YamHAeroX Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 (endret) Hei kjære forumbrukere!Jeg har kjøpt meg en brukt Yamaha AeroxR 2012. Fungerer helt topp, men irriterer meg litt over hastigheten. På speedometeret ligger den stabilt på 52-53 på flat mark, men har målt den til 43 med GPS. Er det ikke vanlig at du vertfall kan kjøre i 50 uten at man får problemer med vegvesenet? Hvis jeg ønsker litt mer fart UTEN Å FJERNE PLOMBERING, hva gjør jeg da? Er det mulig i det hele tatt? Har sett litt på variatorvekter, og/eller ny clutch? Vil det gi meg de resterende 5-6km/t ?Bruker scooteren til og fra jobb.Takker for svar! Fortsatt god helg!mvh Endret 25. oktober 2014 av YamHAeroX Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Hei. Om målet er å være helt lovlydig, så sier loven at en moped har maks lov til å gjøre 45 kmt. Men ved målinger så tar de vanligvis litt høyde for feil på laser, speedometer osv. Normalt sett så skal det mye til å bli stoppet om du kjører i 50 kmt. Selv så har jeg brukt en scooter som gjør 55 - 60 kmt på flata i tre år nå uten å blitt stoppet. Det gjelder bare å bruke hode litt. Om du kjærer i 60 kmt med up i ræva så er det litt vanskelig å bortforklare. Det enkleste er å ikke gi politiet noen grunn til å stoppe deg. Men selvfølgelig er du ung så er det lettere å bli stoppet. Jeg er godt voksen. Nye variator vekter og ny clutch vil neppe gi deg noe mere fart. Men litt bedre drag får du muligens. Er ingen lovlig måte å få mopeden til å gå fortere enn 45 kmt på så lenge du kjører etter veien. Men det finnes mange muligheter til å få den til å gå fortere. Det enkleste er å fjerne variator plomben. Det har jeg gjort på min og det kan du ikke se på den på noen måte. Men det kan jo selvfølgelig måles. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Du kan kjøpe en ny variatorring (sperre) som er litt tynnere enn den originale. Eller du kan slipe ned den originale littegrann. Det vil gi mer utveksling og mer fart. Lenke til kommentar
YamHAeroX Skrevet 28. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2014 Du kan kjøpe en ny variatorring (sperre) som er litt tynnere enn den originale. Eller du kan slipe ned den originale littegrann. Det vil gi mer utveksling og mer fart. Takk for svar! Hvor får man kjøpt tynnere variatorringer? Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Orginalt er de fleste mopeder dyset litt for magert, så om du dyser opp et hakk eller to kan du kanskje se litt økning i effekt. Og for ordesnskyld: der er ingenting som heter trimdyse og å dyse om er heller ikke trimming. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå