RottePostei Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Biosen finner min 160GB hd som en 132GB...teit.. (gammel compaq skit) Er det mulig å overstyre dette i linux slik at jeg får brukt hele allikevel? Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 vet ikke om det vil hjelpe med en bios flash som det kan gjøre i windows.. bare en tanke... Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2003 Tror jeg har nyeste bios...dessuten er det litt rart at den sier 132 når den er 160...vanligvis finner vel ikke bios disken hvis den er for stor...trodde jeg da... Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Tror jeg har nyeste bios...dessuten er det litt rart at den sier 132 når den er 160...vanligvis finner vel ikke bios disken hvis den er for stor...trodde jeg da... den finner typisk rundt 130++, grensen går vel på 137 så er det vel det tullet med 1024/1000.. Så hele forvinner ikke, bare deler som blir "borte" Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2003 Ugh...det kan stemme...den finner 137 ja... Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 i xp er det to måter å fikse det på.. flashe bios og/eller legge inn sp1.. aner ikke om det finnes noen måte og patche opp linux for dette.., så jeg ville prøvd en flash.. Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 29. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2003 Det er gammel compaq presario 57xx (P3 450), så jeg tviler kanskje på at det finnes noen nyere oppdateringer av BIOS for denne....tåpelig at når jeg flasha BIOSen fra 32GB grensen, så la de en ny grense så nært opp...kunne sikkert spandert noen bit til på adresseringen Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Hehe.. en bit her og en bit der... men om det ikke finnes noe ny bios, så omgår du det jo ved å sette inn en kontroller m/bios.. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 29. oktober 2003 Del Skrevet 29. oktober 2003 Linux bruker ikke pc'ens bios til å aksessere disken, så slikt bruker å gå fint. Har selv satt inn en ny harddisk i en urgammel pc som sikkert ikke støtter mer enn noen usle gigabyte i utgangspunktet. Trikset er å få boota maskinen - sørg for at lilo og kernelen ligger på en partisjon innenfor det biosen din støtter. Når kjernen først er loadet bør du kunne aksessere hele disken uten problemer Selv har jeg gjerne en /boot -partisjon i begynnelsen av disken for å omgå slike problemer. Resten av disken kan du partisjonene fritt. Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Løsningen var å installere ny kernel. Gikk fra 2.4.18 til 2.4.22 og brukte: sfdisk /dev/hdd mkfs.ext3 /dev/hdd1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå