mua123 Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Dette er noe jeg egentlig har lurt på en stund. Vet det er mange religøse mennesker som velger å skofte grisen, hvorfor det? Hva er forskjell på grisen og kua? Jeg som er veldig sensitiv for kjøtt, har hatt vanskeligheter med å spise ku og okse, men gris har aldri vært noe særlig problem. Hva er galt med grisen lurer jeg på? Hva skiller grisen fra de andre dyrene? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Ifølge Moseloven er/var visse dyr urene. Det er nevnt som grunn at kyr og griser har forskjellig type klover. Kyr og sauer er dermed rene dyr, mens flaggermus, hund, svin, krepsdyr, struts, og noen andre er urene dyr. Også andre steder i Bibelen ser man at grisen er et symbol på stygghet og urenhet. F.eks. ordspråket: "En vakker kvinne uten vett er som en gullring i et grisetryne". Og i Nye Testamentet ber en legion demoner om å få gå inn i en svineflokk, når Jesus skal til å kaste dem ut av en besatt person. Jesus sier ja til dette, og det beviser vel at han ikke betraktet svineflokken som relevant som buskap? Hva er så riktig i dag? Her er en video som tar opp at en demon står for bedraget; "No pork, no bacon, No pork, no bacon!" I Det Nye Testamentet står det at maten går ned i magen, blir fordøyd og noe av den går ut igjen. Derfor gjør den ikke et menneske urent. Men seksuelle synder angår også det indre mennesket, og må derfor fremdeles behandles strengt. Lenke til kommentar
Wonderboy Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Også andre steder i Bibelen ser man at grisen er et symbol på stygghet og urenhet. F.eks. ordspråket: "En vakker kvinne uten vett er som en gullring i et grisetryne". Og i Nye Testamentet ber en legion demoner om å få gå inn i en svineflokk, når Jesus skal til å kaste dem ut av en besatt person. Jesus sier ja til dette, og det beviser vel at han ikke betraktet svineflokken som relevant som buskap? Hell...det står mye sprøyt i bibelen. Vi andre normale spise gris, knuller og han one-night stand og koser oss værre. 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Dette er noe jeg egentlig har lurt på en stund. Vet det er mange religøse mennesker som velger å skofte grisen, hvorfor det? Hva er forskjell på grisen og kua? Jeg som er veldig sensitiv for kjøtt, har hatt vanskeligheter med å spise ku og okse, men gris har aldri vært noe særlig problem. Hva er galt med grisen lurer jeg på? Hva skiller grisen fra de andre dyrene? Grisen har hatt mye problemer en parasitt som heter trikiner og gjør mennesker syke. http://en.wikipedia.org/wiki/Trichinella 1 Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Da menneskene først begynte å reise litt rundt i verden for noen tusen år siden, så tok dem med seg forskjellige gjenstander og dyr på reisene sine. En gris har ikke "normale" svette-kjertler slik som mennesker har, så dem bruker å rulle seg rundt i søle eller gjørme for å kunne avkjøle seg i varmen. I varmere ørken-områder var det selvfølgelig veldig mye varmere enn i Norden, men ikke noe gjørme som grisen kunne rulle seg rundt i. Det var som regel sand så langt øyet kunne se, og man måtte reise langt og lenger enn langt etter vann. Så det grisen måtte gjøre for å avkjøle seg var å rulle seg rundt i sin egen (eventuelt andres) avføring. Dette førte til at grisen raskt fikk rykte på seg som noen urene og møkkete dyr... Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Dette er noe jeg egentlig har lurt på en stund. Vet det er mange religøse mennesker som velger å skofte grisen, hvorfor det? Hva er forskjell på grisen og kua? Jeg som er veldig sensitiv for kjøtt, har hatt vanskeligheter med å spise ku og okse, men gris har aldri vært noe særlig problem. Hva er galt med grisen lurer jeg på? Hva skiller grisen fra de andre dyrene? Grisen har hatt mye problemer en parasitt som heter trikiner og gjør mennesker syke. http://en.wikipedia.org/wiki/Trichinella Når du sier mye, hvor mange tilfeller er det snakk om ? Vel, alle gris som slaktes i Norge blir testet for Trikiner og sist det var gjort funn var i 1994 og -81 (I følge vet.inst.), altså for 20!! år siden. Syns du ikke det er en overdrivelse å betegne dette som "problem" ? Sist tilfelle av trikinose i Norge var i 1980. 1 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Det er ikke noe galt med grisen. Det er noe galt med dem som har fordommer mot grisen. Grisen er grei den, selv om avføringen lukter ille da. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Når du sier mye, hvor mange tilfeller er det snakk om ? Vel, alle gris som slaktes i Norge blir testet for Trikiner og sist det var gjort funn var i 1994 og -81 (I følge vet.inst.), altså for 20!! år siden. Syns du ikke det er en overdrivelse å betegne dette som "problem" ? Sist tilfelle av trikinose i Norge var i 1980. Når jeg sier har hatt, så mener jeg for flere hundre år siden. Lenke til kommentar
Thorbear Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Dette er noe jeg egentlig har lurt på en stund. Vet det er mange religøse mennesker som velger å skofte grisen, hvorfor det? Hva er forskjell på grisen og kua? Jeg som er veldig sensitiv for kjøtt, har hatt vanskeligheter med å spise ku og okse, men gris har aldri vært noe særlig problem. Hva er galt med grisen lurer jeg på? Hva skiller grisen fra de andre dyrene? Grisen har hatt mye problemer en parasitt som heter trikiner og gjør mennesker syke. http://en.wikipedia.org/wiki/Trichinella Når du sier mye, hvor mange tilfeller er det snakk om ? Vel, alle gris som slaktes i Norge blir testet for Trikiner og sist det var gjort funn var i 1994 og -81 (I følge vet.inst.), altså for 20!! år siden. Syns du ikke det er en overdrivelse å betegne dette som "problem" ? Sist tilfelle av trikinose i Norge var i 1980. Jeg tror det her er snakk om historiske spekulasjoner, selv om jeg ikke tviler på at det stemmer ganske godt. Om jeg husker rett så har forekomsten av problemer med grisekjøtt mye å gjøre med hvordan kjøttet behandles etter at grisen er slaktet. I nordligere strøk har vi ikke noen problemer med å kjøle ned kjøttet, noe som gjør at diverse parasitter ikke liker seg like godt. Dette var vanskeligere i ørkenstrøk for tusen år siden, og det er ikke umulig at de på den tiden har opplevd at mange ble syke og døde av å spise grisekjøtt, og derfor valgte å forby det gjennom religion. Lenke til kommentar
Quetzalcoatl Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 (endret) Ifølge Moseloven er/var visse dyr urene. Det er nevnt som grunn at kyr og griser har forskjellig type klover. Kyr og sauer er dermed rene dyr, mens flaggermus, hund, svin, krepsdyr, struts, og noen andre er urene dyr. Også andre steder i Bibelen ser man at grisen er et symbol på stygghet og urenhet. F.eks. ordspråket: "En vakker kvinne uten vett er som en gullring i et grisetryne". Og i Nye Testamentet ber en legion demoner om å få gå inn i en svineflokk, når Jesus skal til å kaste dem ut av en besatt person. Jesus sier ja til dette, og det beviser vel at han ikke betraktet svineflokken som relevant som buskap? Hva er så riktig i dag? Her er en video som tar opp at en demon står for bedraget; "No pork, no bacon, No pork, no bacon!" I Det Nye Testamentet står det at maten går ned i magen, blir fordøyd og noe av den går ut igjen. Derfor gjør den ikke et menneske urent. Men seksuelle synder angår også det indre mennesket, og må derfor fremdeles behandles strengt. Det beste hadde nok vært om den allmektige himmelhøvdingen hadde skapt alle dyr med riktige klover helt fra begynnelsen av. Da hadde vi sluppet slike idiotiske diskusjoner. Ellers er bibelens omgang med zoologi under en hver kritikk. "Flaggermus er fugler, haren er en drøvtygger og insekter har fire bein", borger ikke akkurat for kvalitet - for å si det mildt. Når det gjelder antall svin jesussen jaget demoner inn i er denne eventyrfortellingen så på viddene at ingen av de evangelistene som omtaler den er enige om hvor det hendte. Gerasa, Gadara og Gergasa? I følge Markus sprang de stakkars totusen svina femti kilometer før de styrtet i sjøen. Det man umiddelbart bør spørre seg om er, hva i huleste gjør en slik mengde svin i nærheten av en jødisk bosetting?! Hele eventyret er slikt ut på viddene at man nesten kan sammenlikne det med jesussen i kornmarken. Endret 26. oktober 2014 av Quetzalcoatl 1 Lenke til kommentar
Mopi Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 (endret) Fordi folk er dumme og tror på intollerant vås, at man er mye bedre enn andre. Jøder er mer sivilisert og oppfører seg ikke som aper om noen ser en grisetegning (Selv om de ikke spiser svinekjøtt, så er de iallfall mennesker). Mens Muslimene derimot får turbanen sin i flammer ved det minste av ting som deres religion flamberer folk med av ("Å nei nå fornermer du meg. Uff jeg er så fornermet"). Og ønsker å undertrykke andres kulturer for å fremheve deres intollerante blodige religion. Som å avle IS terrorister. Mens kristne var smarte nok til å drite i hele moselovene og derimot kastet det rett i søppla. (Som det står plenty av i "Det Nye Testamentet") Smart valg. http://en.wikipedia.org/wiki/Religious_restrictions_on_the_consumption_of_pork#Prohibition_of_pork_consumption_in_Jewish_law The cultural materialistic anthropologist Marvin Harris thinks that the main reason for prohibiting consumption of pork was ecological-economical. Pigs require water and shady woods with seeds, but those conditions are scarce in Israel and the Middle East. Unlike many other forms of livestock, pigs are omnivorous scavengers, eating virtually anything they come across, including carrion and refuse. This was deemed unclean, hence a Middle Eastern society keeping large stocks of pigs would destroy their ecosystem Endret 27. oktober 2014 av Mopi Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 I norsk religion er grisen et hellig symbol, et positivt symbol. Det er mest fremmede religioner, særlig fra Asia, der grisen ikke har særlig positivt omdømme. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 3. november 2014 Del Skrevet 3. november 2014 Dette er noe jeg egentlig har lurt på en stund. Vet det er mange religøse mennesker som velger å skofte grisen, hvorfor det? Hva er forskjell på grisen og kua? Jeg som er veldig sensitiv for kjøtt, har hatt vanskeligheter med å spise ku og okse, men gris har aldri vært noe særlig problem. Hva er galt med grisen lurer jeg på? Hva skiller grisen fra de andre dyrene? Vel, muslimer spiser ikke gris, samtidig som de kristne spiser mye gris. På den annen side spiser ikke hinduister ku, samtidig som muslimer spiser mye ku, så dette blir vel hipp som happ. Lenke til kommentar
mua123 Skrevet 4. november 2014 Forfatter Del Skrevet 4. november 2014 Dette er noe jeg egentlig har lurt på en stund. Vet det er mange religøse mennesker som velger å skofte grisen, hvorfor det? Hva er forskjell på grisen og kua? Jeg som er veldig sensitiv for kjøtt, har hatt vanskeligheter med å spise ku og okse, men gris har aldri vært noe særlig problem. Hva er galt med grisen lurer jeg på? Hva skiller grisen fra de andre dyrene? Vel, muslimer spiser ikke gris, samtidig som de kristne spiser mye gris. På den annen side spiser ikke hinduister ku, samtidig som muslimer spiser mye ku, så dette blir vel hipp som happ. Ja, det vet jeg. Jøder spiser jo heller ikke gris. Lenke til kommentar
Larry Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Den grisen vi har avlet frem er ikke farlig å spise hvis kjøttet er fersk og stekt. Villsvin bør man ikke spise uten videre hvis det har levd fritt i naturen. Grisen spiser alt inkludert døde eller skadede dyr den kommer over. Spiser den dyrearter med trikiner i kroppen, som rev og kråke i vår fauna er kjøttet til grisen farlig å spise. Grisen utgjør også en smittefare via vann. Grisen liker å kjøle seg ned i vann. Lenke til kommentar
fivebigcities Skrevet 14. november 2014 Del Skrevet 14. november 2014 Ingen tvil om at det er mye tradisjon som henger igjen. Jeg synes det er komisk hvordan disse nedarvede tradisjonene fungerer som tvangstanker. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 15. november 2014 Del Skrevet 15. november 2014 Den grisen vi har avlet frem er ikke farlig å spise hvis kjøttet er fersk og stekt. Villsvin bør man ikke spise uten videre hvis det har levd fritt i naturen. Grisen spiser alt inkludert døde eller skadede dyr den kommer over. Spiser den dyrearter med trikiner i kroppen, som rev og kråke i vår fauna er kjøttet til grisen farlig å spise. Grisen utgjør også en smittefare via vann. Grisen liker å kjøle seg ned i vann. Den elsker også å grave frem og spise trøfler som koster 30 000 kr pr.kg http://no.wikipedia.org/wiki/Ekte_trøfler Nettopp dette at grisen spiser hva som helst, er grunnen til at Jesus Kristus sier "kast ikke perler for svin" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå