Geir Akselsen Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Har et spørsmål til forumet som jeg kunne tenke meg å få andres meninger om.Investerte i Altibox samlepakke(Tv, internet og telefon) for 2-3 år siden, og har egentlig vært rimelig fornøyd med det, men...Opplever at nettet "bråstopper" ganske mye. Eksempelvis kan det være over youtube, Facebook, aviser eller nyhetsider eller egentlig hva som helst.Bruker en rimelig bra trådløs router(RT-N66U Dark Knight) med 1GB switcher bak fordelt på husets nettverk, noen maskiner koblet over kabel, samt andre koblet over trådløst nett fordelt på 2.4 GHz, 5 GHz nettet. Alle våre 5 telefoner er også tilkoblet trådløst, min på 5GHz båndet.Som nevnt hører jeg de andre stadig sier "der ramlet nettet ut ja", "bråstopp" i nettet o.s.v. Noen ganger de\\gir vi opp og legger fra oss maskiner.Dette skjer på både trådløse og kablede maskiner.Har gått igjennom hele opplegget for å sjekke mulige kollisjoner og konflikter uten å finne noe. Mellom maskinene går det lynkjapt. Kan måle hastigheten hos flere av leverandørene fra hvilken som helst av maskinene, og oppnår min 70MB og mellom 40-70 ned avhengig av når det er på døgnet. Nå begynner jeg seriøst å lure på om det rett og slett er for trange linjer ut av Norge eller mellom sentralene slik at vi får flaskehalser. Hvilke erfaringer / info sitter dere andre med ?Andre som opplever det samme ? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Har du prøvd å oppdatere firmwaren på Asus routeren? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Er hjemmesentralen i bridge mode? Lenke til kommentar
Geir Akselsen Skrevet 26. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2014 Routeren er til enhver tid oppdatert Uderzo. Og ja, Altibox sentralen står i Bridge mode, trådløst nettverk og dhcp deaktivert. N66U routeren håndterer alt dette. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. oktober 2014 Del Skrevet 27. oktober 2014 (endret) Prøvd flere målinger speedtest.no http://speedometer.altibox.no/ Hvis det er slik disse gir riktig resultat, mens andre gir langt lavere virker ut som det heller er tjenestene som blir høyt belastet, men hvis du får langt lavere resultat med kun 1 pc som bruker nettet, er det antakelig ditt utstyr eller altibox sitt kjernett som er problemet. RT-N66U er vel brukbar på kabel, men sliter nok på trådløs over 100 mbit linje. Med mindre man sitter 1-2 meter fri sikt til ruteren. Endret 27. oktober 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Den eneste måten å bekrefte slikt på er loggene til router'en. Her er f.eks siste dager hos meg; Oct 28 10:53:43 apinger: SIGHUP received, reloading configuration. Oct 28 10:53:41 apinger: alarm canceled: WAN_DHCP(84.208.X.X) *** down *** Oct 28 10:53:16 apinger: ALARM: WAN_DHCP(84.208.X.X) *** down *** Oct 27 16:42:06 apinger: SIGHUP received, reloading configuration. Oct 27 16:42:04 apinger: alarm canceled: WAN_DHCP(84.208.X.X) *** down *** Oct 27 16:40:19 apinger: ALARM: WAN_DHCP(84.208.X.X) *** down *** Oct 27 12:23:12 apinger: SIGHUP received, reloading configuration. Oct 27 12:23:11 apinger: alarm canceled: WAN_DHCP(84.208.X.X) *** down *** Oct 27 12:22:42 apinger: ALARM: WAN_DHCP(84.208.X.X) *** down *** Oct 26 23:23:53 apinger: SIGHUP received, reloading configuration. Oct 26 23:23:51 apinger: alarm canceled: WAN_DHCP(84.208.X.X) *** down *** Oct 26 23:23:26 apinger: ALARM: WAN_DHCP(84.208.X.X) *** down *** Oct 26 23:05:13 apinger: SIGHUP received, reloading configuration. Oct 26 23:05:11 apinger: alarm canceled: WAN_DHCP(84.208.X.X) *** down *** Oct 26 23:03:39 apinger: ALARM: WAN_DHCP(84.208.X.X) *** down *** Oct 25 22:19:59 apinger: SIGHUP received, reloading configuration. Oct 25 22:19:56 apinger: alarm canceled: WAN_DHCP(84.208.X.X) *** down *** Oct 25 22:19:25 apinger: ALARM: WAN_DHCP(84.208.X.X) *** down *** Oct 23 17:21:23 apinger: alarm canceled: WAN_DHCP(84.208.X.X) *** delay *** ... Jeg mister altså linja innimellom. Slikt kan en jo også sende til ISP når når en klager. Aner dog ikke hvordan hva routere av din type skriver av slike logger, men det er den beste måten å kunne skille interne og eksterne problemer fra hverandre. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 28. oktober 2014 Del Skrevet 28. oktober 2014 Siden du bruker Asus routeren, antar jeg at du forhåpentligvis har kastet hjemmesentralen, sant? Lenke til kommentar
Geir Akselsen Skrevet 9. november 2014 Forfatter Del Skrevet 9. november 2014 Etter å ha hatt god service fra Viken Fiber gikk vi igjennom oppsettet som ble bekreftet ok. De koblet seg til sentralen og kunne ikke se noe feil. Og på samme måte som sist fikk jeg igjen kontakt etter at de koblet seg til. Merkelig men det later til å gjøre noe med linjeutstyret når de kobler seg til(med mindre de resetter noe eksterne sentraler uten å si noe mer om det). Poopadoop, kan du gi meg EN god grunn til at jeg skulle kaste hjemmesentralen? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 9. november 2014 Del Skrevet 9. november 2014 Hjemmesentralen til Altibox, det vil si Zyxel boksen oppfører seg svært merkelig, selv når den er bridget. Det vil si at den kneler ganske raskt ved belastning, derfor har flere kun mediekonverteren (Boksen som fiberkabelen går inn i og du får nettverkskabel ut som går til Zyxelen.) hengende igjen mens Zyxel'n stues bort i ett skap eller lignende. Personlig har jeg satt en gammel HP 8000 SFF istedet for Zyxelen, som kjører PFSense, denne klarer ca 8 Millioner samtidige tilkoblinger og er nok mer enn hva som kommer til å gå over nettverket på en god stund, men stabilt er det. For trådløs har jeg den klassiske router oppsettet, men kun i AP slik at HP'en med PFSense tar seg av alt av tungvekter jobben. Lenke til kommentar
Thsan Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 (endret) Vet ikke om de på support spurte dette, men når du mister Internett hvor lenge er det borte ? Og har du da nett hvis du er koblet direkte til HS med kabel ? Tror ikke det er for trange linjer, http://www.tek.no/artikler/slik-skal-altibox-bygge-norges-nye-supernett/160026?key=npuGN8Fn, nodene for nabolaget er overbooket med 10%. Og loaden på noden er aldri i nærhetene, unntatt når det er ddos angrep eller lignende. Endret 11. november 2014 av ShadowWalker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå