Gå til innhold

Får ikke fot innenfor bransjen :/

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ta deg en runde hos alle bemanninsgsbyråene , være villig til og flytt på deg , søk gjeren på mindre kjekke stillinger , som hjelpearbeider osv osv i firmaer som driver med maskiner du er ute etter og kjøre for og få en fot innenfor døre og sats på og stige i gradene til .

Lenke til kommentar

Gå til NAV og hør om dem evt kan betale lønna i 3-6 mnd (noen dem gjør for å få deg i arbeid) så møter du opp hos firmaene du vil ha jobb hos og presanterer deg. Så sier du at NAV vil betale lønnen din i 3-6 mnd slik at dem får testet deg ut. Legg også vekt på at firmaet etter endt 3-6 mnd ikke vil ha noen forpliktelser ovenfor deg annet enn at dem gir deg en attest. Dem har også mulighet til å kvitte seg med deg på dagen hvis det ikke skulle fungere.

Er ofte en vinn-vinn situasjon. Dem får en gratis periode på å teste deg ut. Fungerer du bra så har dem ikke hatt noe rissiko, samt at dem har hatt en gratis opplæringsperiode for deg. I tillegg så vil du få erfaring som du tydeligvis trenger for å få innpass i bransjen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du må gjerne tro i hodet ditt at det er erfaring som gjelder og ikke skolepapirer, men du har jo sett i praksis at det ikke stemmer. Når det er et krav til dokumentasjon for å få jobb, sier det seg selv at du blir kastet i "den store bunken" når du søker uten å ha dette.

På alle jobber som blir lyst ut er det mange søkere, og du trenger faktisk utdanningen for å konkurrere med de som har den allerede. å late som du ikke trenger utdanning fordi du har erfaring er bare å lure deg selv. Du sier jo selv at du ikke har fått noen av de 200 anleggsjobbene du har søkt på. Erfaringen må du skaffe deg når du ER innenfor i bransjen, ikke før du en gang har fått en jobb.

Jeg gikk selv på denne veggen i IT-bransjen når jeg var fersk ute av skolen og trodde jeg bare kunne hoppe rett ut i jobb. Men møtte mye samme holdning, at det er erfaring som teller, og i bransjen er det så mange gamle travere som holder på jobbene sine i 20-30 år at det er knapt mulig for noobs å komme seg inn, med mindre man vil satse millioner av egne penger for å bli spillutvikler eller noe slikt gründergreier. De fleste søknadene jeg sendte fikk jeg returbrev at de hadde valgt noen andre med mere erfaring. Å kunne "fikse maskiner for kompiser" eller "bruker mye tid med dataen" gjaldt ikke en pøkk såklart, og noen Microsoft-sertifiseringer var ikke mye verdt heller.

Til slutt ga jeg bare opp og begynte å ta vikarjobber for Adecco for å ha noe å gjøre og tjene penger til å bo og leve selv. Det gikk helt fint, men jeg fikk aldri den "it-jobben" jeg drømte om i ungdomsskolen.

Nå jobber jeg fast som operatør i et stort farmasøytfirma, og inngangsporten til den jobben var Adecco.

Og hos oss går det IT-folk i korridorene som har vært med helt siden data ble innført på 70/80-tallet og venter på å bli pensjonister.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det kan være riktig at erfaring er mer verd enn utdanning, men utdanning er i det minste bedre enn ingenting i tillegg til at det i hovedsak er gratis og lett å gjennomføre. Det skader ikke å begynne på skolen mens du fortsetter å søke jobber. Hvis du får en jobb mens du går på skolen, trenger du bare å slutte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedproblemet er at hvis du ikke har utdanningen og papirene som backer det opp, får du aldri mulighet til å vise erfaringen du evt måtte ha, fordi ingen kaller deg inn til intervju. Og da blir det sånn som trådstarter, søkt på 200 jobber i bransjen og aldri komme seg inn.

Lenke til kommentar

Jeg gjør alt rett. Har til og med hatt min onkel til å lese igjennom søknad og CV, og han er daglig leder for en bedrift som baserer seg på oppdrettslaks. Finnes ikke skrivefeil i søknaden min og alt er oversiktlig.

Er ikke en "raring" heller, har god fysikk og er generelt en hyggelig kar. Men det er umulig å få jobb uten erfaring i akkurat denne bransjen. Derfor vil jeg høre fra andre her inne som jobber i bransjen hvordan de fikk jobb.

Og hvis dere blir provosert over at jeg påpeker at man ikke trenger skolegang for å få jobb i anleggsbransjen, så synes jeg dere bare kan la være å kommentere. Jeg er ikke interessert i å få tråden spammet ned. Ok? Fint.

Etter å ha lest svaret du gir de som prøver å hjelpe deg så skjønner jeg emget godt at ingen vil ansette deg. Makan til idiot.

Om du ahr sitti på ræva i ett år og venta på jobb uten å gjøre noe for å heve egen kompetanse skjønner jeg godt at ingen vil ha deg. Kom deg på skolen, og slutt på skola om du får deg jobb. Enkelt og greit. Skjerp deg. Du er 23, men oppfører deg som en drittunge som ikke er tørr bak øra enda.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Seriøst, ikke for å være frekk.

Da bør du ordlegge deg annerledes. Ingen har ønsket noe annet enn å hjelpe deg når de har svart i denne tråden. Jeg ser virkelig ikke hvorfor du gidder å oppsøke forumet da du ikke er villig til å ta imot råd og mener at du allerede har løsningen. Takk for meg og kos deg med arbeidsledigheten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...