FrihetensRegn Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Depresjon og angst (sosial fobi for det meste) har jo blitt en folkesykdom de siste årene, så du er ihvertfall ikke alene om å slite med slikt. Min erfaring med disse pillene er at de 1) øker ereksjonsterskelen, 2) gjør deg feit og kanskje lat, 3) nummen og følelsesløs. Alt dette varierer med medikament og person, men som andre sier her, så er det kanskje en pris man må betale for ikke å være deprimert. Lenke til kommentar
EinSånnEinJa Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 1) Vil bruken av en SSRI gjøre permanent skade til min libido eller seksualitet? Uten at jeg har tatt meg bryet med å dobbelt-sjekke dette, regner jeg det som kun skremselspropaganda. Det er folk som har kjørt på kjemisk kastrering i en årrekke, og kutta det, og har vært oppe-og-stå (pun intended) helt greit etterpå. Ta det med ro - noen anti-depressiva har den effekten at du må slite noe jævlig for å klare å få orgasme, som kan være blodig frustrerende, men du kan jo benytte anledningen til bli kjent med dine "erogene" (les: rumpehull) soner? Som denne morroklumpen tydeligvis har lykkes med: Superorgasme. 2) Vil bruken av en SSRI forandre hodet mitt på noen måte. Jeg er en INTP (personlighetstype) som har en mer eller mindre unik måte å tenke på, og er istand til å konseptualisere nesten all informasjon. Vel, ingenting fungerer nå, men jeg vil ha mitt gamle jeg tilbake. Jeg har lest om folk som har trøbbel med minnet og konsentrasjonen mange år etter å ha brukt SSRI. Tror det går greit. Selv er jeg vel ENTJ, og hadde i mange år en knallhard dømming av andre, men ettersom jeg ble eldre så endret det seg, og jeg har mye mer toleranse for andre mennesker. Noen av mine beste venner har hjerneskade, men er flotte folk for det, og har masse ressurser, godt humør, initiativ og kan snakke kjekt med andre. Igjen, jeg er ikke redd for bivirkninger per see, men permanente skader. Tanker? Noen som har tatt antidepressivia, helst en SSRI? Trenger litt input. Gunnar Roland Tjomlid - of saksynt.com fame - er en kar som liker å knuse misoppfatninger og myter, og som kanskje kunne tenket seg å spist masse info om dette og kommet med en bloggpost om det. Spør ham! http://tjomlid.com/2015/05/14/svar-pa-saksyntama-1-del-1/ Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 20. mai 2015 Del Skrevet 20. mai 2015 Depresjon og angst (sosial fobi for det meste) har jo blitt en folkesykdom de siste årene, så du er ihvertfall ikke alene om å slite med slikt. Min erfaring med disse pillene er at de 1) øker ereksjonsterskelen, 2) gjør deg feit og kanskje lat, 3) nummen og følelsesløs. Alt dette varierer med medikament og person, men som andre sier her, så er det kanskje en pris man må betale for ikke å være deprimert. Stemmer ikke for min del. Har ikke blitt feit og jeg har brukt de i over ti år. Ereksjonen er borte men det er bare en bagatell. Ellers ingen bivirkninger. Vil heller miste ereksjonen en å gå konstant deprimert, det er bare grusomt. Pillene har reddet livet mitt. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2015 Vel og bra at depresjon er jævlig og ereksjon ikke gjør depresjon verdt det. Men det fins altså flere alternativer til SSRI-medisin som ikke har denne bivirkningen, faktisk vil de kunne forbedre seksuell funksjon. Så det er ingen grunn til å ta SSRI mot depresjon om man ikke ønsker symptomer for seksuell dysfunksjon, såfremt man ikke har prøvd og feilet med alternativene. Wellbutrin, Aurorix, Valdoxan, for å nevne noen. Anonymous poster hash: 638cd...a3c Lenke til kommentar
Andysowhatgg Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Jeg fikk problemer med å holde vekten, ha sex og runke når jeg gikk på "lykkepiller." Men så ble jeg lei av å ha selvmordstanker og være ustabil så da fant jeg på noe bedre å gjøre. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2015 Jeg fikk problemer med å holde vekten, ha sex og runke når jeg gikk på "lykkepiller." Men så ble jeg lei av å ha selvmordstanker og være ustabil så da fant jeg på noe bedre å gjøre. Du fant på noe bedre å gjøre enn å ha selvmordstanker og å være ustabil? Det er jo godt å høre. Men var det medisinen som hjalp deg på denne veien eller andre ting? Hva het medisinen din, forresten? "Lykkepille" er et navn skapt av media, men brukes oftest om SSRI-medisiner, som er den mest veldokumenterte og mest brukte typen antidepressiva i Norge og verden forøvrig. Det står for Selektiv Seretonin Reopptaks Inhibitor, den øker mengden av signalstoffet seretonin i hjernen. Kjente og hyppige bi-effekter inkluderer vektøkning og diverse symptomer for seksuell dysfunksjon (impotens, redusert libido, redusert evne til å nå orgasme, etc). Anonymous poster hash: 638cd...a3c Lenke til kommentar
G Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 (endret) Gjerne utvise litt forsiktighet. Kom over denne urten, som påstås litt å hjelpe mot angst og depresjon, men advarsel om utilstrekkelig bevisførsel: Anxiety. Early research found that taking 500 mg of holy basil leaf extract twice daily after meals for 60 days reduced anxiety and associated stress and depression in people with anxiety. http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-1101-holy%20basil.aspx?activeingredientid=1101&activeingredientname=holy%20basil Å komme seg litt oftere utendørs, være litt fysisk aktiv og være litt smått sosial vil nok kanskje være noen av de viktige tingene man kan forsøke, uten at det er skadelig på noen måte, heller tvert i mot - sett i forhold til depresjonslidelser. Endret 22. mai 2015 av G Lenke til kommentar
seretide Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 Jeg ble behandlet for depresjon og angst først med escitalopram (vet ikke hva det heter i Norge) i begynnelsen, men var så nervøs for bivirkningene at etter tre uker byttet jeg om til Wellbutrin etter eget ønske. Wellbutrin hemmer reopptak av både dopamin, noradrenalin OG serotonin, i motsetning til SSRI's som går på bare serotonin. Man kan ta Wellbutrin alene, eller Wellbutrin sammen med en SSRI for å ta vekk bivirkninger som vektøkning og lav libido. Depresjon trenger ikke alltid skyldes lave nivåer av serotonin, men også andre nevrotransmittere. Tror jeg fant mye om dette på google ved å søke på "depression dopamin or serotonin" eller noe i den duren. Jeg har sannsynligvis mer eller mindre vært kronisk deprimert i flere år, og skydd alt som het antidepressiva. Det var først flere måneder etter jeg traff veggen helt at jeg takket ja. Jeg kan med hånden på hjertet si at forandringen har vært som dag og natt, og at jeg har det utrolig mye bedre nå enn jeg noen gang har hatt det før. Se på antidepressiva som et redskap, og ikke en kur. De tar ikke vekk problemene dine, men de styrker deg mentalt til å håndtere dem på en bedre måte! 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2015 Det er kanskje ikke så mye tvil om at medisiner ofte virker, men hvilken kjemisk ubalanse utsetter man kroppen for ved å ta medisin? Hvordan får man rettet opp i ting, slik at medisin blir overflødig å stå på? Hva er langtidseffektene av å stå lenge på medisinen? Anonymous poster hash: aa37b...5b9 Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Hva er alternativet? Hva hvis man må ha medisiner? Når du er så deprimert at du tenker på selvmord, er det ikke tankespinn som hjelper. Det er viktigere å leve en å ha ereksjon. Jeg har ikke hatt det på mange år, men lever godt med det. Medisinen fungerer meget bra og det er ingen andre bivirkninger. Jeg har prøvd Welbutrin, den virket ikke. Cipralex er den beste jeg har prøvd. Og Paralgin hjelper, men er skumle saker. Lenke til kommentar
Kalevala Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 Det er kanskje ikke så mye tvil om at medisiner ofte virker, men hvilken kjemisk ubalanse utsetter man kroppen for ved å ta medisin? Hvordan får man rettet opp i ting, slik at medisin blir overflødig å stå på? Hva er langtidseffektene av å stå lenge på medisinen? Anonymous poster hash: aa37b...5b9 Jeg opplever at SSRI har gjenopprettet den kjemiske balansen i hjernen min. Den ubalansen jeg hadde, som forårsaket depresjoner, angst og noen uforklarlige fysiske symptomer - er nå rettet opp. Jeg er helt stabil og har vært det i flere år. Langtidseffektene er det ikke forsket nok på ennå. Den nyeste forskningen viser at medisinen øker antallet hjerneceller. Det gjenstår å se om det er en god ting. men lang-(og kort)tidsvirkningen av depresjoner er godt kjent. Depresjon forverrer både fysisk og psykisk helse. Depresjon forverrer helsa mer enn kroniske sykdommer som angina, leddgikt, astma og diabetes. Depresjon kan føre til hjertesykdom Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 Er det noen son vet om Voltaren kan gi en "rusfølelse"? Virker mot leddgikt blant annet. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 30. mai 2015 Del Skrevet 30. mai 2015 Betennelsesdempende? Neppe... Lenke til kommentar
Andysowhatgg Skrevet 31. mai 2015 Del Skrevet 31. mai 2015 (endret) Jeg fikk problemer med å holde vekten, ha sex og runke når jeg gikk på "lykkepiller." Men så ble jeg lei av å ha selvmordstanker og være ustabil så da fant jeg på noe bedre å gjøre. Du fant på noe bedre å gjøre enn å ha selvmordstanker og å være ustabil? Det er jo godt å høre. Men var det medisinen som hjalp deg på denne veien eller andre ting? Hva het medisinen din, forresten? "Lykkepille" er et navn skapt av media, men brukes oftest om SSRI-medisiner, som er den mest veldokumenterte og mest brukte typen antidepressiva i Norge og verden forøvrig. Det står for Selektiv Seretonin Reopptaks Inhibitor, den øker mengden av signalstoffet seretonin i hjernen. Kjente og hyppige bi-effekter inkluderer vektøkning og diverse symptomer for seksuell dysfunksjon (impotens, redusert libido, redusert evne til å nå orgasme, etc). Anonymous poster hash: 638cd...a3c brukte litt tid for å finne ut hva den het, men jeg brukte venlafaxin. Men jo, at jeg var lei er vel egentlig bare en tale måte, men fortsatt sann. Gikk hjemme i 2 år, og det siste halvåret, kjedet jeg meg halvt i hjel. Jeg var frustrert på at jeg ikke kom meg ut døra pga angst, noe jeg ikke hadde hatt tidligere mitt liv. Jeg var så forbanna på megselv, og hvor utrolig ubrukelig jeg var til samfunnet, så jeg gikk ut av huset og rett på bussen på trass av alle de helvettes følelsene som gjorde meg redd for å gjøre akuratt dette. Nei jeg brukte ikke venlafaxin den siste 2månedene, Jeg var forbanna på de også jeg xD Var sur på alt som gjorde meg redd. I denne situasjonen så var vell sinnet mitt veldig sunt for meg Du kan si jeg virkelig ikke fant meg til rette i situasjonen jeg var i! Endret 31. mai 2015 av Andysowhatgg 1 Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 31. mai 2015 Del Skrevet 31. mai 2015 SSRI medisiner kan føre til vekttap, men det skjer ikke med alle. Og det gir seg etter en stund. Har gått på de i over 10 år, ingen store problemer. Overvekt er bare å trene vekk. Mer bevegelse og mindre mat. Disse medikamentene har reddet livet mitt. Jeg lever nå et godt liv og kommer aldri til å slutte med medisinen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. mai 2015 Del Skrevet 31. mai 2015 SSRI er noe dritt og mange sliter med bivirkninger i lange tider, og noen kommer aldri over det. For mange gjør disse medikamentene vondt verre. Dog er det jo slik at man må veie for og imot. Noen sier også at disse medikamentene har reddet livet deres, andre ikke.... Det finnes jo antidepressiva som feks. Vival som ikke påvirker seksualiteten i større grad, men de vanlige SSRIene har dessverre dette som en lei bivirkning. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 31. mai 2015 Del Skrevet 31. mai 2015 Vival er ikke antidepressiva, heller tvert i mot. Det er et benzodiazepin, angstdempende, muskelavslappende og svært avhengighetsskapende. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. mai 2015 Del Skrevet 31. mai 2015 Jo, men det er ett bra alternativ når SSRI kun har bivirkninger eller man ikke ønsker bivirkningene. De beste medisinene er dessverre vanedannende og kan lett missbrukes. Men nytten av dem er stor, og de fleste missbruker ikke men brukes fordi de hjelper. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 31. mai 2015 Del Skrevet 31. mai 2015 (endret) Vival er som sagt ikke et antidepressiva, med et benzodiasepin, og disse bør brukes med stor forsiktighet. Mitt inntrykk er at benzo generelt ikke bør brukes av deprimerte, av flere grunner, men hovedsaklig fordi faren for overdose/misbruk er høyere enn om disse medikamentene brukes ved forbigående angst. Angst og depresjon er også to ganske forskjellige ting som kan være, men ikke nødvendigvis er linket. Men resten av budskapet ditt stemmer, det fins alternativer til SSRI. Fant en tråd her i helseforumet som tar opp nettopp dette, kan være verdt en titt for dem som bruker eller vurderer bruk av antidepressiva, som er redd for seksuelle bivirkninger. edit: leif Endret 31. mai 2015 av Sitronsaft 2 Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 31. mai 2015 Del Skrevet 31. mai 2015 Moderatormelding Forandret trådtittel. TS kan kontakte meg (anonymt) eller rapportere sin egen førstepost om h*n vil ha den endret til noe annet. "Lykkepiller" er misvisende og et uheldig slangord laget av media, i tillegg bør trådtittel spesifiseres der det er mulig. Jeg vil heller ikke se noen flere oppmuntringer til bruk av LSD eller andre midler som for tiden er ulovlig i Norge.Dette innlegget skal ikke kommenteres i tråden, reaksjoner kan tas på pm. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå