NothingForever Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) Jeg er en oppegående kar språklig sett, mener jeg, men jeg får ikke slagordet til den svenske butikkjeden Jula helt til å stemme. Slagordet deres er "Alt for hjemmefiksere til proffe". Jeg forstår jo at slagordet skal fortelle at alle slags folk - fra nevenyttige hjemmefiksere, til profesjonelle håndverkere - skal finne alt de trenger i Julas vareutvalg. Men er det det slagordet egentlig forteller? Å eventuelt skvise inn en "fra" blir jo helt feil; "Alt for fra hjemmefiksere til proffe". "Alt for alle, fra hjemmefiksere til proffe" hadde vel det gitt mer mening? "Alt for både hjemmefiksere og proffe" høres mer korrekt ut, selv om man da ikke får med at hele spekteret dekkes, mellom ytterpunktene "hjemmefiksere" og "proffe" ... Men ja, tilbake til saken, hvor språklig korrekt er setningen "Alt for hjemmefiksere til proffe"? Endret 23. oktober 2014 av NothingForever Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Det synes jeg var vanskelig. Jeg oppfatter setningsemnet som å bety: "Alt for proffes hjemmefiksere". Altså at profesjonelle har egne hjemmefiksere som "alt for" rettes mot. Men det er altså ikke det som er meningen. Jeg tror ikke uttrykket er korrekt. Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) Ja, det du tenker er på sett og vis: "Alt for hunden til naboen" = "Alt for naboens hund" Litt rart at et svensk konsern av Biltema-kaliber har hatt et ukurant norsk slagord i mange år ...? Endret 23. oktober 2014 av NothingForever Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) Ja, det du tenker er på sett og vis: "Alt for hunden til naboen" = "Alt for naboens hund" Litt rart at et svensk konsern av Biltema-kaliber har hatt et ukurant norsk slagord i mange år ...? Med et halvt grunnfag i norsk er jeg ikke akkurat ekspert på dette. Så jeg bruker bare morsmålsøret mitt. Men poenget med slike slagord er jo at de skal fungere? Det er jo bedre med et slagord som ikke er i overensstemmelse med gjeldende regler for grammatikk/syntaks enn et som er velformulert, dersom det første fungerer best? Endret 23. oktober 2014 av ærligøs Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 Rema 1000 kunne vel ha omformulert slagordet sitt til "det enkelt er ofte det best" uten at det hadde påvirket salget noe særlig ... :-P Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Rema 1000 kunne vel ha omformulert slagordet sitt til "det enkelt er ofte det best" uten at det hadde påvirket salget noe særlig ... :-P Dette er det ingen mening i. Du kan ikke si "det enkelt" og "det best". Jeg har ikke lagt merke til hvilket slagord Rema 1000 har, om de har noe. "Det enkle er ofte det beste"? Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 24. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2014 Rema 1000 kunne vel ha omformulert slagordet sitt til "det enkelt er ofte det best" uten at det hadde påvirket salget noe særlig ... :-P Dette er det ingen mening i. Du kan ikke si "det enkelt" og "det best". Jeg har ikke lagt merke til hvilket slagord Rema 1000 har, om de har noe. "Det enkle er ofte det beste"? Det er jo Jula sitt feilaktige slagord denne tråden handler om. At det jeg skrev der ikke er grammatisk korrekt er jeg klar over. Det var ment som et eksempel på et slagord med skrivefeil, som en kommentar til ærligøs' påstand om at Jula kanskje hadde valgt et feilskrevet slagord med vilje ... 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 En bedre løsning er: "Alt for både hjemmefiksere og proffer". Ellers må det lages en ganske dum setning: "Alt for alt fra hjemmefiksere til proffer". "Alle produkter for deg som er på skalaen mellom hjemmefikser og proff." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå