Gå til innhold

Går ned i vekt, men vet ikke hvorfor.

Anbefalte innlegg

Fikk påvist for to måneder siden at jeg ikke tålte melk, gluten, hvete og eggehvite. Etter dette har jeg kuttet ut alt som inneholder det, og istedenfor ersattet med ris, risnudler, grønnsaker, brød(uten gluten, hvete, melk og egg).

Jeg spiser til vanlig kjøttdeig, fisk og kylling og spiser like store mengder som før. Men så etter de to månedene har jeg gått ned i vekt..

Hva tror dere at det kommer av? gluten, melk eller? eventuelt hva kan man ersatte de med? er normalbygd så vil ikkje gå ned for mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kr 39 pr måned?

Du endrer kostholdet ditt på grunn av allergi og risikerer å gå glipp av viktige næringsmidler.

Er er ikke din helse verd 39.- pr måned?

Du kan jo også bruke næringsmiddeltabellen direkte, men det er relativt tidkrevende ...

Ole

Lenke til kommentar

Kr 39 pr måned?

Du endrer kostholdet ditt på grunn av allergi og risikerer å gå glipp av viktige næringsmidler.

Er er ikke din helse verd 39.- pr måned?

Du kan jo også bruke næringsmiddeltabellen direkte, men det er relativt tidkrevende ...

Ole

39,- her og 39,- der. Dette er en diskusjonsside om mat hvor jeg kan spørre om tips, så da velger jeg nok å vente for å se om det er noen som har forslag:)

Lenke til kommentar

Det er ikke annet du kan gjøre en å spise mere.

Er du stappmett hele tiden så endre det du faktisk spiser.

For eks 1ss olje som svelges ned i forbindelse med et måltid 3x pr dag vil gi 300kcal ekstra uten å gi noe metthet.

Hmm, så altså bare legge til mer olje i maten..? Vil du påstå soya er en god erstatning for melk?

Lenke til kommentar

Som nevnt over her, du går ned i vekt fordi du får i deg færre kalorier. Spis mer hvis du ikke vil gå ned i vekt.

Jeg hadde heller lagt til f.eks nøtter til dietten enn å glugge nedpå med ren matolje. Matolje er tomme kalorier (gir lite/ingen næring utover kaloriene). Grunnen til at du er mett kan henge sammen med at maten du nå spiser inneholder endel mer fiber enn du er vant med. I såfall så tar det litt tid for magen din å bli vant med det større volumet på maten.

Hva er det forresten som gjør at vektnedgangen er et problem? Er du slapp/lite opplagt/blir fort sliten?

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Jeg hadde heller lagt til f.eks nøtter til dietten enn å glugge nedpå med ren matolje. Matolje er tomme kalorier. "Problemet" med at du er mett kan henge sammen med at maten du nå spiser inneholder endel mer fiber enn du er vant med. I såfall så tar det litt tid for magen din å bli vant med det større volumet på maten.

Hva er det forresten som gjør at vektnedgangen er et problem? Er du slapp/lite opplagt/blir fort sliten?

Fåreløpig er det ikke noe problem. Småting som at håndleddene er blitt litt smalere (klokkene kommer plutselig på undersiden hele tiden), mista mer fett på rumpa og blitt litt smalere i lårene. Føler mer meg trett men ikke noe spesielt sliten.. Som sagt går fint nå, men kan ikke ha en varig nedgang om du skjønner, likte meg slik som jeg var

Lenke til kommentar

Hvis du føler deg trett, så er det nok lurt å prøve å tvinge seg til å spise mer. Du kan prøve å spise mat som har litt høyere energitetthet (høyere kcal pr 100g), du kan sammenligne mat her: http://matvaretabellen.no/ eller så står det på maten hvis den kommer i pakker.

Jeg gjorde om på kostholdet min for en tid tilbake og endte muligens på det opp med B12-mangel. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt meg en tur til legen hvis jeg fortsatte å føle meg trøtt, så du kan få sjekket at du ikke lider av mangel på noe. (Jeg hadde latt det gå noen uker til da)

Lenke til kommentar

Matolje er

Bakdelen er at man blir stappmett av nøtter, og personen er stappmett.

oljen er siste løsning for de som dør av metthet 24/7

Utover det er en neve nøtter helt genialt.

Hvis TS er stappmett pga masse fiber i maten, så funker det greit med nøtter, ettersom de tar opp så lite plass i magen. Utenom det så har du helt rett.

Jeg spiser forresten en liten håndfull nøtter til frokost. Det geniale med det er at det ikke får blodsukkeret mitt til å hoppe rett opp - og så ned - som f.eks frokostblanding får det til å gjøre. Personlig foretrekker jeg mandler. Jeg kjøper de som står sammen med bakevarene, de er billige og er uten salt/olje. Valnøtter er også et godt alternativ, de er også en god kilde på en forløper til omega-3 og er bra for hjertet. Minuset er at de kan trigge migrene, noe de muligens gjør hos meg...

Lenke til kommentar

Hvis du føler deg trett, så er det nok lurt å prøve å tvinge seg til å spise mer. Du kan prøve å spise mat som har litt høyere energitetthet (høyere kcal pr 100g), du kan sammenligne mat her: http://matvaretabellen.no/ eller så står det på maten hvis den kommer i pakker.

Jeg gjorde om på kostholdet min for en tid tilbake og endte muligens på det opp med B12-mangel. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt meg en tur til legen hvis jeg fortsatte å føle meg trøtt, så du kan få sjekket at du ikke lider av mangel på noe. (Jeg hadde latt det gå noen uker til da)

Okei takk! til vanlig tar jeg jerntabletter, omega3 og et annet tilskudd, men skjønner at dette ikke er nok.. problemet er bare at jeg forstår meg ikke på kcal og slikt, og klarer derfor ikke å se selv hvor mye hver vare inneholder..

Lenke til kommentar

Matolje er

Bakdelen er at man blir stappmett av nøtter, og personen er stappmett.

oljen er siste løsning for de som dør av metthet 24/7

Utover det er en neve nøtter helt genialt.

Hvis TS er stappmett pga masse fiber i maten, så funker det greit med nøtter, ettersom de tar opp så lite plass i magen. Utenom det så har du helt rett.

Jeg spiser forresten en liten håndfull nøtter til frokost. Det geniale med det er at det ikke får blodsukkeret mitt til å hoppe rett opp - og så ned - som f.eks frokostblanding får det til å gjøre. Personlig foretrekker jeg mandler. Jeg kjøper de som står sammen med bakevarene, de er billige og er uten salt/olje. Valnøtter er også et godt alternativ, de er også en god kilde på en forløper til omega-3 og er bra for hjertet. Minuset er at de kan trigge migrene, noe de muligens gjør hos meg...

Har allerede kjøpt meg usaltet peanøtter så får se hvordan det går. F.eks til frokost spiser jeg to-tre brødskiver + soyapudding, og av og til en kopp te til. Forslag til bedre frokost som ikke tar så lang tid?:)

Lenke til kommentar

Ta det som en blessing in disguise :)

Dette er en glimrende sjanse for deg å bli en ekspert på ditt eget kosthold. Prøv å sette deg godt inni alt du kan spise som er bra for deg. Med andre ord, rik på protein, moderat mengde fett og kvalitets-karbohydrat. (Hva enn din kropp trenger)...

Istedet for å kaste vekk 39kr i mnd på diett.no eller hva så kan du bruke www.myfitnesspal.com. De har også en app til iphone og android, så du kan loggføre hva du spiser on the go. Det at du spiser deg "stappmett", betyr aldeles ikke at du tilfører kroppen din tilstrekkelig med energi. Man kan spise seg mett på salatblader, men man vil fort merke at kroppen etterhvert..vel, slutter å fungere.

Uansett, du kommer ikke til å rase ned i vekt til du forsvinner. Kroppen vil etterhvert tilvenne seg den nye livsstilen din, men dersom du ikke er flink med kostholdet kan jeg tenke meg du ikke vil ha tipp topp helse akkuratt.

PS: Et kjapt google-søk gav meg www.glutenfri.no. Kan være til hjelp for deg :)

Edit: Noe tøys med URL'ene mine.

Endret av Snorkeling Platypus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...