Ar`Kritz Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 (endret) Hei. Jeg får ikke regningene til å strekke til, så jeg vurderer et X99-bygg til Folding@home, gaming, alt. Skal handle fra komplett.no. Min nåværende PC (se profil) blir i så fall sekundærmaskin og filserver, men noen deler fra den skal bli med over i den nye: - Strømforsyning: Corsair AX 1200i. - Skjermkort: Gainward GTX 980 (vil få selskap av et kort nr. 2 ganske kjapt). - Disk: Samsung SSD 840 PRO 256 GB. Lagringsdiskene mine er modne for utskifting, her blir det kanskje et Synology NAS på sikt. Det er videre noen deler jeg har ganske bestemte tanker om: - Prosessor: Intel Core i7-5930K. Det skjærer meg i hjertet å måtte betale nesten 5 laken for å få like mange PCI-e lanes som X58 hadde i 2008, men slik er situasjonen i dag. - Internminne: 2x8 GB blir det i første omgang. Jeg kommer ikke til å betale dobbel pris for 2% mer ytelse, men jeg er åpen for innspill. - Kabinett: Stort må det være. Og svart/mørkt. Cooler Master og Corsair er de mest aktuelle kandidatene på komplett.no. Det gjør ikke noe om kabinettet er mindre skranglete enn mitt Lian Li PC7077B fra 2006. Pris er en faktor. Vekt er ikke så nøye. Erfaringer, folkens? Følgende sliter jeg litt med: - Hovedkort: X99 (selvfølgelig). ATX eller E-ATX/XL-ATX. MSI eller ASUS (jeg liker ASUS best, men kan la meg overtale). Da er lista på 9 hovedkort: http://tinyurl.com/mp3zvda - Kjøling: Etter at et Thermaltake Big Water-sett bestemte seg for å ejakulere over hovedkortet og skjermkortet mitt mens jeg var på ferie i USA i 2005, har jeg opparbeidet en sunn skepsis til vannkjøling. Jeg skjønner at vi ikke er helt der lenger med dagens lukkede løsninger, men luftkjøler + en bordvifte mot et åpent kabinett er en akseptabel løsning for meg. Intel TS13A ser ganske biff ut i forhold til tidligere "stock" kjølere. Støy er en faktor. Følgende skal jeg i utgangspunktet ikke handle: - Tastatur: OK, jeg har litt lyst på et mekanisk tastatur, men det er jo en jungel av dem der ute. Snarveitaster og fancy lys trenger jeg ikke, selv om jeg har begge deler på tastaturet mitt nå. - Mus: Logitech MX518 bytter jeg ut med en som er så lik som mulig når/hvis den en gang svikter. - Skjerm: Ja, skjermen min er råtten til gaming, men NVIDIA G-SYNC skjermer skal ned i pris før jeg handler. - Lyd: Her føler jeg at jeg er ganske godt dekket. Det eneste måtte være å supplere med en ARGON SUB10, men naboen i underetasjen har roet seg såpass at jeg kanskje bør la være... - Optisk: Jeg har handlet en ekstern blu-ray brenner, så de få gangene jeg trenger det bruker jeg den. La meg gjenta: Alt skal handles fra komplett.no. Hvis det er et awesome kabinett som de ikke fører, så kan jeg handle det fra et annet sted. Har jeg fått med meg alt nå? Jeg er på vei ned i halvliter nummer tre nå, så det er ikke sikkert. Håper på innspill! Endret 24. oktober 2014 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Når det gjelder hovedkort for X99 så tør jeg påstå at Asus Rampage V Extreme er det beste som finnes, men det koster mye da. Skal du ha noe bra, men billigere så er Asus X99-S et greit valg. Kan du vente en stund til med å bygge så gjør det. Selv om hovedkorta som er ute nå er bra, så er det fortsatt BIOS bugs her og der. Angående kjøling så kjøler Noctua NH-D15 på høyde med de fleste AIO vannsetta. Skal du ha noe vesentlig bedre bør du sette sammen noe selv. Lenke til kommentar
War Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Hva med 4 minnebrikker for å utnytte quad-channel? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 24. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2014 (endret) Når det gjelder hovedkort for X99 så tør jeg påstå at Asus Rampage V Extreme er det beste som finnes, men det koster mye da. Skal du ha noe bra, men billigere så er Asus X99-S et greit valg. Kan du vente en stund til med å bygge så gjør det. Selv om hovedkorta som er ute nå er bra, så er det fortsatt BIOS bugs her og der. Angående kjøling så kjøler Noctua NH-D15 på høyde med de fleste AIO vannsetta. Skal du ha noe vesentlig bedre bør du sette sammen noe selv. Interessant mtp. hovedkort. Jeg har ikke hastverk. Til den prisen BØR Noctua-kjøleren være på høyde med (tilsvarende prisede) vannkjølingssett. Jeg lurer på om Intel-kjøleren er tilstrekkelig. Uansett er ikke en kjøler til i underkant av 1000 kroner det som kommer til å velte budsjettet på et slikt bygg... Hva med 4 minnebrikker for å utnytte quad-channel? Hvis det gir en ytelsesfordel av betydning, så ja. Det blir ikke mindre enn 8 GB, brikker, men jeg trenger heller ikke mer enn 16 GB RAM, så det blir et spørsmål om pris vs. ytelse. Endret 24. oktober 2014 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Hvorfor 840 Pro fremfor 850 Pro? Lenke til kommentar
War Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Har fra før tenker jeg? Lyd på x99 er meget god, isolerte kretser ol. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 24. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2014 Riktig, War. Jeg har forresten en DAC, så lyd har ingen betydning. Lenke til kommentar
Crawler123 Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Jeg er meget fornøyd med asus sitt rampage extreme kort. Det koster ikke mye mer enn tilsvarende kort fra andre rundt 3k. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Hk til 3k og ca 2k er for det meste mere dubbeditter, så har du brukt for det? Da jeg vurderte x99 system ville jeg valgt dette hk: https://www.komplett.no/msi-x99s-sli-plus-socket-2011-3/822627 Bestemt meg for å vente, sist jeg så var det kommet 3 bios oppdateringer til det kortet og at ddr 4 er kostbart enda. Lenke til kommentar
Mantaturbo Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Hva med 4 minnebrikker for å utnytte quad-channel? Hvis det gir en ytelsesfordel av betydning, så ja. Det blir ikke mindre enn 8 GB, brikker, men jeg trenger heller ikke mer enn 16 GB RAM, så det blir et spørsmål om pris vs. ytelse. Her er 16gig minne med fire brikker https://www.komplett.no/crucial-ddr4-2133mhz-16gb-4x4gb/822977 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Hk til 3k og ca 2k er for det meste mere dubbeditter, så har du brukt for det? Da jeg vurderte x99 system ville jeg valgt dette hk: https://www.komplett.no/msi-x99s-sli-plus-socket-2011-3/822627 Bestemt meg for å vente, sist jeg så var det kommet 3 bios oppdateringer til det kortet og at ddr 4 er kostbart enda. Asus kortet skal kunne overklokke bedre enn det MSI kortet. Ja kan være lurt å vente litt lenger, noe jeg selv burde ha gjort også. Skal man først gå for en quad minne platform som X99 er, så kjøper man selvsagt 4 brikker! Ellers kan man jo like greit gå for Z97. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Hvorfor 840 Pro fremfor 850 Pro? Frodi 850pro er bedre på alle punkter untatt pris Vil man ha det beste, så velger man 850Pro. Vil man ha det nest beste, så velger man Sandisk Extreme Pro 840pro kommer ca på 3.plass. Nå er er det egentlig bare 2 ssder jeg ville anbefalt å kjøpe. Den ene er Crucial mx100 fordi den er så billig og rask, og den andre er Samsung 850pro. Fordi den ER best av sata ssder. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 25. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2014 Hva med 4 minnebrikker for å utnytte quad-channel? Hvis det gir en ytelsesfordel av betydning, så ja. Det blir ikke mindre enn 8 GB, brikker, men jeg trenger heller ikke mer enn 16 GB RAM, så det blir et spørsmål om pris vs. ytelse. Her er 16gig minne med fire brikker https://www.komplett.no/crucial-ddr4-2133mhz-16gb-4x4gb/822977 Jeg skal ha 8 GB brikker, så hvis det gir meg betydelig/merkbart bedre ytelse med 4 av dem, så blir det det. Igjen, pris vs. ytelse. Hvorfor 840 Pro fremfor 850 Pro? Frodi 850pro er bedre på alle punkter untatt pris Vil man ha det beste, så velger man 850Pro. Vil man ha det nest beste, så velger man Sandisk Extreme Pro 840pro kommer ca på 3.plass. Nå er er det egentlig bare 2 ssder jeg ville anbefalt å kjøpe. Den ene er Crucial mx100 fordi den er så billig og rask, og den andre er Samsung 850pro. Fordi den ER best av sata ssder. Som jeg skriver i 1. post, skal jeg ikke kjøpe SSD. Min neste SSD blir SATA Express uten internt RAID. Lenke til kommentar
Mantaturbo Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Vet ikke hvor mye ytelse du taper med kun to rambrikker vs fire men x99 er laget for fire Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Hva med 4 minnebrikker for å utnytte quad-channel? Hvis det gir en ytelsesfordel av betydning, så ja. Det blir ikke mindre enn 8 GB, brikker, men jeg trenger heller ikke mer enn 16 GB RAM, så det blir et spørsmål om pris vs. ytelse. Her er 16gig minne med fire brikker https://www.komplett.no/crucial-ddr4-2133mhz-16gb-4x4gb/822977 Jeg skal ha 8 GB brikker, så hvis det gir meg betydelig/merkbart bedre ytelse med 4 av dem, så blir det det. Igjen, pris vs. ytelse. Hvorfor 840 Pro fremfor 850 Pro? Frodi 850pro er bedre på alle punkter untatt pris Vil man ha det beste, så velger man 850Pro. Vil man ha det nest beste, så velger man Sandisk Extreme Pro 840pro kommer ca på 3.plass. Nå er er det egentlig bare 2 ssder jeg ville anbefalt å kjøpe. Den ene er Crucial mx100 fordi den er så billig og rask, og den andre er Samsung 850pro. Fordi den ER best av sata ssder. Som jeg skriver i 1. post, skal jeg ikke kjøpe SSD. Min neste SSD blir SATA Express uten internt RAID. eller like greitt intel p3600/p3700 pci-e 3.0 Sata Express kommer jo aldri virker det som, ei heller blir det så veldig raskt at det gjør noe... Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 25. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2014 Jaja. Hovedpoenget mitt er at jeg ikke vil få noe særlig ut av å bytte SSD nå. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Forskjellen er liten i forhold til nr 1 eller 10 på test listen i bruk. Har selv ssd 64GiB fra 09 og nyere, merker ikke noe forskjell ved å bruke maskinene. Ser store forskjell i test programmene. Så har du ssd, bytter du bare om du vil ha større. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 25. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2014 Nå gikk jeg gjennom ASUS-hovedkortene, og så på funksjonalitet jeg trenger vs. pris. Da endte jeg opp med ASUS X99-S. I går kveld fikk jeg faktisk en PM med et forslag om denne pakken. Hvis jeg da firer på kravet mitt om 8 GB RAM-brikker, har jeg et ganske godt utgangspunkt der. Kabinettet jeg vurderer er Corsair Obsidian 750D. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Hvorfor 840 Pro fremfor 850 Pro? Frodi 850pro er bedre på alle punkter untatt pris Men så skal Ar`Kritz fortsette å bruke 840 Pro-en han allerede har. (post #7) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå