Gå til innhold

Oppgradering, har noen spørsmål.

Anbefalte innlegg

***WARING WALL OF TEXT*** Håper likevel noe kan hjelpe meg med alle spørsmålene :p Har søkt endel selv, men føler ikke jeg finner sikkelig svar på alt.

Jeg skal gjøre andre del av oppgraderingen på min pc. Oppgraderte noe tidligere i år, og når har jeg spart nok penger til å ta resten, og jeg sitter med noen sprøsmål før jeg gjør det.

Har veldig lyst til å gå for vann, da jeg ikke har prøvd det før. Kanskje ikke nødvendig men. Har dog noen spørsmål, hvordan rekkefølge bør komponentene stå i? Skal kun kjøle CPU i første omgang. Og hvliken væske bør jeg bruke? Har fått med meg at destillert vann, steriltvann eller batterivann skal fungere like bra, eller? Batterivann og steriltvann er kanskje enklere å få tak i? Må jeg ha "coolant", altså sånn EK Coolant eller lignende som man får kjøpt hos komplett osv? Eller fungerer det like bra med rød frostvæske? PSU "står i kabinettet og blåser luft ut under, kan jeg da evt montere pumpe eller radiator på "siden" (det som egentlig er toppen i et standard kabinett) av den? Altså ved hjelp av borelås med tape eller lignende? Tenker i forhold til vibarsjoner osv. Skjønner at en lekasje kan være krtisk, men er mulig jeg finner annen monteringsplass.

Tenker å kjøpe to Asus GTX970 Strix å sette i SLI, men etter å ha lest litt rundt lurer jeg på om det vil bli veldig varmt til det øverstekortet, da de vil bli stående uten noe mellomrom mellom seg. Evt. noe jeg kan gjøre om det viser seg at det blir litt vel varmt? Vil to slike kunne utnytte en Asus ROG Swift? Er det nok power (til max settings i de fleste spill)? Det er en dyr skjerm, men også den beste gaming skjermen? Hva vil være max forsvarlig temp for skjermkortene?

Hva angår kjøling, hva anbefaler dere som vifte montering? Bør jeg dra inn luft fra utsiden til radiatoren? Utenom der radiatoren skal stå har jeg 3 vifteplasser ledig, 2 på toppen av kabinettet, og 1 under som jeg kan bruke til å lage airflow. Hva anbefales? Alle 3 er 120mm. Dra inn fra undersiden, og ut på toppen? Samtidig som jeg drar inn fra utsiden til radiatoren?

Når det kommer til HK så har jeg et Asus Maximus VII Gene, har masse spørsmål rundt dette. Hvordan klokker jeg CPU trygt (4790k)? Hva anses som trygg max temp osv? Hvordan får jeg minne til å kjøre full hastighet? De skal vistnok være 2400Mhz brikker fra Corsair. Har to MX100 256GB jeg tenkte å kjøre i Raid 0, hva tror dere om det? Det vil da bli som 1 rask 512GB disk sant? Hvordan setter jeg opp til Raid 0? Og en vanlig 3TB HDD vedsiden av vil gå uten problemer sant? Andre settings eller noe jeg bør foreta i BIOS evt. i Windows når jeg omsider har fått satt sammen alt? Hva kan jeg gjøre for å få raskest mulig oppstart? Altså fra jeg trykker på knappen til jeg er i windows, vil ha minst mulig "ventes skjermbilder", om dere skjønner.

Noen som vet forskjell på Turtle Beach Z Seven, og XP? Kan ikke finne annet enn at XP også fungerer med konsoll? Ganske bestemt på dette headset, for det er bra sant?

Så, tenkte å bruke den gamle skjermen min vedsiden av Swiften. Som en skjerm til nett, spotify, TS3, evt andre ting mens jeg spiller. Hvordan løser jeg dette best mulig? Vil spille fullscreen på Swiften, uten fare for å dra musa over på "info skjermen min", samtidig som jeg vil kunne dra musa over til den andre skjermen om jeg vil endre noe der. Noen forslag? Og kan jeg ha den på høykant eller vil det bli krøll siden Swiften ikke er på høykant? Også vil jeg ikke ha det slik at om jeg ikke vil bruke den andre skjermen, så "forsvinner" f.eks Chrome om jeg åpner det uten at den er på (om det ga mening).

Tilslutt, noen ide hva jeg kan bruke den gamle 60GB SSDen min til? Kan jo ikke ha den i raiden? Forslag? PS3en har jeg tenkt på som en mulighet om jeg ikke finner noe mer nyttig.

Andre ting jeg bør tenke på evt. gjøre? Sånn i BIOS eller innstilligner i windows osv?

Håper på å få klarhet i noen av spørsmålene mine, tusen takk på forhånd til alle som tok seg tid til å lese :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags kabinnett har du?

Vannkjøling er bra, når du gjøre det for seg selv.

Mest problem med væske er forurensning, så vanlig du kombinere vann med frostvæske. Coolant er bra hvis det ikke transport elektrisitet.

Angående vifte montering, vanlig vifter på toppen skal blå ut og foran kabinnett inn.

Til bare CPU en radiator 2x 120 er nok, til SLI+CPU du kan tenke på større, de beste måte er å tilpasse så mange radiatorer som mulig til kabinnett.

Plassering av pumpe er ikke så viktig, men du kan se på pumpe med innbygd reservoir.

Overklokking av avhengig av en CPU du har, bare må prøbe og finne de beste. Det samme går til GPU. Ingen skal se hvordan du kan gjøre med CPU din. Max temperatur skal ikke være mer enn 90-95.

Her har du artikel om overklokking.

Med SSD i Raid 0, det er ikke så mye anbefales, fordi SSD er fort uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...