bojangles Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Skal som et hobbyprosjekt lage et lite elektrisk kjøretøy. Og har tittet rundt eller forskjellige motorer. Utvalget er stort men så dukket det opp noe som omtales som 6 faser motor, eller multiple fasers motor ettersom antall faser kan økes. 3-6-9-12 faser osv. Av det lille jeg kan finne om dette temaet så virker det å være konsensus at 6 fase motor har mer dreiemoment, produserer mindre varme og har økt effekt i forhold til 3 fase motor. Er de tnoen som kjenner til noen seriøse studier gjort rundt dette? Eller som har egen erfaring rundt emnet? Hva gjør en 6 fase motor bedre enn en 3 fase? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Har ikke hørt om det, men har et par betraktninger: Partall antall faser er så vidt jeg vet bortkastet, ettersom 2 og 2 faser vil være 180° forskjøvet, som er det samme som å bytte om på lederne på en vikling. Det kan ha noe mening om det er stjernekobling, med uttak i stjernepunktet. Styringen (frekvensomformer) til 5 - 7 osv faser blir mye mere avansert. Har ikke hørt at det er laget noen. Er det kanskje step-motor det er snakk om? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Tror ikke dte dreier sge om faser men polpar. Det dreier seg alltid om 3 fase motor men de kan ha 3 sett viklinger som vil gi 2950RPM mens 6 viklingssett gir 1450 rpm, 12 polpar gir 700 rpm. Dette fordi 3 fase induskjonsmotorer følger frekvensen den får inn og holder således litt under synkron hastighet. 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Selvfølgelig øker dreiemoment med økt antall polpar og lavere turtall (gitt samme watt motor). Men økt effekt og mindre effektap har jeg ikke hørt. Går ut fra at det ikke er tap i lager, eller etterfølgende gir det er snakk om. Lenke til kommentar
kjell_norw Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 3-fasemotorer er vanlig fordi vi har et 3-fase forskningsnett. Men på et kjøretøy (om det ikke er et lokomotiv) er DC forsyning mest vanlig. Da kan du bruke en 6 fase omformer og vikle motoren for 6 faser. For en 3 fase motor er det 120 grader, 6 faser gir da 60 grader "mellom fasene". Du oppnår jevnere momentkurve. Men dette er ikke hyllevare produkter. Litt grunnleggende: https://snl.no/elektrisk_maskin 2. Multiphase Induction Motors In traditional electric machine applications a three-phase stator winding is selected, since the three-phase supply is readily available. However, when an AC machine is supplied from an inverter, the need for a predefined number of phases on stator, such as three, disappears and other phase numbers can be chosen. The early interest in multiphase machines was caused by the possibility of reducing the torque ripple in inverter fed drives, when compared to the three-phase case. Another advantage of a multiphase motor drive over a three-phase motor drive is an improved reliability due to fault tolerance features, this being one of the main reasons behind the application of six-phase (double-star) and nine-phase (triple-star) induction motor drives in locomotives. Kilde: http://article.sapub.org/pdf/10.5923.j.ijea.20120205.01.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå