Gå til innhold

Mugg på spekeskinke - skadelig?

Sylar

Anbefalte innlegg

Har en spekeskinke (helt stykke med bein) som det har kommet litt mugg på. Noen små hvite prikker.

Jeg lurer på om det er skadelig å spise skinka om jeg bare skjærer vekk det helt ytterste, hvor det er disse små hvite prikkene.

Har forøvrig oppbevart skinka bra; altså ikke innpakket i plast, men i bomullspose i romtemperatur.

Det er vel penicillin som dannes av slik mugg. Jeg vil jo ikke ha i meg masse penicillin uten at jeg trenger antibiotika.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muggsoppen sprer seg mye lenger enn det du ser. Det du ser er kun fruktlegemer.

Mugg (også penicilintyper) kan også lage gifter som man kan bli syk av.

Avhengig av hvor mye dette er og at det kun er i overflaten, kan du lage litt saltlake tørke av muggen. Ikke gjør kjøttet unødvendig fuktig.

Lenke til kommentar

Oppbevares den i romtemperatur kan den fort tørke på utsiden og skille ut hvite flekker med salt. "Små hvite flekker" høres mer ut som saltflekker enn som mugg. Jeg vil tro mugg har veldig dårlige levekår på noe så salt som spekeskinke. Jeg sier ikke at det ikke er mugg, men at det høres lite sannsynlig ut.

Hvis det er salt så er det ikke farlig å spise, bare litt mindre optimalt enn riktig oppbevart spekekjøtt.

Lenke til kommentar

Er små prikker, men noen steder blir det mer dekkende. Det er ikke "ullent" slik jeg har sett på leverpostei, og mye tynnere. Også er det bare på ett område, 4x8 cm cirka. Satt ganske hardt fast. Høres dette ut som salt? Skinka smaker helt normalt.

Lenke til kommentar

Om det er mugg så vil giftstoffa gå fleire cm innover. Det er berre "blomsten" som du ser på utsida, røttene går lenger innover.

I tillegg vil mugg være eit teikn på at det er fare for mugg også andre plassar der det berre ikkje har komt fram i full blomst ennå.

Mugg smaker ganske lite, så akkurat på mugg så kan ein ikkje stole på smak og lukt på samme måte som ein kan gjere på matvarer som surner/rotner.

Å kalle muggsopp for penicillin er ei overforenkling. Enkelte typar mugg er nyttige slik at vi kan bruke enzyma til f.eks modning av ost eller spekeskinke, eller til å utvinne antibiotika, men dei fleste muggtypane er giftige.

Spredninga av giftstoff i matvarene vil sjølvsagt også være avhengig av kor "harde" matvarene er. I mjuke matvarer slik som f.eks leverpostei eller mjuke ostar så vil giftsporene spre seg veldig enkelt, som hovedregel må du kaste alt ved fyrste tegn til mugg. I harde oster der giftsporene til muggen ikkje klarer å trenge så djupt inn i matvaren så kan du ofte skjære vekk muggen. Frå faste matvarer er det anbefalt å skjære av 1-1,5 cm rundt der det er synlig mugg.

Dei som produserer spekeskinke analyserer muggen for å være sikre på at det kun er dei nyttige muggtypane som er på produktet og ingen av dei skadelige.

Eg trur at det burde gå heilt fint å skjære vekk muggflekkane frå spekeskinka sidan skinka er såpass hard, men for å være heilt sikker så bør du skjære vekk minst 1 cm.

Det er heller ikkje utenkelig at dette er ufarlig mugg, men som hovedregel så skal du være forsiktig med å ete matvarer som har blitt utsatt for mugg.

Lenke til kommentar

Fukt fingeren din og ta på det hvite, og berør forsiktig tungen din. Da kjenner du lett om det er salt eller mugg. Er det saltutskillelse så vil du kjenne saltsmaken tydelig. Mugg smaker nesten ingenting ved en slik test. Jeg vil gjette på at det er saltet som er kommet ut av skinken, og da er den helt ufarlig å spise. Det er svært sjelden at mugg vokser på salt lagret skinke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...