. Seasonic-variantene ser også ut til å generere mer støy jevnt over. Et alternativ er f.eks EVGA 850W G2, men jeg er ikke helt komfortabel med tilgjengelig power for fremtiden på denne. Skal idag gi power til : I2500K OC@4,5Ghz SLI MSI970GTX OC utover fabrikkOC. Mulig at dette utvides til 3-way SLI iløpet av vinteren. 5 stk 140mm vifter i en Enthoo Primo 4 stk hardisk 2 stk ssd Swiftech H240-x Vannkjølingsloop. Er åpen for andre forslag, men er denne SuperFlower PSUen et trygt valg sett ut fra behovene, selv om den er å anse som overkill totalt sett ?. Corsair sine AXi modeller, særlig 1200 og 1500 - variantene, syns jeg er for dyre i forhold til hva man får igjen for de. Andre anbefalinger sett ut ifra wattforbruk, støynivå og rom for å vokse med strømforsyningen videre ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå