AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Bare for og sette problemet i perspektiv Vaktene for alle ansatte på min jobb er slik 1 Dag i uken Hver Tredje Helg Så en uke kan se slik ut Tirsdag fra 16:00 til 21:00 Fredag Fra 15:00 til 21:00 Lørdag Fra 09:00 til 21:00 Søndag Fra 15:00 til 21:00 Eller Lørdag Fra 15:00 til 21:00 Søndag Fra 09:00 Til 21:00 Du jobber 2 dagers helg annenhver gang du har helgvakt. Sjefen har nå måttet jobbe på en av vaktene lørdag og søndag i 3 helger på rad på grunn av sykdom og sa nå i en melding : (Ansatt) er syk og kan ikke jobbe til helgen og om jeg har jobbet 3 av de siste 4 helgene selv, om jeg må det denne helgen så avlyser jeg julebord og fjerner julebonusen. Det jeg blir irritert for i denne meldingen er dette: I de 3 helgene sjefen har jobbet har hun ikke spurt meg eller min kollega om vi kan jobbe. En av de 2 ansatte den helgen har vært syk og kan derfor ikke jobbe, Det vanlige er da at sjefen selv ringer/sender sms til noen andre og spør om de kan hjelpe til og ta over vakten for den syke ansatte. Jeg har aldri blitt spurt i løpet av de 3 helgene hun sier at hun har jobbet og min kollega har selv jobbet 1 helg selv men har ikke blitt spurt eller hørt noe om de 2 andre helgene hvor både hun og jeg kunne jobbet. Her prater vi da om en sjef som ikke spør om hjelp men blir sint og truer ansatte med fjerning av julebonus ( for alle ) og avlysning av julebord om hun ender opp med og måtte jobbe helgvakter selv. Hva gjør man med en sånn sjef ? Nå er ikke nødvendigvis bonus og julebord noe vi har krav på men hun straffer alle på lik linje selv om vi ikke alle er skyld i hendelsen. Anonymous poster hash: a91a3...42b Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 Eller Tirsdag Fra 16:00 til 21:15 Lørdag Fra 15:00 til 21:15 Søndag Fra 09:00 Til 21:15 Jeg glemte og si at vi jobber til 21:15 om vi stenger eller fra 08:45 om vi åpner. Så vi får altså betalt for enten 5,25 timer eller 6,25 timer. Anonymous poster hash: a91a3...42b Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Eg hadde søkt etter andre jobbar. Er bonusen avtalefesta forresten? Julebord er ofte ein ting som arbeidsgiver berre tilbyr, men bonusordninger bruker å være avtalefesta. Men uansett så ville eg ikkje funne meg i å jobbe under ein sjef som ikkje klarer å holde det som ho har lovd. Sjølv om du får ordna opp i dette så vil du uansett sitte igjen med ein sur og urimelig sjef. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 Eg hadde søkt etter andre jobbar. Er bonusen avtalefesta forresten? Julebord er ofte ein ting som arbeidsgiver berre tilbyr, men bonusordninger bruker å være avtalefesta. Men uansett så ville eg ikkje funne meg i å jobbe under ein sjef som ikkje klarer å holde det som ho har lovd. Sjølv om du får ordna opp i dette så vil du uansett sitte igjen med ein sur og urimelig sjef. Selvfølgelig har jeg letet etter andre jobber men jeg sitter litt fast akkuratt nå. Jeg har ikke så mye og ta av og det er ikke så lett og få jobb i havet av andre arbeidsøkere. Eneste som står på kontrakten/arbeidsavtalen er at vi i løpet av 1 måned skal ha en arbeidstid som tillsvarer 10 timer i uken. og en lønn på 132 kroner timen.. Eneste gangen vi får tilegg er når vi jobber på helligdager og vi får aldri noe for helger og kvelder. De gir oss minst mulig. det er fullstendig etter boka og gir kun tilegg på helligdager etter et vist klokkeslett osv om de har mulighet... Anonymous poster hash: a91a3...42b Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Kan jo mistenke at det går dårlig med bedriften og at sjefen prøver å redde bunnlinja ved å ta helgevaktene selv, samtidig som hun benytter anledningen (hun tror hun har) til å stramme inn på andre ting. Ingen har krav på julebord, men bonusen er vel kontraktsfestet slik at det ikke bare er humøret til ledelsen som avgjør om den blir utbetalt? 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 Kan jo mistenke at det går dårlig med bedriften og at sjefen prøver å redde bunnlinja ved å ta helgevaktene selv, samtidig som hun benytter anledningen (hun tror hun har) til å stramme inn på andre ting. Ingen har krav på julebord, men bonusen er vel kontraktsfestet slik at det ikke bare er humøret til ledelsen som avgjør om den blir utbetalt? Som sagt så er jobbkontrakten svært kort på denne jobben og forteller oss kun at vi har krav på en arbeidstid som 10 timer i uken og at vi har en lønn på 132 kroner i timen og at oppsigelsestiden er 1 måned. Det er egentlig hele kontrakten. Anonymous poster hash: a91a3...42b Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 Dette er all jobben jeg har og julebonusen er alltid grei og få. MEN det som irriterer meg og får meg til og se rødt er at denne "straffen" går utover alle, selv de som har jobbet alle sine vakter og om de måtte bytte vakter så har de avtalt dette med sjefen i lang tid og fått grønt lys men sjefen fjerner fortsatt bonusen fra alle selv om vi har gjort akkurat det som står i kontrakten og ofte jobbet noen dager ekstra også. Anonymous poster hash: a91a3...42b Lenke til kommentar
Papa Dupre Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Hva slags julebord er det du egentlig forventer når sjefen selv må jobbe på den utvalgte dagen? Så det er ikke et julebord for firmaet, men bare for de ansatte?. Jeg hadde stusset mye hvis firmaet jeg jobber i ikke hadde selveste sjefen tilstede! 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Jeg hadde stussa hvis noen av de ansatte ikke fikk lov til å komme, uansett tittel. Jeg stusser over innholdet i arbeidskontrakten til trådstarter. Dette virker som en utrolig mangelfull kontrakt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 Hva slags julebord er det du egentlig forventer når sjefen selv må jobbe på den utvalgte dagen? Så det er ikke et julebord for firmaet, men bare for de ansatte?. Jeg hadde stusset mye hvis firmaet jeg jobber i ikke hadde selveste sjefen tilstede! Du har nok missforstått, Det er ikke snakk om at noen skal jobbe den dagen det er julebord sjefen truer bare rett og slett med og fjerne julebordet siden hun er sur fordi hun måtte ha jobbet helgvakter. På samme måte som at det ikke blir kosetime på barneskolen når barna bråker i timen. Hun truer rett og slett oss ansatte med og fjerne "gode". Fikk nylig høre av min andre kollega at sjefen sa hun Ville jobbe den ene helgvakten som var 1. oktober og men enda så bruker hun denne som eksempel på en av vaktene hun "Måtte" jobbe siden ingen andre kunne. Så oppdateringen på denne saken er slik Sjefen sa selv hun ville jobbe en av de 3 helgene hun bruker i sitt eksempel Sjefen har ikke ikke spurt meg om og jobbe i noen av disse helgene da jeg faktisk kunne jobbet i 2 av de 3 helgene hun er sur for at hun har jobbet. Det samme gjelder min kollega som også kunne jobbet disse helgene men ble aldri spurt og vi var derfor ikke klar over situasjonen men sjefen blir fortsatt sint og sur og truer med og fjerne julebonus og julebord om hun nå må jobbe denne helgen som kommer siden folk har vært syke. Jeg skjønner såvidt dette selv, men håper noen av dere skjønner det. Rotete situasjon når sjefen er slik. Anonymous poster hash: a91a3...42b Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 Jeg hadde stussa hvis noen av de ansatte ikke fikk lov til å komme, uansett tittel. Jeg stusser over innholdet i arbeidskontrakten til trådstarter. Dette virker som en utrolig mangelfull kontrakt. Hva mer er det som skal stå i en arbeidskontrakt ? Altså dette er den fulle og hele arbeidskontrakten Du skal ha en lønn som tilsvarer 10 timers jobb per uke ( Som er da satt opp av sjefen, vi bytter vakter osv som vi selv vill men den orginale timelisten før vi selv evt endrer noe skal være så vi har ca 40-45 timer i løpet av en måned ) Du har 132 Kroner i timen Oppsigelsestid er 1 måned. Anonymous poster hash: a91a3...42b Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Her har du Arbeidstilsynets standardkontrakt. Lenke til kommentar
Toppris Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Hvilken arbeidsplass er dette? :o Det er vel snakk om en privateid bedrift? Gjør bedriften det dårlig? Sjekk proff.no Om du ikke har noe imot det, send meg navnet på bedriften i PM. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 (endret) Kan jo mistenke at det går dårlig med bedriften og at sjefen prøver å redde bunnlinja ved å ta helgevaktene selv, samtidig som hun benytter anledningen (hun tror hun har) til å stramme inn på andre ting. Ingen har krav på julebord, men bonusen er vel kontraktsfestet slik at det ikke bare er humøret til ledelsen som avgjør om den blir utbetalt? Som sagt så er jobbkontrakten svært kort på denne jobben og forteller oss kun at vi har krav på en arbeidstid som 10 timer i uken og at vi har en lønn på 132 kroner i timen og at oppsigelsestiden er 1 måned. Det er egentlig hele kontrakten. Anonymous poster hash: a91a3...42b Det framgår av arbeidsmiljølovens § 14-6 hva minimumskravet til en skriftlig arbeidsavtale skal inneholde. Dersom det stemmer det som framgår her, kan man legge til grunn at din arbeidskontrakt er i strid med gjeldene regelverk på området. En arbeidsgiver har aldri anledning til å se bort i fra dette lovverk. Jeg anbefaler at overordnede straks informeres om at Deres arbeidskontrakt er i strid jfr arbl. § 14-6. Hva gjelder bonuser og julebord er det som tidligere nevnt avhengig av hva som framgår i kontrakten din. En arbeidsgiver er ikke lovpålagt bonuser videre utover overtidsbetalelse- som forøvrig ikke kan anses som "bonus". Overtid skal eventuelt betales ut i lønn eller godtgjøres i form av avspassering. Dette velger arbeidsgiver selv hvordan det skal praktiseres. Julebord er heller ikke noe man har krav på. Etter mitt skjønn virker dette som en noe useriøs arbeidsgiver. Endret 24. oktober 2014 av Mantoius Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 For ordensskyld her er arbeidsmiljølovens § 14-6: § 14-6.Minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen (1) Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet, herunder: a) partenes identitet, b) arbeidsplassen. Dersom det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass skal arbeidsavtalen gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder, og oppgi forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiver, c) en beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori, d) tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse, e) forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig, f) eventuelle prøvetidsbestemmelser, jf. § 15-3 sjuende ledd og § 15-6, g) arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger og reglene for fastsettelse av ferietidspunktet, h) arbeidstakerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister, i) den gjeldende eller avtalte lønn ved arbeidsforholdets begynnelse, eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, for eksempel pensjonsinnbetalinger og kost- eller nattgodtgjørelse, utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling, j) lengde og plassering av den avtalte daglige og ukentlige arbeidstid, k) lengde av pauser, l) avtale om særlig arbeidstidsordning, jf. § 10-2 andre, tredje og fjerde ledd, m) opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet. Dersom avtale er inngått av parter utenfor virksomheten skal arbeidsavtalen inneholde opplysninger om hvem tariffpartene er. (2) Informasjon nevnt i første ledd bokstavene g til k kan gis ved å henvise til lover, forskrifter eller tariffavtaler som regulerer disse forholdene. Dersom bonusordninga ikkje er nedfelt i arbeidskontrakta så åpner dette for at du kan argumentere for at den er basert på ein muntlig avtale og at den var av ein slik karakter at du hadde forventa å få bonusen utbetalt. Ofte vil tilbudet om bonusordninger være av betydning for om arbeidstakaren tar jobben eller ikkje. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Bonus etter julenisseprinsippet virker tyrannisk. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Om bonusen er avtalefesta og kriteriene er oppfylt skal den utbetales. Julebord derimot kan dem trekke dersom dem finner det fornuftig, det er ikke ett krav å ha julebord. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2014 Jeg vet at vi ikke har Krav på verken bonus eller julebord, og for og være ærlig så driter jeg i julebordet men poenget mitt her er at vi har en sjef som er så barnslig at hun velger og true folk "Hvis jeg ikke får det som jeg vill så fjerner jeg bonusen og julebordet for alle" Selvom flere av oss aldri har blitt spurt om og jobbe de helgene hun er sint for at hun selv har måttet jobbe. Hu er maktsykt og elsker og demonstrere det med ting som dette, Om vi ikke gjør som hun sier så fjerner hun noe som vi liker. Vi hadde en gang et system på jobben hvor vi kunne få varer til innkjøpspris til oss selv men nå får vi 40% avslag, det er greit for min del for jeg kjøper sjeldent noe men dette er resultat av at noen av de ansatte hadde glemt noen ubetydlig stengerutiner litt for ofte. Men men. Anonymous poster hash: a91a3...42b Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Hun høres ikke helt riktig ut. 1 Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Jeg vet at vi ikke har Krav på verken bonus eller julebord, og for og være ærlig så driter jeg i julebordet men poenget mitt her er at vi har en sjef som er så barnslig at hun velger og true folk "Hvis jeg ikke får det som jeg vill så fjerner jeg bonusen og julebordet for alle" Selvom flere av oss aldri har blitt spurt om og jobbe de helgene hun er sint for at hun selv har måttet jobbe. Hu er maktsykt og elsker og demonstrere det med ting som dette, Om vi ikke gjør som hun sier så fjerner hun noe som vi liker. Vi hadde en gang et system på jobben hvor vi kunne få varer til innkjøpspris til oss selv men nå får vi 40% avslag, det er greit for min del for jeg kjøper sjeldent noe men dette er resultat av at noen av de ansatte hadde glemt noen ubetydlig stengerutiner litt for ofte. Men men. Anonymous poster hash: a91a3...42b Vel da er hun definisjonen på en "dårlig leder" og det finnes det desverre alt for mange av rundt om i ulike bedrifter. Jeg har tilgode å jobbe inn under en eneste privat bedrift hvor det kan sies at ledelsen har vært god. Nå har nok dette med at det har vært stillinger som ikke krever all verdens med kunnskaper, men likevell er det urovekkende at ledere kan sette seg så lite inn i gjeldene regelverk og gi blaffen i norsk lov. Tilbake sitter arbeidstakere og aner ikke hvordan de skal angripe problemstillingen. Jobber man med en rekke ansatte som er fornøyd bare de får lønn, vell så er man alene og har et problem. Løsningen blir ofte å bytte jobb - enkelt og greit. Jeg har arbeidet under forhold hvor jeg gang på gang har lagt fram klare bevis på at arbeidsmiljøloven brytes. Men hva så? Man kommer jo ingen veg med mindre man er flere fagorganiserte osv. Bare å få folk fagorganiserte var en evig kamp jeg til slutt ga opp.. eller jeg sa opp jobben riktig nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå