Daniel598 Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Er meget interessert i data og lurer på om å gå datahøyskole etter jeg har fullført vidergående (elektro) kan være et bra valg. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Hva slags linje eller retning innenfor data tenker du å gå på høgskolen? Lenke til kommentar
Daniel598 Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 Tenker å bli dataingeniør. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 «Dataingeniør» er veldig lite beskrivende, så du må være litt mer spesifikk. Hva ønsker du å drive med etter studiene? Er det noe spesielt innen IT som du synes er veldig spennende? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Dataingeniør er et veldig godt valg vil jeg si, du utdanner deg til kompetanse som verdsettes veldig høyt idag, og det sies at det kommer til å være mangel på slik kompetanse i mange år fremover. Utdanningen går i bunn og grunn ut på å programmere/utvikle løsninger, slik som du ville gjort hvis du jobbet i en bedrift. Ulike fag du finner er matte, programmeringsfag, database og algoritmefag, nettverksfag, prosjekt og teamfag, samt brukersamhandlingsfag, m. mer. Det handler ikke spesielt mye om å bruke eller sette sammen datamaskiner/komponenter, men du lærer mest sannsynlig om hvordan disse er bygd opp og satt sammen til et fungerende system. Lenke til kommentar
Daniel598 Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 Er interessert i nesten alt som har med data å gjøre; web-designing, programmering etc. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Er interessert i nesten alt som har med data å gjøre; web-designing, programmering etc. Hvis du kommer inn på informatikk ved NTNU vil jeg råde deg til å begynne der, jeg er utrolig fornøyd! Lenke til kommentar
Daniel598 Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 Hvilke fag har du på informatikk? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Man står veldig fritt til å velge det du synes er interessant. Studieløpet finner du her: http://www.ntnu.no/studier/bit/oppbygging Det ser ut som om det er blitt mindre frihet til å velge dog, uten at det er spesielt negativt. Hadde perspektivemne i entrepenørskap der de hadde ipad mini retina konkurranse hver forelesning Nå tar jeg et valgfag med webutvikling Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Høgskolen i Gjøvik har et godt tilbud hva angår informatikkstudier, og jeg mener å ha hørt mye positivt om dem også. http://www.hig.no/studietilbud/informatikk Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 HiG er særlig kjent for å være gode på informasjonssikkerhet, med egne studier for dette fra og med bachelor til og med doktorgrad. NTNU er relativt gode på «alt» innen IT, med IME-fakultetet – som har landets største akademiske IKT-miljø – lokalisert på Gløshaugen i Trondheim. UiO har også et stort og godt miljø innen informatikk. Det man bør være obs på med NTNU, og trolig også UiO, er at det stilles veldig store krav til selvdisiplin. De første årene er det fort gjort å forsvinne litt i mengden, siden man sitter i forelesning sammen med hundrevis av andre. Mange snakker ikke med faglærer i det hele tatt på lavere grads nivå, og det stilles få krav til oppmøte. Fordelen er friheten man får til å velge selv hvordan man vil studere, men stort sett får man bedre undervisning ved høgskolene på lavere grads nivå. Der er det færre studenter, og faglærerne har oftere pedagogisk utdannelse. Ved NTNU er det stort sett forskere som underviser. Disse kan enormt mye innen sitt fagfelt, men man får lite utbytte av deres ekspertise før på høyere grads nivå. Med det sagt, så er studentmiljøet i Trondheim veldig bra – og miljøet på informatikk er heller ikke dårlig. Bare ikke velg NTNU fordi du tror undervisningen er best der, for det er den neppe. Lenke til kommentar
sdfsdfjk Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Tenker å bli dataingeniør. Landets mest populære høgskole når gjelder dataingeniør er Høgskolen i Sør-Trøndelag (ligger i Trondheim). Søk her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå