Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle begynne å programer litt på fritida, mersom en hobby.

Har holdt på litt med html. Det er det eneste.

Hvilket språk brude jeg velge?

Tenkte litt på java. Blir det helt på trynet?

Isåfall ikke, forslag til bøker, urler eller annen god dokumentasjon om java

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

du er her også ja, ilpostino? ;)

min erfaring fra nettopp høyskole/universitet er at mange av studentene kunne ha godt av et godt gammeldags og enkelt skriptspråk som perl eller php eller kanskje python, før man ebgynner rett på java som er ganske tungt og pirkete og dessuten 110% objektorientert fra dag 1.

men java er ikke noe dårlig alternativ akkurat.

Lenke til kommentar

hm.. hvertfall sammenlignet med java. idet man vil lære seg programmering, burde det ikke være noe problem å lære seg hvordan man lager arrays og variable og skriver ut og hvordan man setter opp for loops, while, etc..

php og perl er omtrent like lette/vanskelige. problemet med php er at man fort tror at det er noen små enkle triks for å gjøre små artige ting med html, uten at man får føling med hva programmering er.

python er kanskje enklere.. bortsett fra at man frå moduler slengt i trynet med en gang

Lenke til kommentar

Start med Python du, Perl er et alt for rotete språk, syns jeg.

Men egentlig så er det ikke så vitkig hva du begyner med, bare du husker at du må lære å krabbe før du lærer å gå.... og hvertfall før du begyner å løpe!

Skal du lære noe ordentlig så må du påregne deg ganske mye tid med kjedelig lesning, og syns at det er gøy å lage programvare som ikke gjøre mere enn å si "hei verden", og legge sammen syv tall for så å regne ut gjennomsnittet, så dele dem opp og deretter multiplisere dem osv osv...

Kjedelig? nja mulig det, men skal du bli dyktig er det bedre å ta dette med en gang, enn å gape over for mye, for så å gi opp.

babysteps my friend - skynd deg sakte.

Forresten er det en beginners-artikkel om C- C++ på sourcecode.no, kansje det er en plass å begyne? :) og se hva mannen skriver, LES BØKER :devil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...