Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] USB Lyd funker, men ikke Hodetelefoner Jack

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte en sånn PC fra Komplett der man velger alt man skal ha i den, også setter dem den sammen for deg og sender til deg.

Den funket fint i en stund til Windows 8.1 kom. Først, så ville den ikke oppdatere. Og det blei et stort problem, men klarte å finne ut at den var den trådløse nettverks kortet som hindret oppdateringen i å bli fullført. Så jeg tok ut den, og la heller kabel. Og da fikk jeg Win8.1 helt fint.

Like senere, så sluttet skjermkortet mitt å funke, da kjøpte jeg en ny en, AMD Radeon R7 200 Series. Som også funker helt fint.

Hele denne tiden så brukte jeg kun USB Høytalere, som funkte fint.

Men når jeg skulle bruke headsette mitt, da stod det på PC'en at den funker og at dem kommer lyd. Men hører ikke noe i headsette.

Jeg har testa headsette på en annen datamaskin, og da funker det helt fint.

Jeg har prøvd følgende:

• Reinstalltert driver
  • Av installert driver, og prøvd Microsoft's generic driver
  • Installerte RealTek's driveren igjen
  • Sjekket Biosen, eller UEFI som den heter her
  • Prøvd å Google å se om det er noen andre som har hat dette problemet
  • Sound troubleshooter som er med i Windows, den fant ingen feil
  • Dobbeltsjekket for at Hodefelefonen er satt som "default" output i Sound manager

Her er min DxDiag:

DxDiag.txt

Og noen bilder:

9b62b825db7afba0eb035c4ca8e134ad.png

Speakers, som er merket på grønn på bildet ovenfor. Det er hodefeleonen.

Den baren på siden går opp hver gang det spilles av en lyd. Som den skal gjøre.

USB Audio under fungere helt fint, den lyden hører jeg som vanlig.

654c320c6f825b04f7790105ded2c726.png

Har prøvd og disable "High Definition Audio Device", samme resultat. Har også prøvd å disable "Realtek High Definition Audio", da forsvinner Hodetelefonene fra Sound Manager i det første bildet ovenfor.

Jeg har sliti så lenge med dette problemet, sitti oppe lange netter å Googlet, og prøvd alt. Håper noen av dere kanskje klarer å hjelpe meg.

Takk på forhånd. Håper jeg har fått med meste parten av relevant informasjon. Men hvis det er noe mer som jeg har glemt å inkludere, så spør gjerne. Og jeg skal gjøre mitt beste på å svare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver du fikk litt problemer "når windows 8.1 kom". Har du altså oppdatert fra win7 til win8.1?

Åssen hovedkort har du? Kan det tenkes at du må få tak i et nytt knippe drivere (chipset, audio) og oppdatere BIOS?

Og du har vel en Realtek HD Audio Manager (liten software som ofte følger med audio driveren). Har du vært der inne å sett etter noe åpenbart?

Lenke til kommentar

Du skriver du fikk litt problemer "når windows 8.1 kom". Har du altså oppdatert fra win7 til win8.1?

Åssen hovedkort har du? Kan det tenkes at du må få tak i et nytt knippe drivere (chipset, audio) og oppdatere BIOS?

Og du har vel en Realtek HD Audio Manager (liten software som ofte følger med audio driveren). Har du vært der inne å sett etter noe åpenbart?

Oppdaterte fra Windows 8.0 til 8.1.

Det fikset jeg med å fjerne Trådløse nettverkskortet. Tror det var defekt eller noe. Vet ikke helt, men det funket da jeg tok den ut. Og nå bruker jeg bare kabel.

Er det noe her som kanskje hjelper å finne ut hvilket hovedkort jeg har? Litt usikker på hvor jeg finner den infoen, siden jeg ikke husker. Vet jeg har noe som heter UEFI istedet for BIOS.

ad2eaad1df13bf88ba6632e5b2f6f4b2.png

Og du mener denne?

7a67e7f51ed52276641620eb289885ff.png

Har prøvd alle mulig innstillinger jeg kan finne i det programmet.

Endret av Norway174
Lenke til kommentar

Vil tippe det er dette kortet du har:

http://www.msi.com/support/mb/B75MAP45.html#down-bios

Men du kan laste ned CPU-Z, der skal det stå under "Mainboard" for å bekrefte.

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

(Når du er sikker på at du vet hvilket kort du har:)

Jeg ville iallfall begynt med å sørge for du har siste versjon av chipset-driver, audio-driver og at du har siste BIOS versjon. Du må også gjerne forsøke drivere både fra MSI sine hjemmersider og fra hhv Realtek og Intel sine hjemmesider. (Altså drivere både fra produsent av hovedkort og fra produsent fra de respektive chip'ene).

Edit: Hvis du er ukomfortabel med installasjon av drivere og/eller BIOS så ikke bare "tut&kjør", i tilfelle du gjør vondt værre. Tenker da spesielt på chipset og BIOS. Lyd-drivere kan du ikke gjøre mye galt med.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

5e1f563e48c90a97f3c0e6eef684f4fe.png

Da regner jeg med at jeg skal ha den AMI BIOS, Ver, 1.9 fra den MSI Siden du linket?

Litt usikker på den Chipset'en også.

Og Southbridge lista under der? Har vel ikke noe med dette å gjøre?

Audio Driveren, Realtek, er den nyeste som jeg installerte i går kveld.

Har ikke vert noen Realtek oppdateringer på en god stund nå.

Endret av Norway174
Lenke til kommentar

Du kan forsøke denne for chipset:

http://www.intel.com/p/en_US/support/detect

Og ja, du skal ha BIOS versjon 1.9:

http://www.msi.com/support/mb/B75MAP45.html#down-bios

Men ta en kikk i manualen til hovedkortet først, slik at du bruker rett fremgangsmetode ved flashing av BIOS. (Hvis du skal være skikkelig pirkete, så kan det lønne seg å koble vekk f.eks SSD under flash av BIOS. I noen ekstremt få tilfeller så har faktisk flash av BIOS "knekt" annen hardware).

Lenke til kommentar

Fant et program som heter Update Live 6, som oppdaterte BIOS'en og mange andre MSI programmer automatisk for meg. Fant den her, på samme side som du linket meg, http://www.msi.com/support/mb/B75MAP45.html#down-utility&Win8.1 64

d4b0127c8dacf4f6ee10b82b75e4d752.png

Programmet funket som bare det, å oppdaterte BIOSen min. Raskt og enkelt.

Jeg oppdaterte også Chipset, og reinstallerte min Audio driver med On-Board Audio Driver og System & Chipset Drivers, som jeg også fant på den samme siden, her http://www.msi.com/support/mb/B75MAP45.html#down-driver&Win8.1 64

Men fremdeles, ingen lyd. Alt funker som det skal. Ingen feilmeldinger. Har prøvd å dra ut hodetelefonene, å plugge dem inn igjen. Den oppdager at du tar den ut og putter den inn igjen helt fint. Akkurat som den skal. Men ingen lyd. :hm: Takk for hjelpen så langt ihvertfall.

Kan vel ikke være langt unna en løsning nå.

Lenke til kommentar

Kanskje også et dumt spørsmål, men jeg begynner å gå tom for ideer :\

Hva er det du forsøker å spille av lyd med? Det jeg tenker på er: Si at du forsøker å spille en mp3 fra en eller anna software .. Internt i enkelt software kan du sette hva lydkilde som skal bruker, uavhengig av hva du har satt som primær lydkilde i windows. Regner jo med du har testet ulike avspillinger, måtte bare spør.

Det kan jo tenkes lydkort-delen av hovedkortet ditt rett og slett ikke fungerer?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kanskje også et dumt spørsmål, men jeg begynner å gå tom for ideer :\

Ingen dumme spørsmål/ideer her. :p Svaret ligger nok rett under nesa.

Hva er det du forsøker å spille av lyd med? Det jeg tenker på er: Si at du forsøker å spille en mp3 fra en eller anna software .. Internt i enkelt software kan du sette hva lydkilde som skal bruker, uavhengig av hva du har satt som primær lydkilde i windows. Regner jo med du har testet ulike avspillinger, måtte bare spør.

Ja, skjønner. Det jeg prøver er den "Test" funksjonen i Sound Manager. Som på bildet under.

f4a2738c01e569b13c4858bd6c2ab56f.png

Det kan jo tenkes lydkort-delen av hovedkortet ditt rett og slett ikke fungerer?

Det er en mulighet som jeg har tenkt på.

Men ville jeg da ikke ha fått noen indikasjon? Som om at noen av driverne ikke fungerer som de skal?

Og USB-Høyttalerne funker jo fremdeles.

Er det noen måte å sjekke om det ikke funker? Har PC'en åpen foran meg nå. Så har lett tilgang inn til fysiske PC delen. Hvis det skulle være noe jeg kan gjøre der?

Lenke til kommentar

Det at USB høytaler fungerer betyr ingenting. Denne benytter ikke samme lydkort. (alle slike USB headset e.l har eget lydkort "inni seg").

Hvis du er sikker på at lydkortet er aktivert i BIOS, du er sikker på at headsetet fungerer og at det er koblet korrekt på PC, og du er sikker på at drivere er installert og lydkortet satt som default device (og lyden satt opp) så skal den "Test"-saken fungere ja.

Det virker jo som du tikker av alle punktene her, så jeg kan ikke se hva som er galt. Enten så er lydkortet dødt, eller så er det en eller anna banal ting du har oversett som får deg til å face-palm'e skikkelig hvis du oppdager det.

Lenke til kommentar

Det virker jo som du tikker av alle punktene her, så jeg kan ikke se hva som er galt. Enten så er lydkortet dødt, eller så er det en eller anna banal ting du har oversett som får deg til å face-palm'e skikkelig hvis du oppdager det.

Hmm... Er det mulig at Nettverks kort og lydkort er i samme?

Siden jeg fjernet jo Nettverks kortet da jeg oppdaterte til Windows 8.1.

Kanskje jeg kan prøve å sette den inn igjen...

Lenke til kommentar

Om du ser på posten til sevs, så savner jeg driveren din for hodetelefoner. Finner du nyere audio-drivere i MSI-utilityen din?

af708259a264ea8a72f196caac487635.png

2a461aac627486c340233a7542b0808e.png

Edit:

fd5353281cfda75ff868dcbf4713856f.pngNår jeg disabla "High Definition Audio Device", så forsvant alle dem Digital Audio (HDMI). Men fremdeles ingen lyd i hodetelefonene.

Det var den posten som ment til svar til Sevs, beklager at jeg ikke gjorde det tydeligere. Dem to første bildene er sånn den ser ut når jeg viser aller devicene.

Og det siste bildet, så forsvinner dem Digital Audio (HDMI) når jeg deaktiverer High Definition Audio.

Men den "Speaker" som er satt som default, det er hodetelefonene mine. Som bruker Realtek High Definition Audio driveren. Den speakeren vil også forsvinne når jeg drar ut Hodetelefonene.

Og da vil USB Audio bli satt som default.

Og jeg prøvde å sette inn det Trødlåse nettverkskortet, da fikk jeg bare Bluescreen hver gang jeg logget inn. Så da måtte jeg bare ta det ut igjen.

Det kortet jeg har er Asus, PCE-N53. Står ikke noe om lyd der, så tviler sterkt på at det i det hele tatt har noe med dette å gjøre.

Edit:

Jeg fant ut at jeg måtte installere PCE-N53 driveren før jeg satte inn kortet. Så da fikset jeg det. Men fremdeles ingen lyd.

Edit2:

Finner du nyere audio-drivere i MSI-utilityen din?

Sorry, glemte å svare på denne. Men nei, dessverre. Var ikke noe med audio i det programmet.

Endret av Norway174
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...