Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Medeier, bonus og forsikringsspørsmål

sabrinagn

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått førerkort og lurer på noen ting i forhold til anskaffelse av bil. Min samboer har en bil som jeg lurer på om jeg skal bli medeier av. Hvordan gjøres dette i praksis? Er det lurt? Må jeg stå som medeier av bil for å kunne ta del i forsikringsbetaling og kunne tjene opp mine egne bonuspoeng?

Blir veldig glad for svar, dette er et felt jeg ikke kan noe som helst om!

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er bare EN som tjener opp bonuspoeng pr bil, så med hensyn til bonusopptjening har dette ingen betydning. Usikker på om forsikringen i det hele tatt KAN tegnes på mer enn en person pr forsikringsobjekt. Vi har bilen med en av oss som hovedeier og den andre som medeier, og forsikringen står i hovedeiers navn.

Om du er medeier av bilen har liten praktisk betydning, men hovedeier kan ikke selge bilen uten at du også signerer salgsmelding.

Lenke til kommentar

Det er bare EN som tjener opp bonuspoeng pr bil, så med hensyn til bonusopptjening har dette ingen betydning. Usikker på om forsikringen i det hele tatt KAN tegnes på mer enn en person pr forsikringsobjekt. Vi har bilen med en av oss som hovedeier og den andre som medeier, og forsikringen står i hovedeiers navn.

Om du er medeier av bilen har liten praktisk betydning, men hovedeier kan ikke selge bilen uten at du også signerer salgsmelding.

Okei, da vil jeg anta at det er lurest å registrere meg som medeier, i og med at jeg skal være med på å betale alle utgifter på bilen?

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp fått førerkort og lurer på noen ting i forhold til anskaffelse av bil. Min samboer har en bil som jeg lurer på om jeg skal bli medeier av. Hvordan gjøres dette i praksis? Er det lurt? Må jeg stå som medeier av bil for å kunne ta del i forsikringsbetaling og kunne tjene opp mine egne bonuspoeng?

Blir veldig glad for svar, dette er et felt jeg ikke kan noe som helst om!

Takker for svar.

"Medeier" har ignen praktisk betydning. Det er det det betyr, at du også eier en del av bilen. Dersom han eier en bil til 50.000kr, så må jo du kjøpe han ut med 25.000kr slik at dere begge eier like mye, dersom du skal bli medeier i bilen.

I hverdagen har dette ingenting å si. Årsavgift, forsikring og bensin må betales uansett, og det gjør dere for dere selv. OM du er medeier eller ikke har ingenting å si. Det er ikke slik at dere får hver deres halvdel av årsavgiften, eller av bensinutgiftene. Og siden bil bare er utgifter og verditap, har du ingenting å tjene på å kjøpe deg inn i eierskapet. Bare del reginger og utgifter likt, så er alt i orden.

Ang forsikring så kan du godt bruke bilen uten å være eier, men dersom du er under 23 eller 25 må du si fra om dette til selskapet, da det ofte er ekstra dyrt for dem. Det som kreves er at du skal ha eierandel i det som skal forsikres, dersom du forsikrer det.

Det er bare en av dere som kan tjene opp bonus på samme bil, enten du, eller din samboer. Så om du skal kunne tjene opp bonus, må bilen omregistreres til deg (som eier eller medeier) og du må overta hele forsikringen (og starte på 20% bonus). Din samboer tjener ikke noe bonus da.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Ang forsikring så kan du godt bruke bilen uten å være eier, men dersom du er under 23 eller 25 må du si fra om dette til selskapet, da det ofte er ekstra dyrt for dem. Det som kreves er at du skal ha eierandel i det som skal forsikres, dersom du forsikrer det.

Nå er vel uansett konsekvensen av en "for ung" fører at man må betale dobbel egenandel..

Altså ikke noe særlig å bry seg om.

Jeg hadde som 19-åring min egen bil forsikret med en slik klausul, selv om jeg også var eneste bruker av bilen.. Det var etter råd fra selger hos forsikringsselskapet, jeg fikk også skriftlig bekreftet at det kun medførte dobbel egenandel ved eventuelt uhell med skyld.

Lenke til kommentar

Nå er vel uansett konsekvensen av en "for ung" fører at man må betale dobbel egenandel..

Jeg hadde som 19-åring min egen bil forsikret med en slik klausul, selv om jeg også var eneste bruker av bilen.. Det var etter råd fra selger hos forsikringsselskapet, jeg fikk også skriftlig bekreftet at det kun medførte dobbel egenandel ved eventuelt uhell med skyld.

Det gjelder ikke hos alle. Gjensidige gir rabatt dersom alle brukerne er over 23 år:)
Lenke til kommentar

Var vel ikke det han mente, de fleste selskap blir billigere om alle er over 23-25 år. Det du kan gjøre er å si at alle brukere er over den gitte alderen, uten at de faktisk er det. Smeller det når personen under oppgitt alder kjører så vil du få høyere egenandel, men om du kjører uten skader (som du har skyld i) så kan du faktsik spare betydelige beløp.

Lenke til kommentar

Det gjelder ikke hos alle. Gjensidige gir rabatt dersom alle brukerne er over 23 år:)

Hva er det som ikke gjelder hos alle?

Jeg klarer rett og slett ikke se hvilken del av mitt innlegg du mener å korrigere..

Lenke til kommentar

Det med at det eneste som skjer er dobbelt egenandel, det varierer fra selskap til selskap

Kan du fortelle meg hvilke konsekvenser det kan få da?

Jeg vet enkelte har påstått at forsikringen ikke er gyldig, men det har jeg aldri sett noen som helst bevis på..

Hvorfor skulle den være gyldig? Du har brutt vilkårene....
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle den være gyldig? Du har brutt vilkårene....

Vel, nå fant jeg ikke gjensidiges fulle vilkår på nett, de får man visst først tilgang til etter å ha kjøpt forsikringen (hvem i all verden kjøper forsikring uten å kunne lese vilkårene først??)

I vilkårene til Eika står følgende:

"Hvis det fremgår av forsikringsbeviset at

kjøretøyet ikke har bruker under 23 år, men

det i skadeøyeblikket viser seg at bruker

er under 23 år, forhøyes egenandel med

kr 7 000."

I vilkårene til flere andre selskaper er det svært like klausuler.

Altså kan dette være en fin måte å få grei rabatt og samtidig være godt sikret.

Lenke til kommentar

Deprimerende greier å få seg lappen, egentlig.

Jeg er snart 28 år, så forsikringen blir vel ikke like drøy i pris om jeg hadde vært 18.. Jeg har gitt det litt tanke, og revurderer hele greia - om et års tid er jeg ferdig utdannet og forhåpentligvis i jobb, og da blir det mer aktuelt å kjøpe egen bil.

Slik jeg tolker det er best å foreslå at vi deler alle utgifter, og håpe på at det er greit. Får være på tilbudssida og skifte dekk og vaske den òg, så kanskje det blir litt greiere å dele den med meg :w00t:

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker det er best å foreslå at vi deler alle utgifter, og håpe på at det er greit. Får være på tilbudssida og skifte dekk og vaske den òg, så kanskje det blir litt greiere å dele den med meg :w00t:

Er det en kostbar bil? Om det er en typisk tidlig 2000-tall eller til og med 1990-tall så er det neppe noe problem om dere deler på de faktiske utgiftene, så får han ta evt verditap alene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...