Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Polo 2003 modell på service

Anbefalte innlegg

Jeg har en VW Polo 1,2l 65hk, som jeg kjøpte ny i 2003 og har vært på service hvert år hos en offisielt VW bil verksted. Bilen er "konebil" og har kjørt bare 80.000km. Fra VW verksted fikk jeg beskjed at bilen trenger Longlife 60000km service og at prisen blir:

Longlife service 60.000km: 6060kr

Bremsevæskeservice tilleggsarbeid (manuell gir): 1130kr

Total mer en 7000kr!!! Spørsmålet er om dette er normalt? Jeg er ikke en handyman med bil og trenger derfor en safe verksted for å gjøre arbeid. Jeg elsker min kone :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er glad i kona skal du definitivt bytte bremsevæske. Jeg synes dog prisen er høy.

"Longlife service" vet jeg ikke hva skal bety. Kan det bety skifte av kjølevæske til "longlife type". I så fall er igjen prisen høy. Spør dem og kom tilbake.

Ole

Lenke til kommentar

Hvis du er glad i kona skal du definitivt bytte bremsevæske. Jeg synes dog prisen er høy.

"Longlife service" vet jeg ikke hva skal bety. Kan det bety skifte av kjølevæske til "longlife type". I så fall er igjen prisen høy. Spør dem og kom tilbake.

Ole

På arb.bilen min som nettopp har vært på service (VW Transporter, service hos Møller) så var dette en longlife olje som ble benyttet, slik at serviceintervalet på 2 år og/eller 30.000km kan opprettholdes.

I tillegg så var det mange service punkter som ble fulgt opp og utført (en såkallt stor-service tidligere)

Mulig det er derfor en slik service kalles Longlife service.....?

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Longlife service inkluderer kvalitetsprodukter som gjør at du kan kjøre 2 år (max 30.000 km) mellom hver service, noe som er praktisk når dere kjører så lite med den. Du kan be om pris på en "vanlig" service, men da må den inn hvert år. 60.000 km service er litt større enn 30 og 90, da det byttes plugger og annet som ikke gjøres på de mindre.

Prisen du viser til høres normal ut. Dersom du vil ha en lavere pris, be om tilbud fra et annet verksted (frittstående, som Mekonomen, MECA eller andre), og ta med dette tilbudet til ditt VW-verksted som grunnlag for pruting. Servicer har de gode marginer på, så her er det lett å få prisen noe ned.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Gå til verkstedet å få en detaljert punktliste på hva som gjøres... får du en lavere pris ett annet sted går du tilbake til Møller å får samme pris da de har prisgaranti (mener jeg).

Har aldri sett at VAG har prisgaranti, men de er likevel fleksible dersom du kommer med et alternativt tilbud. Hos meg, ihvertfall.

Lenke til kommentar

Gå til verkstedet å få en detaljert punktliste på hva som gjøres... får du en lavere pris ett annet sted går du tilbake til Møller å får samme pris da de har prisgaranti (mener jeg).

Har aldri sett at VAG har prisgaranti, men de er likevel fleksible dersom du kommer med et alternativt tilbud. Hos meg, ihvertfall.

Når jeg googler ser jeg noen nevner denne prisgarantien i debattforum men klarer ikke å finne den på noen offentlige sider.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Service hos merkeverksted er dyrt. Forsøk ett annet verksted, og det står i instruksjonsboka hva som skal gjøres på hvert intervall.

Bilen er utenfor garanti så du har ingenting å vinne på å fortsette hos merkeverkstedet.

Det kan være lurt å vurdere om man i det hele tatt bør følge serviceplanen på en såpass gammel bil. Man kan vurdere å bare skifte olje og bremseveske osv. Ordet service betaler man dyrt for har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar

Hei, takk for deres kommentarer.

Jeg sjekket i servicehefte og det viste seg at bilen skal følge QG1 ,som betyr Longlife service (og ikke Tid/km service).

Jeg har spurt som dere har anbefalt. Svar: Longlife 60 000km service inkluderer hovedservice m/mob mob. garanti, skift av olje og filter, pollenfilter, luftfilter, tennplugger. I tillegg så er det en sjekkpunktliste som går over en 2/2.5 A4 side ca.

Selv fant jeg ut at bremsevæske ble skiftet i fjor (fra gamle faktura) og fikk bekreftelse etterpå at det bør slettes....

...men, det viste seg også at bilen trenger ikke service etter 1 år, som jeg selv trodde (siste service var i september 2013). Jeg fikk beskjed at jeg må vente til det viser en varsel på skjermen.

Så for nå er bestilling av verksted time utsatt til varselen kommer.....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Longlife service inkluderer kvalitetsprodukter som gjør at du kan kjøre 2 år (max 30.000 km) mellom hver service, noe som er praktisk når dere kjører så lite med den.

Bare for å gjenta meg selv...

Edit: På min A3 kan jeg se i kjørecomputeren (FIS) både hvor lenge det er til neste oljeskift og til neste service, vist i dager og km (det som kommer først).

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...