Gå til innhold

Ny harddisk

koroX

Anbefalte innlegg

Harddisken min er ca. 3 år gammel, og for noen månder siden begynte den å lage lyd. Lyden blir bare værre og værre, det er nok et tegn ppå at jeg trenger en ny.

Den jeg har nå er 1Tb og jeg tenkte på å kjøpe en 2 Tb. Er det noe spesielt jeg må se etter når jeg skal kjøpe, eller er det bare til å velge en tilfeldig me 2 Tb?

F.eks. er denne god?

https://www.komplett.no/seagate-nas-hdd-2tb-sata30/791857

Takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal harddisken brukes til? Operativsystem, fillagring, spill? Disken du linker til er beregnet til NAS så med mindre harddisken skal settes inn i et NAS ville jeg sett med rundt etter andre alternativer.

Så lenge hovedkortet har SATA kontakter så må de ikke nødvendigvis støtte 6Gb/s så dette er ikke en problemstilling trådstarter trenger å tenke på Christer.

Lenke til kommentar

Ok. Hvis du er fornuftig når du først skal installere operativsystem på nytt nå så anbefaler jeg deg på det aller sterkeste å gå over til SSD så lenge du har økonomi til det så klart.

Et godt valg er Crucial MX100 slik at du benytter denne til operativsystem/spill også kjøper du en Western Digital Green 2TB på si som benyttes til film, bilder, dokumenter etc... Hvis du ikke ønsker å gå over til SSD så er blant annet alle Black diskene til Western Digital gode valg. Ikke bruk Green disker til operativsystem/spill da disse kun er egnet til fillagring.

Endret av .Rudi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok takk, men jeg har et spørsmål. Hvis jeg trenger mer enn 256 Gb til spill, skal jeg bare installere noen spill på den harddisken selv om den er Green?

Jeg beklager hvis det var et dumt spørsmål, men jeg er totalt nybegynner når det gjeller harddisk og SSD. :)

Lenke til kommentar

Du kan alltids installere spill på Green disken også, men det vil oppleves veldig tregt og kan/vil fort bli et irritasjonsmoment. Så jeg anbefaler deg å unngå spill på Green disken da fillagring egentlig er det eneste den duger til.

Er du redd for at det blir i miste laget med 256GB kan du alltids kjøpe en SSD med 500GB, men da blir jo prisen deretter.. Eventuelt dropper du Green disken og legger på 450,- slik at du får en Western Digital Black 2TB som i motsetning til Green fungerer veldig bra til spill.

Totalprisen blir 2140,- og da har du en meget god SSD i tillegg til en del lagring med WD Black som også duger veldig bra til spill.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...