Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Støy fra bilspiller, pioneer deh-p88rsII

Vege1994

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte meg i går en kvalitets spiller fra pioneer. Den heter pioneer deh-p88rsII. Før hadde jeg en Alpine cda137bti, men var fremdeles ikkje 100% fornøyd med lyden, så jeg kjøpte denne pioneer spilleren jeg refererer til, da jeg ble fortalt at denne skulle gjøre susen. Da jeg skulle installerte denne spilleren med gode forhåpninger til lyden, var det støy som kom fra høyttalerene. Sånn typisk dårlig skjermet rca phonokabler lyd. Lyden er litt vanskelig å forklare men vis man har aux-kabel tilkoblet et anlegg, og man tar på andre enden av aux-kabelen(den enden som går inn i mp3-spiller/ipod/mobiltelefon,osv..), kommer det en summestøy tone i høyttalerene, ganske så lik støy kommer herfra. Når jeg kobler tilbake igjen til alpine spilleren, så er all støy vekke. Så jeg er nesten helt sikker på at det har med rca utgangene på spilleren å gjøre. Spilleren har hunnkabler som kommer ut fra spilleren med et kontaktstykke som går inn i spilleren. Så mitt spørsmål er følgende: vil det hjelpe å bytte bare det kabelstykket mellom spiller å signalkabler? Eller kan det være deler innvendig i spilleren som forårsaker dette?

Legger ved noen bilder av spilleren og kabelen, og takker på forhånd for alle svar, håper dette kan la seg ordne da dette skal være en ganske bra spiller med 5V utgang på rca :)

post-201445-64528_thumb.jpg

post-201445-20025_thumb.jpg

post-201445-66013_thumb.jpg

post-201445-79236_thumb.jpg

Endret av Vege1994
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kraftigere utganger betyr ofte mer støy hvis forsterkeren er stilt inn feil. Har du skrudd ned gain? Mange setter denne på full guffe med en gang uten å tenke over hva det er. Neste steg er å legge en ny kabel inne i bilen, dra den rett fra spilleren og til forsterkeren inne i kupéen.

Lenke til kommentar

Har ikkje rørt forsterkerene, kun byttet cdspiller. Hmm, pioneer sier da dette da: Spilleren har også Hi-Volt utganger (5V), som gir et sterkere signal til forsterkerene igjen, med mindre støy og mer definisjon. Koffor legge ny kabel når de funker med alpine spilleren? Og mener du gain kan stå for høyt på da, selv om jeg ikkje har rørt den mens eg skiftet spiller?

Lenke til kommentar

Har prøvd nå å skru forsterker gainen helt ned. Men støyet er det enda. Den blir også høyere akkurat i det jeg skifter sang på cdspiller. Støy er også på radio. Jeg hører ikkje støyet om jeg skrur opp, kun når jeg har volumet av på spilleren. Jeg har også ekstreeem dynamostøy, som man kaller det, når eg starter bilen. Ingenting av dette hadde eg med den andre alpine spilleren, eller pioneer avh-x7500bt som eg hadde i før. :( signal kablene er dobbelskjermet og helt ny, så tviler på at det er de. Noen som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar

Test om det blir noen forskjell hvis du bruker en ledningstump og jorder kappene på signalkablene - slik som dette:

http://bcae1.com/images/rca/temporaryrcashieldrepair.html

Bruk sikring hvis du skal ha det permanent.

Har funnet ut av problemet. Problemet er en sikring innvendig i spilleren som heter FU351. Den har røket engang pågrunn av dårlig godsforbinnelse, altså uten ekstern godskabel til spillerens chassi. Den sikringen må skiftes. Noen som har erfaring med sånt som kanskje kan gi noen tips? Kor kan eg få tak i en slik sikring?

Kalles vist for Pico-sikring..

post-201445-1294903_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hei, mr_spock. Eg testet det du sa om å ta en ledning fra chassiet på cdspiller og over til signalkabel, og det virket utmerket. All støy forsvant :) men om eg skal ha dette i noen dager til eg får tak i ny sikring, kor stor sikring skal eg ha på ledningen? Og kor stor sikring må eg ha inni spilleren? (Altså hvilken ampere)

Lenke til kommentar

I linken står det at 1A er ok på ledningen.

Innvendig vet jeg ikke. Men har lest at hvis du fikser det slik med jording på rca-kablene med sikring (1A + lodding og skruddfast på spillerens metall bak - med kabelsko - gjerne loddet den også) og dette fikser problemet - så er det greit å ha det slik.

Edit: Da slipper du å skifte den innvendige sikringen.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Joda, det er forsovidt greit, men syns det hadde vært litt mer ryddig og fint om den innvendige hadde blitt skiftet :) men eg leste og noe om 1 ohm motstand istedet for sikring, men vet ikkje eg.. Men om eg hadde kjøpt en 1A sikring til innvendig, blir ikkje det mye det samme som utvendig?

Lenke til kommentar

Pico-sikringen er bitteliten, men lar seg bytte hvis du er litt dreven med loddebolten. Dette er selvsagt ikke noe du skal vurdere hvis spilleren er kjøpt ny, for da har du garanti osv, og er den under 5år, så kan du reklamere på den... ;) Kan det være at dette har skjed når du koblet til spilleren? Kanskje du ikke koblet fra batteriet mens du koblet til spilleren? Pioneer er ekstra følsome når det kommer til jord, så hvis forsterkeren ikke har god nok jording, så vil den hente jord via signalkablene, og da ryker denne pico-sikringen. For å unngå at dette skjer igjen, så skal man alltid koble slike ting på strømløst anlegg, det er også en stor fordel å oppgradere plusskabelen mellom dynamo og batteri, og jord mellom batteri og motor og karosseri.

Lenke til kommentar

Har vært ute å koblet ledninger fra spillerchassiet til signalkablene, men det er fremdeles støy. Blir myye mer om eg kobler fra koblingen. Skjønner ikkje dette, virket å Koble det før i dag, men ikkje no. Skrudde opp forsterkerene igjen men det skal jo ikkje ha noe å si når eg har gain på halvt. Det må no kunne gå an å bruke forsterkerene.. Kanskje det er det beste å bare få loddet på en ny sikring?

Lenke til kommentar

Cossiemk1: eg kjøpte spilleren brukt i går, og nei det var ikkje strøm til spilleren når eg koblet. Har ekstra godskabel festet i spillerens chassi. Har ekstra batteri og masse fine kabler tykk som en eksos og alt det der, men her er det spilleren som lager støy, noe de andre spillerene eg har ikkje gjør. Har kommet fram til at det er denne sikringen som har røket, og det skulle gå med å feste en kabel fra spillerens chassi og på signalkablene, men dette funket ikkje fullt. Det er som sagt fremdeles støy og jeg får det ikkje vekk med godskabel. Kanskje den sikringen rett og slett bare må skiftes?

Lenke til kommentar

Beklager alt maset her. Må bare få lov til å oppdatere litt. Jeg har funnet ut at det er flere problemer med spilleren.

1. Støy fra signalutgangene( som funnet ut er det sikringen inni spilleren.

2. Støy fra høyttalerene UTEN signalkablene tilkoblet. Denne støyen stopper når eg kobler fra remotekabelen fra spilleren.

3. Aux inngangen på spilleren virker ikkje. Jeg har prøvd flere forskjellige aux kabler, men får ikkje aux opp på spilleren, altså på displayet. Får kun valget mellom cd og radio.

4. Dette kan hende bare er meg som ikkje kan med spillerens instillinger, men når jeg går innpå innstillinger så mangler det mange funksjoner. Som bl.a. Multi control - ett eller annet husker ikkje helt ka det het. Men dette skulle være innstilling til å slå av og på for at displayet skulle gå ned automatisk når tenning slåes av. Flere innstillinger savnet og men kommer ikkje på alle i farten. Håper noen kan hjelpe meg med noe av dette :) selvfølgelig best om alt kan hjelpes meg :) takk på forhånd igjen :)

Lenke til kommentar

Hvis du har støy UTEN signalkablene koblet til forsterkeren, så må det jo være noe med forsterkeren. Det eneste remote fra spilleren gjør, er å gi signal så forsterkeren skrur seg på.

Hvor har du jordet forsterkeren? Har du oppgradert kablene i motorrommet? (batteri -> dynamo(pluss) og batteri -> motor/karosseri(jord))

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Nei det siste har jeg ikke gjort.

Jeg har 50mm2 kabel fra batteri i motorrommet og bak til batteri 2 i bagasjerommet. Jeg har skillerelé og sikringer mellom batteriene. Forsterkerene trekker kun strøm fra batteri 2, og alt har både god pluss og gods kontakt, men har ikke oppgradert godskabelen til fremste batteriet eller dynamo kablene. Noe jeg selvfølgelig burde gjort.

Det med remote er jeg veldig klar over og du har helt rett. For en stund tilbake så skjekket jeg over kablene til forsterkerene og jaaada. Smarte meg har lagt høyttaler og signalkabler over pluss og gods kabler på flere steder på en 30 cm lengde. :p kanskje DET kan ha litt med dette å gjøre!?! (Serkastisk spørsmål) Hehehe. Så tenker det kommer seg vis jeg flytter signal/høyttaler kablene, skifter sikring i spilleren og oppgraderer litt kabler til dynamo, batteri og starter. :)

Enig? :) hehe.

Tusen takk for all hjelp. Veldig greit å ha forum med så greie og behjelpelige folk når man trenger det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...