Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har brukt vannkjøler H60 til min Phenom X4 955 3.20 GHz prosessor.

Prosessoren har lugget på ca. 30-35C siden januar 2013, men plutselig denne måneden gikk temperaturen opp til 70C idle.

Jeg åpnet PC'en, renset den for støv, tok ifra kjøleren og installerte på nytt (2 ganger), byttet enkelte vifter, flere virus sjekk, osv. ingen forbedringer.

Siden prosessoren ikke akkurat er ny lenger skal jeg bytte den ut - men hva kan grunnen til temperaturen være? Er det noe med kjøleren som jeg kan reparere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pumpeenheten på H60 skal være tilkoblet hovedkortet ditt, på samme måte som en vifte er. Du kan lese av RPM i BIOS da. Det kan jo tenkes at pumpa begynner å slite, enten veldig lav RPM eller at den ikke gir like mye flow som tidligere ved gitt RPM (slitasje/skade, tilbakeslipp). Pumpa skal gi 4000+ RPM.

Sjekk også flere programmer for avlesning av temperatur (CoreTemp, RealTemp, BIOS, AIDA64 osv) slik at du vet at det ikke bare er softwaren du bruker som rapporterer feil temperatur.

Hvis du får 70 grader idle, er sikker på at du har montert alt skikkelig og har riktig mengde termisk pasta (påført riktig) så kan du se deg om etter ny kjøler :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...