Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Boss monoblokk bilforsterker - er den god? & læren om steroanlegg

Ragnar115

Anbefalte innlegg

https://www.netthandelen.no/auction/15507565

Boss monoblokk bilforsterker 2800 W

Er dette ein god bilforsterker og er den verdt 2500,- ?
Trur du den kan gjøre jobben?

Nokon som kan fortelje meg korleis man lager ein godt steroanlegg i bilen. Når eg leiter etter komponenter hva bør eg se på, hva treng eg, hva spesifikasjoner må de ulike komponentene ha for at de skal funke i lag. HVa har noko å seie. Osv

Eksisterer det ein tråd som forklarer alt dette^.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsiktig sagt er ikke Boss kjent for å være et kvalitetsmerke. Den er for øvrig ikke på 2800W, men leverer ca 1200W i følge oppgitt effekt. Det står ikke engang hva slags modell det er. Så jeg får ikke sjekket ytterligere.

Selv om den i teorien vil kunne drive diskanter og høyttalere, så er jo dette helt et irrelevant bruksområde for en slik forsterker. Tviler sterkt på at den dekker hele frekvensområdet.

Man finner mange forsterkere med lik oppgitt effekt til ca samme pris. Legger du på 500,- til 1000,- for du en skikkelig kvalitetsforsterker... Ofte sier prisen mer enn effekten om en forsterker.

Lenke til kommentar

Man må starte med en god spiller, for det blir ikke mye bedre lyd med nye høyttalere og forsterker, fordi man bare forsterker den dårlige lyden spilleren gir. Pionner og alpine lager gode spillere :)

Videre så trenger du et godt frontsystem, og bruker du litt tid og innsats på monteringen (dempematter i dørene, solid innfesting til høyttalere i feks mdf osv), så vil du få lyd nok til hele bilen og litt til... Du må du ha en ekstern forsterker til frontsystemet, og da kommer du langt med en vanlig stereoforsterker (2 kanaler) av litt kvalitet.

Så vil du ha sub, og her er kasse viktigere en type element. En annen ting er hva suben er oppgitt til å tåle av effekt, for en sub som tåler 5000w rms, er ikke nødvendigvis noe bedre enn en sub som tåler 500w rms. Så her kan det være greit å se etter noe med høy følsomhet, og heller drite i hvor mye effekt den tåler. Det finnes da selvsagt produsenter som jukser med tallene her også, så det kan være greit å høre andres erfaringer før man kjøper noe... Så må du da ha en passende monoforsterker (1 kanal) til suben.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synest 2500kr høres ganske mye ut for den der.
Samme forsterker på Amazon.com

Skal du sette sammen ditt første bilstereo og ikke har planer om å bruke all verden med penger ville jeg begynt med en 5 kanals forsterker.

Jeg bruker en Alpine MRX-V70 som jeg er veldig fornøyd med. Kostet meg oppunder 3000kr og leverer rikelig med lyd og kvalitet. Den har veldig små fysiske mål (digital forsterker) så den er lett å plassere (har den i et rom i gulvet på min S-max).
Du kan kjøre den som 3 kanaler (fronthøyttalere + sub) om du ønsker mer krefter i fremdørene.
Den har også High level input om du ønsker å bruke originale spilleren i bilen.

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må starte med en god spiller, for det blir ikke mye bedre lyd med nye høyttalere og forsterker, fordi man bare forsterker den dårlige lyden spilleren gir. Pionner og alpine lager gode spillere :)

Videre så trenger du et godt frontsystem, og bruker du litt tid og innsats på monteringen (dempematter i dørene, solid innfesting til høyttalere i feks mdf osv), så vil du få lyd nok til hele bilen og litt til... Du må du ha en ekstern forsterker til frontsystemet, og da kommer du langt med en vanlig stereoforsterker (2 kanaler) av litt kvalitet.

Så vil du ha sub, og her er kasse viktigere en type element. En annen ting er hva suben er oppgitt til å tåle av effekt, for en sub som tåler 5000w rms, er ikke nødvendigvis noe bedre enn en sub som tåler 500w rms. Så her kan det være greit å se etter noe med høy følsomhet, og heller drite i hvor mye effekt den tåler. Det finnes da selvsagt produsenter som jukser med tallene her også, så det kan være greit å høre andres erfaringer før man kjøper noe... Så må du da ha en passende monoforsterker (1 kanal) til suben.

Kan du se litt på denne stereoen her : http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51864340&searchclickthrough=true&searchQuery=android%201%20din

Kunne tenkt meg noe med android, men litt beskymret for at den er "dårlig" når det kommer til lyd området.

Må man ha front forsterker til de framme og ein bak til sub? Kan du eventuelt linke meg til ein slik type forsterker fra denne siden (http://bilradiospes.no/)

Du snakker også om dempematter og slikt, hva er grunnen til dette (skjønner at den demper lyd, men demper lyd fra hvor, hva er poenget)

Bilen eg har nå er ein BMW e34 med skinnintriør (vet ikkje om det har noe å seie så nevner det)

Tenker du å legge dempematter rundt stereoanlegget? Har du ein link til hvordan man lager eit godt frontsystem ganske konkret?

Synest 2500kr høres ganske mye ut for den der.

Samme forsterker på Amazon.com

Skal du sette sammen ditt første bilstereo og ikke har planer om å bruke all verden med penger ville jeg begynt med en 5 kanals forsterker.

Jeg bruker en Alpine MRX-V70 som jeg er veldig fornøyd med. Kostet meg oppunder 3000kr og leverer rikelig med lyd og kvalitet. Den har veldig små fysiske mål (digital forsterker) så den er lett å plassere (har den i et rom i gulvet på min S-max).

Du kan kjøre den som 3 kanaler (fronthøyttalere + sub) om du ønsker mer krefter i fremdørene.

Den har også High level input om du ønsker å bruke originale spilleren i bilen.

I utgangspungtet var planen å sette forsterkeren bak i bagasjerommet med kassesub der, der er det også 2 høytalere av "Boss Blade BL6950 550W" som eg eventuelt kan koble til forsterkeren.

Vil ein forsterker gjøre lyden i de høytalerene bedre? Ang. de ulike "kanalene". Eg skjønner det ikkje. Hva går det ut på?

Lenke til kommentar

En 5 kanals forsterker kan brokobles til å bli 3 kanaler. Den Alpine jeg linket til er opprinnelig 4x60W + 250W og blir 2x120W + 250W når den er brokoblet.
Da har du 2 kanaler til fronthøyttalere(eller bakhøyttalere) og 1 til subwoofer. Poenget med brokobling er at du får mer effekt (på bekostning av antall kanaler).

Den forsterkeren du kom med i første posten er en monoblokk (1 kanal) ment for 1 basshøyttaler (eller flere i serie/paralellkobling). Skal du ha den må du (om du ikke vil bruke cd spilleren) ha en annen forsterker i tillegg.

Boss Audio BL6950 550W peak/270W RMS... det tar jeg med en spade salt.

Hvor mye penger skal du legge i dette? Det virker ikke som du har så mye erfaring så du bør kanskje få hjelp av noen til å montere dette så ikke noe blir ødelagt og/eller tar fyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En 5 kanals forsterker kan brokobles til å bli 3 kanaler. Den Alpine jeg linket til er opprinnelig 4x60W + 250W og blir 2x120W + 250W når den er brokoblet.

Da har du 2 kanaler til fronthøyttalere(eller bakhøyttalere) og 1 til subwoofer. Poenget med brokobling er at du får mer effekt (på bekostning av antall kanaler).

Den forsterkeren du kom med i første posten er en monoblokk (1 kanal) ment for 1 basshøyttaler (eller flere i serie/paralellkobling). Skal du ha den må du (om du ikke vil bruke cd spilleren) ha en annen forsterker i tillegg.

Boss Audio BL6950 550W peak/270W RMS... det tar jeg med en spade salt.

Hvor mye penger skal du legge i dette? Det virker ikke som du har så mye erfaring så du bør kanskje få hjelp av noen til å montere dette så ikke noe blir ødelagt og/eller tar fyr.

Erfaring = 0

Budsjettet = 7000,- (+ stereo) og 0 på montering.

Kanalene er i teorien antall "ting" som kan kobles til forsterkeren? (i teorien)

Lenke til kommentar

Erfaring = 0

Kanalene er i teorien antall "ting" som kan kobles til forsterkeren? (i teorien)

Ja. 5 kanaler = 2 par høyttalere (f.eks i frem og bakdører) + sub. Blir nesten som på hjemmekinoannlegg bare at centerkanalen er egnet for subbwoofer.

Hva har du fra før? Det paret med 6x9" Boss Audio høyttalere?

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Erfaring = 0

Ja. 5 kanaler = 2 par høyttalere (f.eks i frem og bakdører) + sub. Blir nesten som på hjemmekinoannlegg bare at centerkanalen er egnet for subbwoofer.

Hva har du fra før? Det paret med 6x9" Boss Audio høyttalere?

Nå har eg 1 par orginale høytalere fremme (9cm diameter) i dørene

Og de 2 boss høytalerene.

Han eine duden snakka om 2 forsterkere, er det nødvendig for det setupet eg skal ha?

1 par høytalere fremme (bytting av de orginale)

De samme boss greiene

subwoofer

Er 3 kanals billigere enn 5? Blir 2 kanals + 3 kanals = billigere enn 5 kanals (samme kvalitet).

Hvor stor kapasitet har eit standard batteri?

Tenker : Forsterker krever strøm, de nye høytalerene treng sikkert litt meir strøm, bass treng strøm

Hvordan kan eg regne på det å finne ut om eg treng å oppgradere batteri?

og trur du eg treng å "do the 3 big ones" eller hva de kaller det. Ref :

Lenke til kommentar

Spørs hvor mye du får for 7000kr.

Er du sikker på det er 9 cm fremme? 10cm, 13cm og 17cm osv er de mest vanlige størrelsene, men det hender bilprodusentene har noen sære størrelser og fasonger og da kan det være litt vanskeligere å finne noe som passer.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51864340&searchclickthrough=true&searchQuery=android%201%20din

http://www.erisin.com/erisin-es8300a-7-1-din-in-dash-android-car-dvd-gps-wifi-3g_p441.html

Her er navnet og detaljert info om spilleren. Er dette ein grei spiller når det kjem til lyd og antall greier som kan kobles til den?

Eg kan ikkje seie med 99% sikkerhet at det er 9cm, men trur det er det eg kom frem til fra kant tilkant.sidelengs.I såfall e det 10cm.

Vet ikkje om det har noko å seie men det er ein Diskanthøyttaler.

Lenke til kommentar

Har ingen kjennskap til det merket men det virker som en typisk "kinavare", ikke at det nødvendigvis gjør det til et dårlig produkt. Utifra hva som står på "papiret" så har den mange tilkoblingsmuligheter og funksjoner.

En diskanthøyttaler på 9cm høres litt mye ut. :) Tror heller det er en 1 veis høyttaler på 9/10cm som tar seg av alle lydfrekvensene.

Lenke til kommentar

Har ingen kjennskap til det merket men det virker som en typisk "kinavare", ikke at det nødvendigvis gjør det til et dårlig produkt. Utifra hva som står på "papiret" så har den mange tilkoblingsmuligheter og funksjoner.

En diskanthøyttaler på 9cm høres litt mye ut. :) Tror heller det er en 1 veis høyttaler på 9/10cm som tar seg av alle lydfrekvensene.

Kan du linke til ein replacement som vil forbedre anlegget?

Kunne du også forklart meg forskjellen mellom Navi & GPS?

Ser du får vanlige 1din med skjerm med gps og da ligg prisen på alt fra 2000-4000

NAVI - 6000-12000.

Er på jakt etter eit anna alternativ som gjør det mulig å koble mobil til stereoen som gjør det mulig å bruke mobilen med bruk av stereoen. Så stereoen blir ein form for kontroll, imens mobilen er Xboxen.

Altså eg vil ha muligheten til å kunne se spotifylista på stereoen.

Men kvaliteten på anlegget må være bra.

Lenke til kommentar

Vil tro at GPS og Navi(gasjon/gation) er det samme.

Du trenger bare en spiller med blutooth for å få spille musikk/spotify fra mobilen.
Har ikke sett en bilstereo som kan vise spotify listen i eget display, men selv har jeg mobilen stående i en aktiv bilholder (lader og holder skjermen påslått) på dashbordet så jeg ser spillelisten etc. der.
Skal ha øynene på veiene vettu. :)

Skal du vise mobilens innhold på bilstereoens skjerm må du kanskje se etter "mirror link" (f.eks denne 2din) etc. men vet ikke hvordan dette virker med f.eks spotify.

Lenke til kommentar

Den spilleren er bare søppel, så styr unna den. Kjøp noe kjent, pioneer og alpine har gode spillere.

Du spør om tips, og har en E34, da kan du få div oppskrifter på skikkelig godlyd, både rimelig og mere kostbare saker. E34 er perfekt å bygge god lyd i :)

Bor du i nærheten av Vestfold, så får du ta deg en tur å høre på det enkle jeg har i min E34. Har også litt div du kan kjøpe av høyttalere osv ;)

Lenke til kommentar

Vil tro at GPS og Navi(gasjon/gation) er det samme.

Du trenger bare en spiller med blutooth for å få spille musikk/spotify fra mobilen.

Har ikke sett en bilstereo som kan vise spotify listen i eget display, men selv har jeg mobilen stående i en aktiv bilholder (lader og holder skjermen påslått) på dashbordet så jeg ser spillelisten etc. der.

Skal ha øynene på veiene vettu. :)

Skal du vise mobilens innhold på bilstereoens skjerm må du kanskje se etter "mirror link" (f.eks denne 2din) etc. men vet ikke hvordan dette virker med f.eks spotify.

Gjort litt reasearch og funne ut at du kan bruke android devices sin mirror software med spilleren og bruke spilleren som mobilen din (kinda).

Du måtte bare ha eit tileggsutstyr til 1500,- noe eg føler det er verdt for muligheten til å se film, videoer, organisere lister og diverse.

Lenke til kommentar

Den spilleren er bare søppel, så styr unna den. Kjøp noe kjent, pioneer og alpine har gode spillere.

Du spør om tips, og har en E34, da kan du få div oppskrifter på skikkelig godlyd, både rimelig og mere kostbare saker. E34 er perfekt å bygge god lyd i :)

Bor du i nærheten av Vestfold, så får du ta deg en tur å høre på det enkle jeg har i min E34. Har også litt div du kan kjøpe av høyttalere osv ;)

Har E36* :) Beklager feilinfo, trudde eg skrev e36.

Tenkt å gå for pioneer. Sammenlignet med Kenthwood eller hva de heter virker de rimeligere og Kenthwood eller hva søren det heter virker overprisa.

Endret av Ragnar115
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...