Gå til innhold

skadelig for pc at sikringen går? Vet ikke hvorfor den går

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte å komme med et kanskje litt dumt spørsmål da jeg føler meg ganske noob på elektronikk.

Har kjøpt meg en ny imac jeg er litt småredd for siden sikringen har gått et par ganger allerede siden jeg kjøpte den.

Har hatt problemer med at hoved sikringen går før også men da er som regel hele huset belastet og når det skjer er sikringen glo varm og svart i kanten.

Det rare er at i dag var ikke huset overbelastet på noe som helst måte, hadde kun på tv i stuen også skulle jeg lade mobilen min, setter i laderen så går sikringen!

Sjekker sikringsskpet og sikringen ser helt fin ut, alle hoved sikringene er kalde men når jeg skifter den som er synderen hver gang kommer strømmen tilbake.
Skal kontakte elektrikker til mandag bare det åpner.

Spørsmålet er om en mac med vanlig sata disk kan ta skader av dette?
Og om det er noen sjanse for at det kan kortslutte hele macen hvis det er feil på det elektriske anlegget på rommet?

I dag gikk sikringen før jeg slo på macen, satt bare i mobil laderen så gikk den.
Sikringen har også gått tidligere bare jeg setter på en lampe i samme stikk kontakt i veggen som jeg puttet laderen inn i dag, men har ladet mobilen å samtidig hatt på lampen før uten problemer.

Det er en stikk kontakt med 2 utganger på som får strøm fra en ledning som går innom en annen stikk kontakt på veggen om dere skjønner..

Synes det er rart at strømmen går ofte når man benytter seg av akkurat denne kontakten.

Takk hvis noen har tid til å svare :)

Endret av raym123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få en elektriker til å se på saken.

Det kan være flere årsaker til den type feil. Men om du har erfaring med at et spesielt uttak oftere er årsaken til feilen. Så kan det selvsagt være noe feil i forbindelse med den kontakten. Og uansett ville jeg fått sjekket anlegget. Kan i verste fall bli brann om det er løse koblinger osv i anlegget.

En pc eller mac er i utgangspunktet noe mer utsatt for ustabilt strømnett, så skal ikke si jeg ville følt meg helt trygg. Du har en større risiko for å eventuelt skade maskinen for å si det på en annen måte.

Å investere i en UPS kunne vært lurt for din del. Er alltid en god investering for folk som har litt penger i en PC i disse dager. Blir stadig mer lyn og torden osv.

http://www.hardware.no/artikler/trekker-du-ut-stikkontakten-nar-det-tordner/162121

Lenke til kommentar

Hei :)

Ja skal få tak i en elektriker på mandag.

Mener du at pc og mac er mere utsatt for ustabilt strømnett slik som med feil på det elektriske i huset at det kan ta skade hvis det elektriske leverer ustabil strøm? Slik som når lamper blinker eller at det rett å slett foreligger en spenningsfeil man ikke vet om?

Kanskje det ikke er mulig at det tar skader på maskinen utenom at lynet slår ned eller at maskinen mister strøm slik at den blir feil avsluttet?

Eller er det flere ting enn uvær å feil avsluttning som kan ødelegge maskinene?

Visste ikke at det gikk an å kjøpe sånn batteriboks:) Det er fint å kunne avslutte maskinen selvom sikringen går eller noe skulle skje.

Endret av raym123
Lenke til kommentar

Det jeg mener er at all elektronikk er sårbar for ustabil spenning. Men elektronikk som PC (mac er jo også en PC, bare med annet OS) kan være ekstra sårbart for ustabil spenning. Når sikringen går, så kan det ha flere årsaker.

Det kan f.eks. være en jordfeil, og det i seg selv kan være skadelig for maskinen. Ellers er det ikke så uvanlig at spenningen blir svært ustabil i det øyeblikket strømmen går, og da kan PC potensielt få skade når dette oppstår.

Ved å bruk en UPS, så skjermer du mot jordfeil, og den tar av for ustabil spenning. Samt du får tid som du sier til å skru av PC kontrollert dersom strøm forsvinner.

Om lynet først slår ned, så er det ikke noe som kan beskytte deg dessverre. Men om det slår ned et stykke unna, kan de forstyrrelser som oppstår i strømnettet ellers avverges med en UPS. Igjen så vil PC være mer utsatt for disse hendelsene enn f.eks. en panelovn bare for å ta et eksempel :)

Du får hilse elektrikeren på mandag, det høres ut som en absolutt nødvendighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...