Gå til innhold

Stor harddisk, teit bios...kan jeg overstyre?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror jeg har nyeste bios...dessuten er det litt rart at den sier 132 når den er 160...vanligvis finner vel ikke bios disken hvis den er for stor...trodde jeg da...

den finner typisk rundt 130++, grensen går vel på 137 så er det vel det tullet med 1024/1000..

Så hele forvinner ikke, bare deler som blir "borte"

Lenke til kommentar

Det er gammel compaq presario 57xx (P3 450), så jeg tviler kanskje på at det finnes noen nyere oppdateringer av BIOS for denne....tåpelig at når jeg flasha BIOSen fra 32GB grensen, så la de en ny grense så nært opp...kunne sikkert spandert noen bit til på adresseringen

Lenke til kommentar

Linux bruker ikke pc'ens bios til å aksessere disken, så slikt bruker å gå fint. Har selv satt inn en ny harddisk i en urgammel pc som sikkert ikke støtter mer enn noen usle gigabyte i utgangspunktet.

Trikset er å få boota maskinen - sørg for at lilo og kernelen ligger på en partisjon innenfor det biosen din støtter. Når kjernen først er loadet bør du kunne aksessere hele disken uten problemer :)

Selv har jeg gjerne en /boot -partisjon i begynnelsen av disken for å omgå slike problemer. Resten av disken kan du partisjonene fritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...